گروه خبر: وزیر امور خارجه روز گذشته برای چهارمین بار عازم عراق شد تا با مقامات این کشور دیدار و گفت‌وگو کند. محمدجواد ظریف، در حالی دیروز عازم عراق شد که ظرف چند روز گذشته برای مذاکرات هسته‌ای فشرده با مقامات گروه ۱+۵ در ژنو به‌سر می‌برد. هفته گذشته، نیز اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری سفری سه روزه به عراق انجام داد و در طول این سفر با تمام مقامات این کشور به دیدار و گفت‌وگو پرداخت. وزیر امور خارجه روز گذشته در بدو ورود به فرودگاه بغداد، به روابط عمیق و گسترده کشورمان و عراق اشاره کرد و افزود: از این رو به تبادل نظرهای سیاسی نیاز مبرم داریم. به گزارش «ایرنا»، وی همچنین روابط کشورمان و عراق را بسیار ویژه دانست. محمد جواد ظریف، دیروز پس از ورودش به عراق در یک کنفرانس خبری مشترک با ابراهیم جعفری همتای عراقی خود در بغداد پایتخت این کشور شرکت کرد.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به مبارزه با گروه تروریستی داعش گفت: نقطه محوری در نبرد علیه داعش این است که هر کشوری که کمک می‌کند باید با دولت عراق هماهنگ کند ما نیز به هماهنگی با دولت عراق ادامه می‌دهیم و در این زمینه باید در جریان مبارزه با تروریسم به منافع ملت عراق توجه داشت.

ظریف گفت: در زمینه مبارزه با تروریسم وحشیانه، ایران اولین کشوری بود که به عراق کمک کرد و این وظیفه است و در همین مسیر باقی خواهیم ماند.

به گزارش «ایسنا»، ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق نیز در این کنفرانس خبری گفت: کشورهای مختلفی از ما در مقابله با داعش حمایت کردند و با تشکیل ائتلاف بین‌المللی نیز این حمایت وجود داشت.

وی افزود: ایران از بعد انسانی و ابعاد دیگر به ما کمک کرده است، البته کشورهای مختلف در این زمینه از جمله استرالیا و نیوزیلند نیز به ما کمک کردند.

وی گفت: عراق این توانایی را دارد که عملیات نظامی علیه داعش را مدیریت کند و منتظر لحظه نهایی از بین بردن داعش در کشورمان هستیم. وزیر خارجه عراق گفت: ما از همه کشورها تقاضای کمک داریم. البته این کمک‌ها در زمینه لجستیک، اطلاعات، امنیتی و نظامی باید باشد و نباید در امور داخلی ما دخالتی صورت گیرد.

وی تاکید کرد: حمایت از عراق به این معنی نیست که نیروی پیاده نظام به عراق فرستاده شود؛ چراکه ما توانایی خوبی در کنار نیروهای مردمی برای مقابله با تروریست داریم.

از سوی دیگر به گزارش «ایسنا»، در جریان این سفر یادداشت تفاهم لغو روادید گذرنامه‌های سیاسی، خدمت و خاص بین جمهوری اسلامی ایران و عراق امضا شد. اعتبار یادداشت تفاهم نامحدود اعلام شده است.

ظریف پس از شروع به کار دولت جدید عراق به ریاست حیدر العبادی نیز سفری به عراق داشت و از آنجا هم به اربیل و سلیمانیه رفت. سفر روز گذشته ظریف به عراق دومین سفر او از هنگام روی کار آمدن دولت حیدر العبادی در عراق است او همچنین اواخر سال گذشته نیز دو سفر به عراق داشت .