تکذیب نقض توافق ژنو از سوی تهران و واشنگتن

گروه دیپلماسی: در شرایطی که قرار است به زودی دور بعدی مذاکرات میان ایران و ۱+۵ برگزار شود، برخی گروه‎های تندروی آمریکایی و مخالفان حل مساله هسته‎ای ایران بر سنگ‌اندازی‎ها در روند این مذاکرات و رسیدن به توافق جامع هسته‎ای افزوده‏اند. در همین رابطه روز دوشنبه نشریه آمریکایی فارن‌پالیسی در مقاله‎ای به نقل از منابع ناشناس، ایران را به نقض تعهدات خود در قبال توافق‌نامه هسته‎ای با کشور‌های ۱+۵ متهم کرد؛ مساله‎ای که سریعا توسط ایران و آمریکا تکذیب و بی‌اساس خوانده شد. به گزارش «ایرنا»، به دنبال انتشار این خبر، مقام‎های وزارت خارجه آمریکا و دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل به‌طور جداگانه این ادعا را که ایران تعهدات هسته‌ای خود را زیر پا گذاشته است، کذب محض دانسته و آن را بی‌اساس خوانده‌اند. همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری رویترزهیات کارشناسان امور ایران در سازمان ملل نیز با انتشار گزارشی ۷ صفحه‌ای با اشاره به ادعای خرید تکنولوژی ممنوع هسته‌ای توسط ایران تاکید کرد که تهران به تعهدات خود بر اساس توافق ژنو پایبند بوده است. نشریه آمریکایی فارن پالیسی با انتشار مقاله‎ای با عنوان «آمریکا ایران را به نقض مخفیانه تحریم‎های سازمان ملل متهم می‎کند» سعی کرده‌‌است ایران را به نقض توافق موقت با گروه ۱+۵ متهم کند و اتهام‌های جدیدی را به نقل از منابع ناشناس آمریکایی متوجه تهران کند. ادعای نقض مفاد توافق‌نامه موقت ژنو از سوی جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه پس از انتشار این مقاله از سوی سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا رد شد و این سخنگو تاکید کرد که ایران تا کنون به همه تعهدات خود در چارچوب توافق‌نامه عمل کرده است. جن ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم تاکید کرد که ما همچنان بر این باوریم که ایران به همه تعهداتش در قبال برنامه اقدام مشترک یا توافق موقت هسته‌ای متعهد بوده است. سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفت «اینکه ما نگران خریدهای ایران باشیم، خبر جدید و داغی نیست» اما از توضیح بیشتر در این زمینه خودداری ورزید. بخش مطبوعاتی نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز در واکنش به مقاله فارن پالیسی با تصریح اینکه موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی همواره کاملا روشن بوده، تاکید کرده است که فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران مطابق روال معمول و بر‌اساس تعهدات بین‌المللی این کشور در چارچوب معاهده ان‌پی‌تی و پادمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه دارد و آخرین گزارش مدیرکل آژانس نیز پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تعهداتی را که داوطلبانه در توافق موقت با کشورهای۱+۵ پذیرفته است، تایید می‌کند.

