علم‌الهدی: «احمدی‌نژاد» تمام شد

گروه خبر، زینب موسوی: اصولگرایان عزم خود را جزم کرده‌اند؛ این بار برای پیروزی در انتخابات آتی مجلس همت گماشته و با برگزاری پنجمین همایش «وحدت اصولگرایان»، بر همگرایی میان خود بیش از هر زمان دیگری می‌دمند. این اما تمام ماجرا نیست؛ اصولگرایان چرخش مواضع خود نسبت به محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق ایران را که در لوای عنوان اصولگرایی توانست به پاستور برود علنی کرده‌اند.حالا نه تنها سخنی از اظهارات حمایت‌گونه حامیان پیشین احمدی‌نژاد به میان نمی‌آید بلکه تبری جستن از او به محور اظهارات برخی چهره‌های شاخص اصولگرایی تبدیل شده است. یک گواه این مدعا، اظهارات سیداحمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد در حاشیه همایش است؛ آن‌گونه که «ایلنا» از اظهارات او خبر داده، علم‌الهدی تاکید کرده است: «احمدی‌نژاد یک نفر بود که عوضی رفت و تمام شد. او که یک جریان نیست او مقابل ولایت ایستاد و سقوط کرد.»

نکته جالب‌تر ماجرا آن است که این چهره‌های شاخص، دیگر حاضر به اصولگرا خواندن رئیس‌جمهوری سابق نیستند؛ غلامعلی حدادعادل نماینده اصولگرای مجلس با رد موافقت خود با محمود احمدی‌نژاد، در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا وحدت اصولگرایان شامل احمدی‌نژاد هم می‌شود یا خیر، گفت: «تا به حال شنیده‌اید که ایشان بگویند من اصولگرا هستم؟»

اصولگرایان؛ مدعی اختلاف‌افکنی اصلاح‌طلبان

از سوی دیگر، بر اساس آنچه حاضران در همایش مذکور به زبان آورده‌اند، آوردن نام احمدی‌نژاد در جرگه اصولگرایان، هزینه مضاعف برای این جریان سیاسی و در راستای ایجاد انشقاق میان اصولگرایان است؛ موضوعی که محسن کوهکن نماینده مجلس آن را یکی از ترفندهای اختلاف‌افکنان معرفی کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، این نماینده مجلس تاکید کرده است که اصرار بر اصولگرا خواندن آقای احمدی‌نژاد، به دلیل نشان دادن نمایی مملو از اختلاف در جریان اصولگرایی است. در این میان اما نکته جالب آن است که اصولگرایان، پای جریان اصلاح‌طلبی را به اختلافات خود کشانده و این اختلافات را حربه‌ای از سوی اصلاح‌طلبان خوانده‌اند به‌گونه‌ای که علاوه بر کوهکن، سید احمد علم‌الهدی نیز دسته‌بندی معتدل و غیرمعتدل در جریان اصولگرایی را برای ایجاد اختلاف میان اصولگرایان معرفی کرده است. بر اساس آنچه خبرگزاری تسنیم از اظهارات این عضو مجلس خبرگان رهبری در میان خبرنگاران منتشر کرده است، علم‌الهدی درباره اینکه برخی از اصلاح‌طلبان می‌گویند برای همگرایی باید به اصولگرایان معتدل نزدیک شد، گفت: «این دسته‌بندی اصولگرایان به‌عنوان معتدل و غیرمعتدل خط‌کشی از سوی اصلاح‌طلبان برای ایجاد اختلاف است.» محسن کوهکن نیز سیاست جریان اصلاح‌طلبی را تقسیم‌بندی اصولگرایان به دو جریان تندرو و میانه‌ عنوان و تاکید کرد: «جریان اصلاح‌طلب در فضای رسانه‌ای اصرار دارد اصولگرایان را به چندین جریان فکری تقسیم کند.» از سوی دیگر محمدرضا باهنر، رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری و نایب رئیس مجلس در حاشیه همایش وحدت اصولگرایان بی‌آنکه از گروهی خاص نام ببرد، گفت: «گاهی برخی بحث‌هایی پیش می‌آید که می‌تواند حاشیه ایجاد کند و ما را از اصول فاصله دهد، حتی می‌تواند به دست کسانی که به‌دنبال اختلاف‌افکنی هستند، بهانه دهد.» همه این اظهارات درباره اختلاف‌افکنی اصلاح‌طلبان میان جریان اصولگرایی در شرایطی مطرح می‌شود که این جریان سال‌هاست مواضع خود را نسبت به اصولگرایان اعلام کرده و این موضوع پنهانی و پوشیده نیست.

