گروه دیپلماسی: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز گذشته طی سفری یک روزه وارد کابل شد و در این سفر با محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور، عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت وحدت ملی و حامد کرزای، رئیس دولت پیشین افغانستان دیدار کرد. سفری که همزمان با معرفی کابینه جدید دولت وحدت ملی افغانستان به مجلس انجام گرفت. این اولین سفر وزیر خارجه ایران به افغانستان بعد از شکل‌گیری و معرفی کابینه جدید از سوی دولت افغانستان است. وزیر خارجه ایران هنگام ورود به کابل از تشکیل دولت وحدت ملی در افغانستان استقبال کرد و گفت: «خوشحالیم که همه مردم این کشور حضورشان را در دولت مشاهده می‌کنند و این فرصت خوبی برای ریشه‌کنی افراط و تروریسم و مقابله با نیروهای خارجی است.» ظریف گفت که هدف اصلی از این سفر تاکید بر روابط نزدیک دو کشور و گفت‌وگو پیرامون گسترش این روابط است. او افزود که ایران و افغانستان دارای «روابط مشترک فرهنگی و دینی» هستند و این اشتراکات می‌تواند زمینه‌ساز تقویت روابط باشد. وزیر خارجه ایران تاکید کرد که فرصت مناسبی پدید آمده تا ایران بتواند «سهم جدی در پیشرفت افغانستان» داشته باشد. به گزارش وب‌سایت وزارت خارجه ایران، ظریف همچنین گفت که «افراط و تروریسم» از چالش‌های مشترک دو کشور است و افزود: «بحث آب، تالاب‌ها، مواد مخدر و مهاجران موضوعاتی است که بین دو کشور پیوند ناگسستنی ایجاد کرده است.» او همچنین در بدو ورود به کابل گفت: به آینده روابط دو کشور امیدوارم. با این تفاسیر شاید بتوان گفت که حمایت از دولت وحدت ملی در افغانستان، مهم‌ترین پیام سفر ظریف به این کشور است.

تقدیم پیام دعوت روحانی به اشرف غنی

در عین حال ظریف روز گذشته و در دیدار با محمد اشرف غنی، طی پیامی از سوی حسن روحانی از رئیس‌جمهور افغانستان برای سفر به ایران دعوت کرد. ظریف پیش از دیدار با رئیس‌جمهور افغانستان با نماینده سازمان ملل در امور افغانستان و رئیس اجرایی دولت دیدار کرد. وزیر خارجه ایران بعدازظهر سه‌شنبه با محمد‌حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی افغانستان نیز دیداری داشت.

