نگرانی وزارت بهداشت از وضعیت سلامت زائران اربعین

گروه خبر: همزمان با آغاز بازگشت زائران اربعین به کشور، وزیر بهداشت روز گذشته نسبت به وضعیت سلامتی زائران ابراز نگرانی کرد. «قاضی‌زاده‌هاشمی» در حاشیه اجلاس معاونان وزارت بهداشت در جمع خبرنگاران با اشاره به آمار بالای زائران ایرانی در مراسم اربعین در شهر مقدس کربلا گفت: سازمان هلال احمر و سه دانشگاه علوم پزشکی برای پایش وضعیت سلامتی زائران کمک کردند اما حجم زیادی از بار کنترل بر بیماری‌ها وجود دارد که در توان ما نیست. به گزارش «ایرنا»، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: علاوه بر مسائل امنیتی، نگرانی‌های زیادی درباره سلامتی زائران اربعین داریم و نیروهایی را در مرزها مستقر کرده‌ایم اما توان ما در حد امکانات ما است. وی خاطرنشان کرد: هنگامی ما از حجم این سفر مطلع شدیم که مردم رفته بودند، به همین دلیل پیش‌بینی‌های لازم نشده بود، ما هم مثل مردم از صدا و سیما این اخبار را شنیدیم. وزیر بهداشت گفت: بیماری‌های واگیردار از خطراتی است که زائران را تهدید می‌کند، اکنون برای کنترل وضعیت سلامت، آمادگی نسبی وجود دارد اما باید آمادگی کامل تر شود. هاشمی تاکید کرد: ما هم مانند سایر دستگاه‌ها غافلگیر شدیم در حالی که باید با هماهنگی کامل دولت این اتفاقات بیفتد.

وی به زائران توصیه کرد که در راه بازگشت عجله نکنند و صبر داشته باشند زیرا امکانات مرزی ایران و عراق برای این تعداد زائر بسیار محدود است. امسال برای اولین بار بیش از یک و نیم میلیون نفر برای حضور در مراسم اربعین از ایران به عراق سفر کردند.

ورود از مرز خسروی ممنوع

در همین حال معاون امنیتی -انتظامی وزیر کشور روز گذشته به زائران عتبات عالیات توصیه کرد از مرز شلمچه، چزابه و مهران وارد کشور شوند. حسین ذوالفقاری در گفت‌وگو با «ایسنا» افزود: زائرانی که بدون گذرنامه از کشور خارج شدند باید از مرز چزابه به کشور بازگردند. هویت این زائران در این مرز بررسی شده و سپس اجازه داده می‌شود آنها وارد کشور شوند. تا این لحظه ما مشکلی برای ورود زائران به کشور نداشته‌ایم. معاون امنیتی- انتظامی وزیر کشور در پایان افزود: تاکنون حدود ۴۰۰ هزار نفر از زائران از مرزهای مختلف وارد کشور شده‌اند. مرز بین‌المللی مهران در ۹۰ کیلومتری جنوب غربی ایلام این روزها کانون اصلی تردد زائران اربعین حسینی است به طوری‌که در دو هفته گذشته بیش از ۶۰۰ هزار زائر از این مرز به عراق سفر کرده‌اند. سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت کشور نیز دیروز از ترافیک سنگین در مرز مهران خبر داد. او همچنین از اعزام ۲۵۰ دستگاه اتوبوس به عراق برای بازگرداندن زائران ایرانی اربعین حسینی به کشور خبر داد. همچنین به گزارش «ایرنا»، سرهنگ ابراهیم رضایی‌نژاد، رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی گفت: مرز خسروی آمادگی پذیرش زائران را ندارد و همچنان بسته است.

در خبری دیگر در ارتباط با مرز خسروی روز گذشته آزرمی، معاون سیاسی - امنیتی استانداری کرمانشاه،مشکلات امنیتی در داخل عراق را دلیل منتفی شدن بازگشت زائران عتبات عالیات از مرز خسروی شهرستان قصرشیرین اعلام کرد. وی در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: تمام امکانات لازم برای پذیرش زائران در مرز بین‌المللی خسروی فراهم شده بود اما مسوولان عراقی نتوانستند امنیت لازم را در مسیر تردد زائران ایرانی فراهم کنند.