دموکراسی ابزار می‌خواهد که آن را ندارید

گروه خبر: سومین همایش ملی نقش پژوهش در فرآیند قانون‌گذاری بهانه‌ای بود تا ناطق نوری یک بار دیگر از سیاسیون به دلیل بلد نبودن قاعده بازی انتقاد کند. او که دیروز میهمان ویژه این همایش که در تالار مدرس مجلس شورای اسلامی برگزار شد، بود گفت: وقتی جناح «الف» بر سر کار بیاید تا جایی حق دارد که نیروهای «ب» را تصفیه کند. علی‌اکبر ناطق نوری افزود: معاونان، مشاوران و وزرا از جناحی که تازه دولت را تحویل گرفته است باید بر سر کار بیایند، اما پایین‌تر از مشاوران و معاونان که کارشناسان هستند نباید دستخوش تغییر شوند، ولی می‌بینیم که جناح «الف» وقتی بر سر کار می‌آید تا فراش مدرسه را عوض می‌کند و وقتی «ب» نیز می‌آید می‌گوید آنها زدند ما هم می‌زنیم. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ۳۵ سال از انقلاب گذشته است ما دیگر مبتدی و تازه کار نیستیم که بگوییم آزمون و خطا می‌کنیم و بعد از این ۳۵ سال دیگر این کارها خریدار ندارد.

او افزود: ما نه قاعده بازی را بلدیم و نه ابزار آن را داریم پس باید موضوع تحزب در جامعه نهادینه شود تا حزب کاندیدا و کارشناس معرفی کند و مردم به وی رای دهند؛ زیرا این جزو ضروریات یک کشور است. او پیش از این نیز بارها از این موضوع گلایه کرده بود و از این رو دیروز هم با بیان اینکه از بی‌قاعدگی صدمات زیادی متوجه کشور شده و از این مسیر کم آسیب ندیده‌ایم تاکید کرد: طی این ۳۵ سال به نحوی کشور اداره شده، ولی باید از این به بعد به این موارد توجه کرد. وی در ادامه یکی از مشکلات کنونی کشور را نبود ابزار یعنی دموکراسی دانست و گفت: مجلس در وسط دموکراسی است و پس از انقلاب و حتی با وجود جنگ تحمیلی ما انتخابات را تعطیل نکردیم که نشان‌دهنده آزادی و دموکراسی است؛ ولی دموکراسی ابزار می‌خواهد که آن را ندارید. به گزارش« ایرنا»، ناطق نوری در ادامه ابزار دموکراسی را احزاب دانست و ادامه داد: کشوری که در آن دموکراسی وجود دارد باید حزب داشته باشد و بدون تحزب نمی‌شود کشور را اداره کرد.

ناطق نوری با قرائت آیه‌هایی از سوره احزاب خاطرنشان کرد: مردم عادی اگر بخواهند خبره‌ای برای ریاست‌جمهوری و مجالس کشور انتخاب کنند نمی‌دانند که در استان، شهر یا منطقه آنها چه کسانی وجود دارند تا انتخاب صحیح انجام دهند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر خبره نباشد ما دچار قومیت، قبیله‌گری یا موج می‌شویم و متاسفانه طبق بررسی‌هایی که انجام شده و آسیب‌شناسی‌هایی می‌بینیم در مسائل کشور مردم روی موج‌ها حرکت می‌کنند. نمی‌شود کشور را روی موج اداره کرد و هر گروهی بیاید و برود.

نمی‌شود کشور را موجی اداره کرد

ناطق نوری در بخش دیگری از سخنانش در این همایش گفت: در هیچ کجای دنیا نمی‌توان مجلسی را یافت که به اقتدار مجلس ما باشد و حتی کنگره آمریکا در برخی از موارد قابلیت انحلال و وتوی مصوباتش وجود دارد اما در قانون اساسی ما هیچ بندی برای انحلال مجلس دیده نشده است. همچنین به گزارش «ایسنا»، او گفت که با بررسی و آسیب‌شناسی مسائل کشور به این موضوع پی می‌بریم که نوعا روی موج حرکت می‌کنیم، اما نمی‌شود کشور را موجی اداره کرد.

اهدای لوح به ناطق نوری

در ادامه رئیس مجلس شورای اسلامی با اهدای یک لوح از زحمات ناطق نوری در تاسیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تقدیر کرد.

