حکومت‌های مستبد به نابرابری دامن می‌زنند

گروه خبر: یک سال پس از طرح ایده «جهان علیه خشونت و افراطی‌گری» از سوی حسن روحانی رئیس‌جمهوری در شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، روز گذشته او پیشنهاد داد تا ۱۸ دسامبر به‌عنوان روز جهانی علیه خشونت و افراطی‌گری نامگذاری شود. روحانی دیروز در اولین کنفرانس بین‌المللی جهان علیه خشونت و افراطی‌گری که با حضور نمایندگان بیش از ۴۰ کشور جهان در محل سالن اجلاس سران آغاز به کار کرد همچنین ۱۰ راهکار را برای مبارزه فوری با تروریسم جاری در منطقه و جهان پیشنهاد داد.

روحانی در حالی پیشنهاد‌های تازه اش را برای مبارزه با خشونت اعلام کرد که ایده او در شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل با استقبال شایانی در سطح بین‌المللی روبه‌رو شد و متعاقب آن مجمع عمومی سازمان ملل متحد، قطعنامه‌ای با عنوان «جهان علیه خشونت و افراط‌گرایی» را به تصویب رساند.

از همین رو از دیروز کنفرانس دوروزه‌ای در تهران با هدف هنجار‌سازی و بسیج ظرفیت‌های بین‌المللی جهت مقابله با خشونت و ارائه تصویری واقعی از سیاست خارجی جمهوری اسلامی و ارتقای جایگاه کشور در عرصه همکاری‌های بین‌المللی تشکیل شده است.

در مراسم افتتاحیه اولین کنفرانس جهان علیه خشونت و افراطی‌گری علاوه بر حسن روحانی، آصف علی زرداری رئیس‌جمهور سابق پاکستان، شل ماگنه بوندویک نخست‌وزیر سابق نروژ، محمد محقق معاون رئیس امور اجرایی افغانستان، دومینیک دوویلپین نخست‌وزیر سابق فرانسه، محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس‌جمهور و سیدعلی خمینی سخنرانی کردند.

همچنین در نشست عصر این کنفرانس دو روزه وزرای خارجه سوریه، عراق و وزیر امور خارجه پیشین لبنان، رئیس گروه بین‌المللی بحران، علی‌اکبر ولایتی وزیر امور خارجه پیشین ایران و حبیب بن محمد الریامی، معاون وزیر خارجه عمان سخنرانی کردند.

اما حسن روحانی که دیروز سخنران افتتاحیه این کنفرانس بود، پیشنهاد کرد: روز ۱۸ دسامبر که سالروز تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۱۳۹۳ است به‌عنوان روزجهانی علیه خشونت و افراطی‌گری نامگذاری شود تا به این وسیله یاد خون‌های به ناحق ریخته فراموش نشود و عزم جهانی برای مبارزه با خشونت و افراطی‌گری هر ساله حیات جدیدی بگیرد. به گزارش «ایرنا»، وی در تشریح این پیشنهادها افزود: کشورهایی که از راه سازماندهی و تامین مالی به شکل گرفتن تروریسم کمک کرده‌اند باید به صراحت از آنها اعلام برائت کرده و تامین مالی مستقیم و غیرمستقیم خود را از آنها قطع کنند و در جهت مبارزه علیه تروریسم با کشورهای قربانی همکاری کرده و به آنها کمک‌های مالی، اطلاعاتی و نظامی کنند. رئیس‌جمهوری گفت: عراق و سوریه متحمل تلفات و صدمات جانی بی‌سابقه‌ای شده‌اند و کشورهایی که مسبب این صدمات بی‌شمار بوده‌اند لازم است وظیفه تامین مالی برای جبران خسارت وارده را بر عهده بگیرند.

سربازگیری تروریسم از فضای فقر و بیکاری

وی همچنین با بیان اینکه تروریسم از فضای فقر و بیکاری سربازگیری می‌کند، پیشنهاد کرد: با تاسیس صندوق بین‌المللی اشتغال‌زایی و توسعه برای کمک به رشد سرمایه‌گذاری کشورهای قربانی تروریسم بین‌الملل باید زمینه اقتصادی رشد تروریسم را از میان برداشت.

رئیس‌جمهوری همکاری جهانی برای مقابله با سوء‌استفاده تروریست‌ها از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را ضروری دانست و گفت: تروریست‌ها در تردد بین کشورها با مشکلات زیادی روبه‌رو نیستند که کشورهای در مسیر ترانزیت تروریست‌ها باید با تقویت اراده سیاسی و مکانیسم‌های ضروری، مسوولیت خود را در قبال بازگشت ثبات و امنیت به منطقه ایفا کنند. روحانی افزود: از عموم کشورهای منطقه درخواست می‌کنم که با همفکری و هماهنگی و ایجاد ائتلاف و سیاست‌گذاری‌های منطقی و عقلانی، به سوی خاورمیانه‌ای در صلح و امنیت سوق پیدا کنیم. طبیعی است که دولت‌های این منطقه به مراتب علاقه مند‌تر و دلسوزانه‌تر در پی آرامش و مبارزه با خشونت هستند و هیچ ضرورتی دیده نمی‌شود که بازیگران فرامنطقه‌ای که منافع خاص خود را دنبال می‌کنند، سرنوشت مردم این منطقه را رقم بزنند.

وی افزود:در صورتی که کشورهای منطقه با یکدیگر به تفاهم برسند، می‌توانند جریان‌های ضد اسلامی مانند داعش را در مدت زمان کوتاهی به حاشیه رانده و هزاران زن و مرد و کودک را که به‌واسطه اعمال وحشیانه این جریان ضد انسانی، بی‌خانمان شده و اسیر گشته‌اند، آزاد کنند در چنین شرایطی، هیچ نیازی به حضور بیگانگان و نفوذ تدریجی آنها در منطقه ما نیست.

پیشنهادهای روحانی

در ادامه روحانی از حکومت‌های مستبدی که حقوق شهروندان خویش را به رسمیت نمی‌شناسند و حق مشارکت همگانی در سیاست‌گذاری را محترم نمی‌شمارند و موجبات افزایش فقر و توسعه نیافتگی را فراهم می‌آورند به‌عنوان یکی از فرآیندهایی که به نابرابری دامن می‌زنند یاد کرد. او همچنین پیشنهاد داد که از راه سازماندهی و تامین مالی به شکل گرفتن تروریسم کمک کرده‌اند باید به صراحت از آنها اعلام برائت کرده و تامین مالی مستقیم و غیرمستقیم خود از آن‌ها را قطع کنند. کمک‌های مالی برای بازسازی خانه‌های ویران شده، اماکن مذهبی تخریب شده و تاسیسات زیربنایی، همکاری منطقه‌ای برای اصلاح نظام آموزش و پرورش عمومی و مدارس دینی جهت مقابله با تفسیرهای افراطی، تکفیری و خشونت‌آمیز از آموزه‌های مذهبی، همکاری‌های منطقه‌ای و تبادل اطلاعاتی، آگاه‌سازی افکار عمومی در مورد تهدیدهای تروریست‌ها و جلوگیری از سوء‌استفاده از خیل جوانان بیکار، تلاش جامعه بین‌المللی برای اصلاحات در سازمان ملل به‌ویژه شورای امنیت و کاربرد حق وتو، از جمله پیشنهادهای رئیس‌جمهوری در این کنفرانس بود.

حکومت‌های مستبد به نابرابری دامن می‌زنند