گروه دیپلماسی: رئیس‌جمهوری سوریه در اظهارنظری جدید از درخواست پاریس از دمشق برای تحت فشار قرار دادن ایران درباره موضوع هسته‌ای خبر داد و از طرف دیگر «وهابیت و تفسیر آن از اسلام» را دلیل تروریسم در منطقه دانست. به گزارش خبرگزاری فارس، «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه در جدیدترین گفت‌وگوی خود که با روزنامه «لیتررنی نووینی» جمهوری چک انجام شد، از اصرار فرانسه بر مداخله دمشق در مساله هسته‌ای ایران و مذاکره تهران با طرف‌های غربی در چند سال گذشته خبر داد و گفت که فرانسه از سوریه خواسته بود که تهران را به برداشتن گام‌هایی که خلاف منافعش بود، ترغیب و متقاعد کند. بشار اسد در این گفت‌وگو با اشاره به روابط نسبتا خوب سوریه با غرب، در خصوص تغییر نگاه غربی‌ها به سوریه و اسد ظرف چند سال اخیر گفت: «در حقیقت، من نیستم که تغییر کرده‌ام. نه من، نه سیاست‌های ما، نه ارزش‌هایمان نه اصولمان. مشکل با غرب، مشکل جدید نیست و مربوط به سیاست استقلال ماست. در حقیقت، این مشکل غرب با خیلی از کشورهای دیگر هم هست. سوریه یکی از آنان است.» اسد افزود: «طی سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ روابط با غرب خیلی خوب بود، اما بر اساس احترام دوطرفه نبود. مثلا فرانسه خواستار این بود که سوریه در خصوص مساله هسته‌ای ایران نقش ایفا کند. مقصود، مشارکت سوریه در مساله هسته‌ای ایران نبود، بلکه تلاش برای متقاعد کردن ایران به برداشتن گام‌هایی بود که خلاف منافع ایران بود. ما این را رد کردیم.»

او در ادامه با بیان اینکه تفسیر افراطی وهابیت از اسلام عامل اصلی تروریسم است، گفت: «ما مسلمانان میانه‌رو، اسلام افراطی را اسلام نمی‌دانیم. در هیچ دینی افراط وجود ندارد، چه اسلام، چه مسیحیت و چه یهودیت. همه ادیان میانه‌رو هستند. اگر افراطی باشد، انحراف از دین است.»

رئیس‌جمهوری سوریه افزود: «اگر بخواهیم اصطلاح اسلام رادیکال را استفاده کنیم، فکر می‌کنم که حداقل از چهار دهه گذشته، تحت تاثیر پول عربستان و انتشار تفسیر وهابیت از اسلام، بذر اسلام رادیکال در اذهان ملت‌های منطقه کاشته شد؛ این تفسیر، تفسیری بسیار افراطی و منحرف از اسلام حقیقی است و اساس تروریسم در منطقه است. به همین دلیل تا زمانی‌که این پول‌ها در همین راه و به همین دلایل از طریق مدارس دینی و کانال‌های تلویزیونی دینی، هزینه شود، بیش از پیش ادامه می‌یابد، نه فقط در منطقه ما، بلکه در اروپا هم گسترده می‌شود.»

بشار اسد در بخش پایانی این گفت‌وگو درباره بهترین راه برای مبارزه با تروریسم گفت: «باید میان مبارزه با تروریست‌ها و مبارزه با تروریسم تفاوت قائل شد. اگر بخواهیم از واقعیت کنونی صحبت کنیم، باید با تروریست‌ها مبارزه کنیم زیرا مردم بیگناه را می‌کشند و باید از این مردم دفاع کنیم. این، راه ضروری‌تر و با اهمیت‌تر است. اما اگر بخواهیم از مبارزه با تروریسم صحبت کنیم، این کار، نیازمند ارتش نیست، بلکه سیاست‌های خوب می‌خواهد. باید از طریق فرهنگ با جهل مبارزه کرد. همچنین باید اقتصاد خوبی برای مبارزه با فقر ایجاد کرد و در کنار این، میان کشورهای معینی درباره مبارزه با تروریسم تبادل اطلاعات باشد.»