سمت‌و‌سوی  بودجه 94

گروه خبر: سخنگوی دولت با اعلام ویژگی‌های اساسی بودجه ۹۴، سمت و سوی برنامه یکساله مالی کشور را در سال آینده تشریح کرد. محمدباقر نوبخت دومین بودجه سالانه دولت یازدهم را «انضباطی» دانست و گفت که کارشناسان سازمان تازه احیا شده مدیریت و برنامه‌ریزی به عنوان مغز متفکر نظام بودجه ریزی بر آنند تا با توجه به کاهش قیمت نفت، برنامه مالی یکسال آینده را براساس واقعیت‌های پیش‌رو تدوین کرده و به هیات دولت تقدیم کنند. آن‌گونه که سخنگوی دولت خبر داده علاوه بر اینکه بودجه سال آینده انضباطی است، تورم‌زا نخواهد بود، رشد اقتصادی را بالا خواهد برد و همچنین در جهت ایجاد رفاه عمومی گام خواهد برداشت. نوبخت در نشست خبری خود که روز گذشته به صورتی کاملا فشرده در حیاط هیات وزیران برگزار شد، سه رویکرد دولت برای تخصیص بودجه به طرح‌های نیمه تمام را اعلام کرد.

براساس اعلام سخنگوی دولت، تخصیص اعتبار به طرح‌هایی صورت خواهد گرفت که یکی از این شروط را داشته باشد. اول اینکه توازن منطقه‌ای را به دنبال داشته باشد، یا به عنوان یک پیشران عمل کرده و باعث تحرک سایر طرح‌های عمرانی شود و نهایتا اینکه امکان واگذاری از طریق مکانیزم‌هایی همچون BOT، BOO، PPP را داشته باشد.

به گفته نوبخت طرح‌هایی که بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشند نیز در صف تخصیص اعتبار قرار خواهند گرفت و این شانس را دارند تا با در نظر گرفتن بودجه مناسب برای آنها در پایان سال ۹۴ به اتمام رسیده و آماده بهره برداری شوند.

آن‌گونه که پیش‌تر سخنگوی دولت اعلام کرده بود، ۲ هزار و ۹۰۶ طرح نیمه تمام دولت قبل در کشور وجود دارد که سال گذشته تنها ۲۴۶ طرح که بالای ۸۰درصد پیشرفت فیزیکی داشتند، تامین اعتبار شدند تا با چنین ترفندی، طرح‌های با پیشرفت فیزیکی بالا تا پایان امسال آماده بهره‌برداری شوند. حال به نظر می‌رسد دولت علاوه‌بر شرط پیشرفت ۸۰ درصدی، به خاطر اینکه بتواند تخصیص‌های بیشتری به پروژه‌های عمرانی داشته باشد، سه راهکار دیگر اضافه کرده تا سال آینده تحرک پذیری بهتری نسبت به امسال داشته باشند. به‌گفته سخنگوی دولت در لایحه بودجه ۹۴ برای هرکدام از ۲۰ مشکلی که هم اکنون طرح‌های عمرانی کشور با آن روبه‌رو هستند راه‌حل اصلاحی در نظر گرفته شده است.

بودجه ۹۴ واقع‌بینانه است

آنگونه که نوبخت اعلام کرده به‌رغم کاهش درآمدهای نفتی در سال آینده نه تنها از بودجه عمرانی کاسته نخواهد شد، بلکه میزان آن از سال ۹۳ بیشتر خواهد بود.

سخنگوی دولت گفت: بودجه سال جاری اگرچه با عدم تحقق روبه‌رو است، اما این موضوع به معنای کسری بودجه نیست، البته با توجه به کاهش قیمت نفت بودجه ۹۴ واقع‌بینانه خواهد بود.

استفاده نوبخت از واژه «واقع‌بینانه» نشان‌دهنده آن است که بودجه سال آینده با توجه به کاهش

۲۰ درصدی قیمت نفت بسته خواهد شد. کارشناسان بازار نفت بر این باورند که رسیدن قیمت هر بشکه نفت خام به یکصد دلار تا سال آینده بعید است؛ چرا که عرضه نفت بالاتر از تقاضای کنونی است و مازاد عرضه وجود دارد. از نظر آنان این احتمال البته وجود خواهد داشت که اوپک نشستی اضطراری ترتیب دهد و تصمیم به عرضه محدود نفت بگیرد که در چنین صورتی قیمت‌ها تنظیم خواهد شد. کارشناسان بازار نفت به دولت پیشنهاد کرده‌اند که برنامه مالی سال آینده خود را براساس نفت زیر یکصد دلاری تنظیم کرده و قیمت آن را در بودجه ۹۴ بین ۷۵ تا ۸۰ دلار در نظر گیرد.