تاکید بر تکمیل موافقت‌نامه مشترک

پس از دیدار میان ظریف و عبدالله، رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در یک کنفرانس خبری مشترک با وزیر امور خارجه ایران، بر تکمیل موافقت‌نامه مشترک جامع میان ایران و افغانستان تاکید کرد. عبدالله عبدالله ضمن بیان اینکه با تشکیل دولت وحدت ملی زمینه و فرصت‌های بهتر برای گسترش روابط فراهم شده است، گفت: «ما می‌توانیم برای همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم و افراط همکاری بیشتری داشته باشیم. ما در موضوع مقابله با داعش نیاز به همکاری جدی داریم. همچنین در رابطه با موادمخدر و مهاجران افغان در ایران که اخیرا دولت شما همکاری خوبی برای تمدید حضور مهاجران داشته است می‌توانیم به تعاملات‌مان ادامه دهیم.» رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان بر تکمیل موافقت‌نامه مشترک جامع میان دو کشور تاکید کرد و گفت: «در این رابطه قدم‌های اساسی برخواهیم داشت.» عبدالله درباره موافقت‌نامه همکاری میان ایران و افغانستان و دلایل امضا نشدن آن تاکنون، تاکید کرد: «با توجه به شرایط کشور به لحاظ امنیتی و نظامی و مساله خروج نیروهای بین‌المللی و طولانی شدن پروسه انتخابات، شرایط برای امضا شدن این موافقت‌نامه به وجود نیامده است. هر دو طرف علاقه‌مند هستیم تا این موافقت‌نامه برای استحکام روابط هر چه سریع‌تر و پس از بررسی‌های لازم امضا شود.» همچنین وزیر امور خارجه ایران در این کنفرانس خبری با تاکید بر اینکه هیچ‌گاه در امور داخلی افغانستان دخالت نکرده‌ و در آینده نیز این سیاست را به‌عنوان سیاست اصولی دنبال می‌کنیم، گفت: «همواره خواهان ثبات افغانستان بوده‌ایم.» وزیر امور خارجه درباره حضور نیروهای خارجی در افغانستان، گفت: «شرایط منطقه ما با حضور خارجی‌ها بهبود پیدا نکرده است و ایران در امور داخلی افغانستان هیچ وقت دخالت نکرده و این از اصول سیاست خارجی‌اش است که در مسائل داخلی کشورها به‌ویژه همسایگانش مداخله نکند.» به گزارش خبرگزاری مهر، ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه، علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی و مرضیه‌افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه، ظریف را در این سفر همراهی کردند. این اولین سفر وزیر امور خارجه دولت روحانی به افغانستان پس از شکل‌گیری کابینه جدید این کشور است. به گزارش «ایرنا»، اگر چه بخش زیادی از توان دستگاه دیپلماسی صرف حل و فصل پرونده هسته‌ای و مذاکرات با گروه ۱+۵ شده اما این امر موجب نشده که ایران از تلاش و توجه خاص خود در سایر عرصه‎های سیاست خارجی غافل باشد بلکه دیپلماسی منطقه‌ای فعال‌تر از همیشه به دنبال تامین منافع ملی و دستیابی به اهدافی است که برای آن ترسیم شده است.

سفری برای کاهش اختلافات

نوذر شفیعی، نماینده مجلس و کارشناس مسائل افغانستان در رابطه با سفر وزیر امور خارجه همزمان با معرفی کابینه جدید این کشور به «دنیای اقتصاد» می‏گوید به نظر نمی‎رسد که این سفر ارتباطی به تغییر و تحولات افغانستان داشته باشد. البته او تاکید می‎کند که ثبات در افغانستان بدون شک برای جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان همسایه این کشور اهمیت دارد و ممکن است گفت‌وگوهایی نیز در این راستا انجام شود، اما سفر یک روزه ظریف در راستای رایزنی راجع به برخی مسائل پایه‎ای و جاری صورت گرفته است. شفیعی به مسائلی همچون برقراری امنیت در مرزهای دو کشور، حضور نیروهای خارجی در منطقه و به خصوص افغانستان، تاثیر فعالیت جریانات افراطی بر ایران و قاچاق مواد مخدر به‌عنوان مهم‌ترین محورهای رایزنی‎های مقامات تهران و کابل اشاره می‎کند. وی با توجه به اینکه دولت روحانی اولویت سیاست خارجی‌اش را بهبود روابط با همسایگان قرار داده است، تاکید می‎کند برای تمام کشورهای دنیا حفظ ارتباط حسنه و نزدیک با همسایگان جزو اولویت‎های سیاست خارجی محسوب می‌شود زیرا به واسطه داشتن مرز مشترک هرگونه تهدید زمینی تنها از طرف همسایگان امکان‌پذیر است و به همین خاطر همه دولتمردان سعی دارند اختلافات با همسایگان‌شان را به صفر برسانند و سیاست دولت روحانی نیز در همین راستا قابل ارزیابی است. شفیعی در پایان با تاکید بر اینکه زمینه‎های همگرایی میان ایران و افغانستان بیش از زمینه‌های واگرایی است، می‎گوید: «سفر وزیر امور خارجه به افغانستان بی‌تردید در تقویت و تحکیم بیش از پیش روابط میان دو کشور تاثیرگذار خواهد بود.»