گروه خبر: حسن روحانی رئیس‌جمهوری روز گذشته برای چندمین‌بار به منتقدان پیاده‌روی وزیر امور خارجه کشورمان با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در ژنو واکنش نشان داد. رئیس‌جمهوری روز گذشته در آیین کتاب سال خواهان یادگیری نقد شد و گفت: اینکه دو نفر چگونه راه می‌روند مهم نیست، مهم این است که به کدام سمت حرکت کرده‌اند و نتیجه این قدم زدن چه بوده است. روحانی پیش از این نیزدر پاسخ به منتقدان پیاده‌روی محمدجواد ظریف با جان کری در خیابان‌های ژنو در حین مذاکرات هسته‌ای گفته بود: «الان ممکن است ایراد بگیرند و بگویند تند و کند راه رفته، کتش کج بوده یا عینکش طوری بوده است. اینها حرف نشد. ما به دیپلمات‌های شجاعمان اعتماد می‌کنیم.» به گزارش «ایرنا»،‌ روحانی همچنین گفت: نقد یعنی وسایل حرکت و مسیر تصحیح که البته در فضای آزاد امکان‌پذیر خواهد بود اما باید نقد را یاد بگیریم. وی ادامه داد: اینکه دو نفر چگونه راه می‌روند، مهم نیست، قدم را به کجا برمی‌دارد مهم است. نقد کنیم که تند رفت، کند رفت، یک نفره رفت، دو نفره رفت اینها نقد نیست. نقد کنیم به کجا رفتند و به چه سمتی حرکت کردند و نتیجه قدم‌ها چه بود؟ اینها برای ما مهم است. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه باید به جای پرداختن به اعراض به جواهر و جوهر بپردازیم، افزود: لازم است به ماهیت و وجود مساله بپردازیم به جای اینکه درباره کفش و لباس و کم و کیف آن سخن بگوییم. همچنین به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، او در سی و دومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و دومین دوره جایزه جهانی کتاب سال تصریح کرد: انقلاب اسلامی با افراط و تفریط مخالف است و حرکتی در جهت عقلانیت، فهم، فقه و باز کردن گره از زندگی مادی و معنوی مردم است. رئیس‌جمهوری ضرورت رفع ابهام از ذهن نسل جدید در خصوص اینکه چرا انقلاب کرده‌ایم و معنای شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را یادآور شد و گفت: باید در کتاب‌‌هایمان راجع به ابعاد انقلاب اسلامی بنویسیم، زیرا هنوز هم جوان و نوجوان ما فکر می‌کند، اگر با یک خارجی حرف بزند گوشه استقلال کشور فرسایش می‌یابد و فکر می‌کند زبان خارجی یاد گرفتن یعنی قرار گرفتن در مسیر شیطانی. روحانی با بیان اینکه‌ای کاش در کنار انتخاب کتاب سال جایزه ویژه‌ای نیز به بهترین نقادان کتاب در سال گذشته داده می‌شد، گفت: نقد در فضای آزاد و امن امکان‌پذیر خواهد بود، اما باید درست نقادی کردن را یاد بگیریم نه اینکه نقدمان اینگونه باشد که دو نفر چگونه راه می‌روند و چطور راه می‌روند. رئیس‌جمهوری گفت: در نقد باید به جوهر و ماهیت ماجرا بپردازیم و مدام به کم و کیف نپردازیم، اینکه کفش و رنگ لباسش چطور بود مهم نیست، مهم آن است که نقد کنیم به چه سمتی و به طرف چه نتیجه‌ای حرکت می‌کنیم. روحانی گفت: شما فرهیختگان کتاب و مقاله بنویسید و نقد کردن را تحلیل کنید و شما باید بگویید چگونه باید بر حوزه نشر و کتاب نظارت شود.

نمی‌توان به کوچک‌ترین بهانه معدن طلایی را بست

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: نباید هر کس را به بهانه‌ای کنار بگذاریم. کتاب‌ خوانده‌ها و صاحب‌نظران ما به مثابه معادن و جواهر هستند و نمی‌توان به کوچک‌ترین بهانه معدن طلایی را بست. رئیس‌جمهوری گفت: اشکال را باید به زبان نرم با صاحب‌نظران در میان بگذاریم و بگوییم که چرا سوءظن پیدا شده، اما نباید سرمایه‌ها را به‌خاطر یک نقص کوچک تعطیل کنیم.

برای ممیزی کتاب نباید ۱۰۰ اصل داشت

روحانی تصریح کرد: نمی‌گویم ممیزی کتاب باشد یا نباشد، اما معتقدم برای ممیزی نباید ۱۰۰ اصل داشت، بلکه باید اصول مهمی نظیر اخلاق، مقدسات و ارزش‌ها، امنیت ملی و مصالح ملی را مبنا قرار دهیم. رئیس‌جمهوری ادامه داد: خط قرمز یا مثلث است یا مربع و نمی‌تواند هزار ضلع داشته باشد. ما باید نظارت کتاب را قدم به قدم به صاحبان امر واگذار کنیم. ناشران، نویسندگان و استادان برجسته نظارت داشته باشند و اگر کتاب چاپ شد، نباید برای چاپ دوم نیز مجبور باشد از چندین مانع عبور کند. روحانی با اشاره به تغییر شرایط در نظام کنونی گفت: زمانی در همه عالم فقط یک رسانه بود اما امروز هزاران رسانه وجود دارد و نباید اینقدر مته به خشخاش گذاشت و تحریک کرد.

انتقاد از کتاب نخواندن مردم

روحانی گفت: در کشورهای دیگر ده‌ها جلد کتاب توسط مردم در مترو، خودرو، هواپیما و قطار خوانده می‌شود، اما متاسفانه مردم ما عادت به کتابخوانی در این شرایط ندارند، لذا باید مسیر دیگری را طی کنیم. رئیس‌جمهوری ادامه داد: جامعه را باید تشویق کرد به نوشتن کتاب‌های لازم که گره از مشکلات روزمره باز کند و خود نویسندگان باید قضاوت کنند که نوشته و اثر آنها چه مشکلی از مشکلات جامعه را رفع و به ابهام‌ها پاسخ داده و چه تاثیری بر رشد علم و فناوری و تعالی علم دارد.