ایران تجهیزات جدیدی خریداری نکرده است

همچنین بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران نیز روز گذشته در مورد گزارش‌های حاکی از اقدام به خرید تجهیزات برای رآکتور آب سنگین اراک، گفت که چنین خریدهایی «خلاف و نقض توافق ژنو نیست.» پیش‌تر خبرگزاری فرانسه نوشته بود که اخیرا دولت ایران به خرید تجهیزاتی در راستای دنبال کردن برنامه‌های اتمی خود مبادرت کرده و مقامات آمریکایی به‌طور خصوصی ابراز نگرانی کرده‌اند که ممکن است جمهوری اسلامی در‌صدد تسریع در اجرای برنامه‌های هسته‌ای خود برآمده باشد. کمالوندی تاکید کرد آنچه درباره این تاسیسات توافق شده نصب نکردن تجهیزات است نه خرید آن و ایران نیز تجهیزات جدیدی نصب نکرده است. او همچنین از خرید تجهیزات جدید برای این نیروگاه اظهار بی‌اطلاعی کرد؛ ولی گفت اگر تجهیزاتی هم خریداری شده باشد، مغایر توافق ژنو نیست. سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره رایزنی‎های ایران و آژانس نیز یادآور شد که ارتباطات بین ایران و آژانس وجود دارد و بازرسان مرتب می‌آیند و می‌روند؛ ولی آن چیزی که در حال حاضر کند شده، بحث همکاری ما با آژانس در رابطه با موضوعات جدید است. او ادامه داد:«موضوع جدید منوط به این است که دو موضوعی که مطرح است، یکی انفجارات قوی در منطقه مریوان و دیگری توضیحاتی که ما درباره برخی مدارک درخواست کردیم، نهایی شود.»

قصد راه‌اندازی سانتریفیوژ جدید نداریم

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در سخنانی با بیان اینکه در مجموع امکان رسیدن به توافق بسیار بالا است، تاکید کرد «تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد، قصد تزریق گاز اکتیو UF۶ را نداریم.»

به گزارش خبرگزاری فارس، علی‌اکبر صالحی ضمن پرداختن به این موضوع که در حال حاضر ۲۰ هزار سانتریفیوژ در تاسیسات هسته‌ای ایران نصب شده که ۹ هزار سانتریفیوژ کار نمی‌کند، گفت تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد قصد راه‌اندازی ۹ هزار سانتریفیوژ را نداریم. رئیس سازمان انرژی اتمی با ذکر این نکته که ما حسن نیت خود را نشان دادیم که به دنبال حل موضوع هستیم و نه غامض و پیچیده کردن آن می‏گوید: ما در حال حاضر با ۹ هزار سانتریفیوژ کار می‌کنیم تا ببینیم سرانجام مذاکره چه خواهد بود. به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی اکنون برای طرف مقابل راهی جز تفاهم نمانده است. او افزود: «ما به دنبال توافق برد - برد هستیم و این‌طور نیست که بخواهیم تمام امتیازات را بگیریم و طرف مقابل برای افکار عمومی حرفی نداشته باشد.»

استقبال مسکو از عادی‌سازی روابط تهران- واشنگتن

از دیگر سو سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در سخنانی تاکید کرد که مسکو از هر تلاشی که منجر به حصول یک توافق جامع میان ایران و گروه ۱+۵ شود، استقبال می‌کند. لاوروف در گفت‌وگو با خبرگزاری ریانووستی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ گفت: «روسیه از عادی‌سازی روابط میان ایران و آمریکا حمایت می‌کند. دیدگاه ما این است که زمان یک گفت‌وگوی سیاسی کامل میان تهران و واشنگتن درباره مسائل مربوط به امنیت منطقه‌ای رسیده است.»

دستیابی به توافق میسر است

همزمان با این تحولات آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که دستیابی به توافق جامع هسته‌ای با ایران میسر است. آلن ایر در گفت‌وگو با خبرگزاری ترند با بیان اینکه در مذاکرات هسته‌ای پیشرفت قابل توجهی حاصل شده است، می‌گوید که در مذاکرات اخیر، طرح‎های جدیدی روی میز مذاکره گذاشته شدند و مواضع نزدیک‌تر به هم شدند. او افزود ما فکر می‌کنیم ظرف چهار ماه می‏توانیم به توافق سیاسی برسیم. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در رابطه اعمال تحریم‎های جدید کنگره آمریکا نیز توضیح داد دولت سعی می‎کند با جلسات استماع و گفت‌وگوهای غیررسمی‎تر، دیدگاه خود را توضیح دهد تا این منتقدین راضی شوند. آلن ایر گفت: «فکر می‎کنم که اگر به توافق جامع موردپسند ما دست یابیم، می‏توانیم همکاران‌مان را در کنگره راضی کنیم.»