تاکید اصولگرایان بر وحدت برای پیروزی

اصولگرایان اگرچه اختلافات خود را حربه اصلاح‌طلبان می‌خوانند اما این بار عزم خود را برای همگرایی جزم کرده‌اند؛ آنان با جدیت به‌دنبال جبران شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ هستند تا احتمال تکرار این تجربه را در انتخابات آتی مجلس از بین ببرند. بر این اساس است که سید احمد علم‌الهدی وحدت را تنها راه علاج اصولگرایان خوانده و از دیگر سو، غلامعلی حداد عادل بر این موضوع تاکید کرده است که بنای کار اصولگرایان در انتخابات آینده مجلس باید پیروزی اصولگرایی باشد نه یک تشکل خاص. همچنین سید رضا تقوی رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کل کشور با تاکید بر اینکه اصولگرایی فوق احزاب است، گفت: «اصولگرایی همه احزاب و چهره‌های اصولگرا را زیر چتر خود می‌گیرد.» به گزارش «ایرنا» تقوی تاکید کرده است که اصولگرایان وقتی بلوغ سیاسی خود را نشان می‌دهند که همگرا شوند و یک حرف را بزنند.

احتمال وحدت اصولگرایان با پایداری

انگیزه جبران شکست انتخاباتی پیشین برای اصولگرایان تاحدی است که حالا از احتمال همگرایی با جبهه پایداری نیز سخن می‌گویند. محمدرضا باهنر با تاکید بر اینکه همگرایی اصولگرایان و جبهه پایداری غیرممکن نیست، گفت: «در این باره گفت‌و‌گو خواهند کرد.» علم‌الهدی عضو مجلس خبرگان رهبری نیز در این باره تاکید کرده است که جبهه پایداری یک تشکل اصولگرایی است و نباید خود را از یکدیگر جدا کنیم. از سوی دیگر جعفر شجونی عضو جامعه روحانیت مبارز در رابطه با وحدت جریان اصولگرا و جبهه پایداری، گفت: «جبهه پایداری نیز جزو اصولگرایان هستند و ایرادی ندارد که احزاب مختلف اصولگرا را در کنار هم داشته باشیم.» اصولگرایان حالا آنقدر به اصولگرا بودن جبهه پایداری باور دارند که محسن کوهکن در انتقاد به تفرقه‌افکنی اصلاح‌طلبان در میان جریان اصولگرایی گفته است: «رسانه‌های‌ اصلاح‌طلب به‌طور واضح انگشت اتهام را به سوی جبهه پایداری گرفته و می‌خواهند جبهه پایداری را مصداق اصولگرایان تندرو معرفی کنند.»

پیوستن احمدی‌نژادی‌ها به اصولگرایان

از دیگر نکات مهم همایش وحدت اصولگرایان، حضور چهره‌هایی در این همایش است که وزیران و مسوولان دولت محمود احمدی‌نژاد بوده‌اند.

آنچه در این باره مهم به‌نظر می‌آید، حضور این افراد در همایشی است که تبری جستن از محمود احمدی‌نژاد به یکی از مهم‌ترین محورهای آن تبدیل شده است؛ این موضوع را شاید بتوان نشان‌دهنده جدایی اطرفیان احمدی‌نژاد از او و پیوستن به اصولگرایان دانست. علی سعیدلو معاون اجرایی احمدی‌نژاد، مرتضی تمدن استاندار سابق تهران، محمد مهدی زاهدی وزیر سابق علوم، سیدمحمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، مصطفی محمدنجار وزیر دفاع سابق، حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر سابق آموزش و پرورش و غلامرضا خواجه‌سروی معاون سابق فرهنگی وزارت علوم از جمله مسوولان دولت محمود احمدی‌نژاد هستند که در این همایش حضور داشتند.

همچنین گروه‌هایی چون روحانیت مبارز، جمعیت موتلفه و جامعه اصناف و بازار نیز در این جلسه حضور داشته‌‎اند.