ولایتی: از یمن تا لبنان را تحت‌نفوذ داریم

علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام میهمان دیگر این همایش بود. او دیروز در سخنانی با تاکید بر اینکه دیگران مجبورند به قدرت ایران در منطقه اعتراف کنند، گفت: قدرت کنونی ما برای هیچ کس در دنیا قابل تصور نبود زیرا ایران از یمن تا لبنان را تحت نفوذ خود دارد. به گزارش «ایرنا»، وی با بیان اینکه نباید به جامعه و دولت این عادت را القا کرد که همیشه می‌توان به بودجه نفت و اقتصاد تک‌محصولی تکیه داشت، ادامه داد: باید به جایی برسیم که وابستگی خود را به نفت کم کنیم به خصوص در شرایط کنونی که خرید نفت و انتقال دلارهای حاصل از آن به کشور ما محدود شده است. وی با تاکید بر اینکه ناخواسته به کشوری تبدیل شده‌ایم با اقتصادی تک‌محصولی اظهار کرد: اقتصاد تک‌محصولی و تکیه بر نفت مشکلات زیادی را برای ما ایجاد کرده و باید راه‌هایی را بیابیم تا این مشکلات را حل کنیم. رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در حاشیه این همایش در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: موضوع موشکی ایران خارج از هر نوع مذاکرات است. وی اظهار کرد: طرف مقابل از موشک‌ها صحبت می‌کند، اما این موضوع رویای کاذبه از سوی غربی‌ها است که هیچ‌گاه تعبیر نخواهد شد و ایران برای مقاصد دفاعی خود هر کاری لازم باشد، انجام می‌دهد.

تمدید مذاکرات، درخواست آمریکایی‌ها

ولایتی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه آسوشیتدپرس مدعی شده ایران بخشی از اورانیوم غنی شده را رقیق کرده و این موضوع سبب تمدید مذاکرات شده است، گفت: به هیچ وجه این ادعا صحت ندارد، مذاکره‌کنندگان ما در چارچوبی که رهبر معظم انقلاب ترسیم کرده‌اند، حرکت می‌کنند. وی افزود: آمریکایی‌ها درخواست تمدید مذاکره را داده‌اند و این موضوع حتی برای متحدانشان نیز غیرمنتظره بود که آنها نیز خبر نداشتند که چرا آمریکایی‌ها در آخرین لحظه مذاکراتی را که به سمت گام‌های رو به جلو در حرکت بود، متوقف کردند و بعد نیز درخواست تمدید طولانی‌مدت مذاکرات را کردند. ولایتی تصریح کرد: مواضع ما همچنان مانند گذشته در مسیر ترسیم شده توسط رهبر معظم انقلاب است و مذاکره‌کنندگان ما در مذاکرات هیچ ضعفی نشان نداده‌اند.

لاریجانی: اداره کشور احتیاج به عقلانیت دارد

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه مجلس عصاره فضایل ملت است، گفت: کسی نمی‌گوید که در کشور آرای مختلف وجود ندارد؛ اما اگر در تفکرات سیاسی نوعی عقلانیت وجود نداشته باشد، مشکلات زیادی ایجاد می‌شود. او با بیان اینکه اداره کشور احتیاج به عقلانیت دارد، افزود: البته این به این معنی نیست که سیاست در آن وجود ندارد بلکه سیاست‌ها باید از نوعی عقلانیت برخوردار باشند در غیر این صورت هرج و مرج به وجود می‌آید. به گزارش «ایرنا»، لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش افزود: خیلی از مسائل ربطی به گرایش‌های سیاسی ندارد و این به این معنا است که بخش متفکر جامعه خارج از اینکه چه گروهی سر کار هستند باید به این مسائل بپردازد. لاریجانی بیماری اتکا به نفت را از جمله مسائل مستمری عنوان کرد که اقتصاد ایران با آن دست به گریبان است و اظهار کرد: باید به‌صورت اضطراری یکسری از کارها را انجام دهیم و وضع کشور را سامان دهیم. وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه معادن کشور دچار احتکار دولتی شده است، خاطرنشان کرد: دولت نمی‌گذارد بخش خصوصی از معادن استفاده کند. در همه حوزه‌های انتخابیه معادن غنی وجود دارد که دولت روی آن دست گذاشته است در حالی که با استفاده از این معادن می‌توان زمینه‌ساز رونق در کشور شد.