نوبخت در این رابطه گفت: «بودجه سال ۹۴ نیز بودجه انضباطی خواهد بود و مثل سال جاری عدم تحقق درآمدها به‌معنی کسری بودجه برای دولت نخواهد بود و تلاش می‌کنیم با صرفه‌جویی در اعتبارات جاری به هدف خود برسیم، البته اعتبارات عمرانی ما تقلیل پیدا نکرده و مصمم هستیم برای سال ۱۳۹۴، اعتبارات عمرانی بیشتر از سال ۱۳۹۳ قائل شویم.» سخنگوی دولت با بیان اینکه درآمدهای دولت به سی و چند میلیارد دلار تقلیل یافته است، گفت: همزمان با کاهش درآمدهای دولت، توقعات مردم نیز افزایش یافته است و این دولت با تدبیر همین منابع تقلیل یافته را به‌صورت هدفمند هزینه خواهد کرد. سخنگوی دولت بااشاره به تنظیم بودجه دولت به روش عملیاتی اضافه کرد: «ما برای تهیه و تنظیم بودجه به‌روش عملیاتی نیازمند یک آموزش وسیع در بدنه بودجه‌ریزی دولت بودیم و بر همین اساس، ۲ هزار نفر ساعت کار طی ماه‌های گذشته انجام شد تا همه دستگاه‌ها آموزش بگیرند که چگونه می‌توانند بودجه را به‌سیاق و روش مبتنی بر عملکرد تهیه کنند.» سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در نخستین فعالیت خود جمع‌بندی بودجه سال ۹۴ را انجام خواهد داد، تصریح کرد:‌ «قرار شد بودجه همه دستگاه‌ها را که با هماهنگی آنها انجام شده است، هفته آینده به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کنیم تا برای پنج‌شنبه و جمعه هفته آینده من به‌عنوان حکم با وزیر مربوطه صحبت کنم و شنونده خواهم بود و ان‌شاءالله برای یکشنبه هفته بعد از آن یعنی دوم آذر لایحه بودجه ۹۴ ازسوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به دولت تقدیم می‌شود.» نوبخت خاطرنشان کرد: «این فرصت کافی وجود دارد تا در وقت قانونی که حوالی ۱۵ آذر است لایحه را به مجلس محترم تقدیم کنیم.»

گلایه نوبخت از مجلس

او در ادامه با اشاره به رای منفی نمایندگان به لایحه تنظیم مقررات مالی دولت گفت: «البته ما تبصره‌های دائمی را طی یک لایحه به مجلس تقدیم کردیم و از کمیسیون برنامه و بودجه تشکر می‌کنیم که این لایحه را به‌وقت تنظیم کرد، اما بسیار متعجب شدیم که مجلس محترم لایحه تنظیم قوانین و مقررات دولت را که همان تبصره دائمی بود و خودشان آن را خواسته بودند، رد کردند و الان که به‌صورت طرح مجددا در مجلس مطرح است، ما ۵۰ تبصره دادیم که بیش از ۵۰ تبصره نیز به آن اضافه شد، ضمن اینکه برخی از این تبصره‌ها نه‌تنها شاکله لایحه اولیه ما را به هم زد، بلکه از نظر اصول ۵۲ و ۵۷ قانون اساسی اشکالات جدی دارد که بعید به نظر می‌رسد شورای نگهبان آن را تایید کند.» سخنگوی دولت با بیان اینکه «ما مجبوریم امسال هم لایحه بودجه را با تبصره‌های تکراری تقدیم مجلس کنیم.» افزود: «متاسفانه لایحه خروج از رکود نیز به تصویب نرسید، بنابراین ناگزیریم آن بخش از تبصره‌ها و موادی را که مربوط به لایحه خروج از رکود است و در مجلس به تصویب نرسید، مجددا در لایحه بودجه ۹۴ بیاوریم.»

نوبخت گفت: «لایحه بودجه ۹۴ هم در وقت قانونی و هم به‌روش عملیاتی ارائه خواهد شد. البته فکر می‌کردیم که با اصلاح محتوایی، بتوانیم در ردیف‌های متفرقه و ساماندهی طرح‌های عمرانی احکام تکراری را با کمک مجلس از لایحه جدا کنیم که متاسفانه به‌دلیل عدم تصویب دو لایحه توسط مجلس، ناچاریم تبصره‌‌های تکراری را همراه با لایحه به مجلس بدهیم.»

تصویب آیین‌نامه قانون انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات

سخنگوی دولت در ابتدای نشست خبری خود از تصویب آیین‌نامه قانون انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات در جلسه دولت خبر داد و گفت: «به این ترتیب با این مصوبه فعالیت‌های دولت برای افکار عمومی بسیار شفاف و قابل ملاحظه و مطالعه خواهد بود که در ارتباط با منشور حقوق شهروندی و حق شهروندان برای آگاهی از همه رخدادها و اطلاعات در دولت تلقی می‌شود.» او همچنین ارائه گزارش دقیق و تفصیلی مذاکرات مسقط توسط ظریف را از دیگر مباحث جلسه هیات دولت عنوان کرد و گفت: «آقای ظریف گزارش دقیق و تفصیلی خود را به هیات وزیران منعکس کرد و ان‌شاءالله امیدواریم کار همچنان ادامه پیدا کند و در هر دو مورد هم درخصوص بودجه و هم درخصوص استیفای حقوق بین‌الملل در برخورداری انرژی هسته‌ای، جناب رئیس‌جمهور سیاست‌ها و موارد مورد نظر خود را هم به وزارت خارجه و هم به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای بودجه منعکس کردند.»

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره نظر مجلس نسبت به وزیر پیشنهادی علوم گفت: «امیدواریم نمایندگان با رای قاطعی او را تایید کنند. وزارت علوم علاوه‌بر بحث علم مباحث فناوری را مورد توجه قرار می‌دهد و ما قرار است در افق ۱۴۰۴، در جایگاه نخست علم و فناوری قرار بگیریم، این وزارتخانه نباید در تردید و انتظار برای شروع به کار مدیرش قرار بگیرد.»