افشاگری موساد علیه نتانیاهو

دنیای اقتصاد: حجم گسترده‌ای از اسناد محرمانه اطلاعاتی سازمان‌هایی چون موساد و نیز سازمان‌های اطلاعاتی بریتانیا، روسیه و آفریقای جنوبی درز کرده و به زودی منتشر خواهد شد. بر اساس یکی از این اسناد، موساد درباره برنامه اتمی ایران، نظری خلاف دیدگاه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی دارد. بر اساس اطلاعات افشا شده، موساد بر این باور است که ایران برنامه‌ای برای ساخت سلاح هسته‌ای ندارد. به این ترتیب، ادعا‌های مکرر و پیاپی نتانیاهو درباره تلاش ایران برای دستیابی به ساخت سلاح اتمی، ادعاهایی پوچ است که حتی سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل هم به آن اعتقادی ندارند.

گروه دیپلماسی: پس از هویدا شدن اختلافات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با رئیس‌جمهوری آمریکا درخصوص توافق هسته‌ای ایران، برخی اسناد محرمانه فاش شده نشان از افشاگری موساد علیه بنیامین نتانیاهو و اختلاف راهبردی درخصوص برنامه اتمی ایران بین این نهاد اطلاعاتی با نخست‌وزیر دست راستی اسرائیل دارد. افشای این اسناد زمانی که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در تلاش است تا با سخنرانی در کنگره آمریکا در روند توافق هسته‌ای ایران با ۱+۵ کارشکنی کند، نشان می‌دهد که او در این مسیر چندان دست پر و پیمانی ندارد و با مخالفت‌های داخلی و بین‌المللی مواجه است.

روزنامه گاردین و شبکه خبری الجزیره اسنادی منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد هشدارهای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی‌اش در سازمان ملل درخصوص دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای در تضاد با گزارش‌های موساد بوده است. به گزارش «ایسنا»، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی سال ۲۰۱۲ خود در مجمع عمومی سازمان ملل تصویری از یک بمب به نمایش گذاشت و مدعی شد، ایران ظرف حداکثر یک سال مواد کافی برای ساختن بمب اتم را خواهد ساخت. اسناد تازه منتشر شده از سوی روزنامه گاردین و شبکه خبری الجزیره نشان می‌دهد که موساد (سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی) در همان زمان در گزارشی این ادعای بنیامین نتانیاهو را نقض کرده بود. نتانیاهو در این سخنرانی تصویری از یک بمب فرضی را به حاضران در سازمان ملل نشان داد و مدعی شد تهران حداکثر می‌تواند تا بهار سال ۲۰۱۳ به اورانیوم غنی شده با درصد بالا برای تولید سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و سپس خواستار توقف این مساله شد. او همچنین ادعا کرد: «هیچ چیز بیشتر از یک ایران هسته‌ای نمی‌تواند جامعه جهانی را به خطر بیندازد.» اما به نوشته گاردین در گزارش محرمانه‌ای که موساد پس از سخنرانی نتانیاهو در اختیار آفریقای جنوبی قرار داد، نتیجه‌گیری شده بود که ایران فعالیت‌های لازم برای تولید سلاح هسته‌ای را دنبال نمی‌کند. این گزارش به روشنی تاکید کرد میان آنچه سیاستمداران اسرائیلی و عموم ادعا می‌کنند و آنچه سازمان جاسوسی و ارتش اسرائیل ارزیابی کرده است، فاصله بسیار زیادی وجود دارد. همچنین در گزارش موساد آمده بود، حتی اگر ایران اورانیوم غنی شده کافی با خلوص ۵ درصد را انباشته و بخشی از آن را تا ۲۰ درصد غنی‌سازی کرده باشد، به نظر نمی‌رسد که آماده غنی‌سازی در سطوح بالاتر باشد. براساس این گزارش، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیش از این نیز اختلافاتی با موساد داشته است. رئیس سابق موساد که در دسامبر ۲۰۱۰ دوره کاری‌اش به پایان رسید، با دستور نتانیاهو برای آمادگی حمله نظامی به ایران مخالفت کرده بود. یک مقام ارشد دولت رژیم صهیونیستی در پاسخ به انتشار این اخبار گفت که هیچ تناقضی میان اظهارات نتانیاهو و اسنادی که به سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل نسبت داده می‌شود، وجود ندارد. این اسناد در حالی منتشر شده است که مناقشات میان آمریکا و رژیم صهیونیستی بر سر مذاکرات هسته‌ای با ایران، در آستانه سفر قریب‌الوقوع نتانیاهو به واشنگتن برای سخنرانی علیه این مذاکرات در کنگره بالا گرفته است. کاخ سفید نگران است که مقامات صهیونیستی با صحبت‌های فتنه‌انگیزشان ممکن است به روند مذاکرات حساس میان ایران و قدرت‌های جهانی آسیب بزنند. باراک اوباما رئیس‌جمهوری، جوزف بایدن معاون وی و رئیس مجلس سنا و نیز جان کری وزیر خارجه با نتانیاهو در این سفر دیدار نخواهند کرد. به‌علاوه بایدن برای نشان دادن نارضایتی دولت آمریکا اعلام کرده در این تاریخ در سفر خواهد بود.

پیش‌تر هم نتانیاهو در اظهارات خود از اقدام اوباما در پنهان کردن اطلاعات مربوط به مذاکرات هسته‌ای ایران از تل‌آویو انتقاد کرده و گفته بود: «اگر کسانی می‌گویند که این توافق هسته‌ای یک توافق خوب است، چرا باید جزئیات آن را از ما پنهان کنند؟ من به واشنگتن خواهم رفت، چون باید هر چه در توان دارم برای جلوگیری از یک توافق بد هسته‌ای به کار گیرم.» موضوع سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا و در آستانه انتخابات اسرائیل باعث شده تا رقبای انتخاباتی نتانیاهو اعتراض خود را به این مساله نشان دهند و همچنین مقامات کاخ سفید نیز گفته‌اند که در این سخنرانی شرکت نخواهند کرد، چون در گرماگرم مذاکرات هسته‌ای، این سخنرانی مخرب خواهد بود. همچنین رئیس کمیسیون انتخابات اسرائیل در آستانه سفر نتانیاهو به کنگره آمریکا برای سخنرانی درباره آنچه پیرامون «خطر برنامه هسته‌ای ایران» عنوان کرده است، محدودیت وضع کرده و گفته است که پوشش زنده تلویزیونی سخنرانی نتانیاهو در میان قانون‌گذاران آمریکایی با ۵ دقیقه تاخیر پخش شود و هر جا که ظن استفاده نخست‌وزیر اسرائیل از فرصت به دست آمده برای کمپین انتخاباتی برود، آن قسمت را پخش نکنند. در ادامه مخالفت‌ها با نتانیاهو، رئیس رژیم صهیونیستی نیز در یک سخنرانی در موسسه‌ای در شهر تل‌آویو به‌طور تلویحی از تصمیم اخیر نخست‌وزیر این رژیم برای سخنرانی در کنگره آمریکا و همچنین آنچه او تاکتیک‌های تبلیغاتی کم‌عمق خوانده است، انتقاد کرد.

فشار لابی‌ صهیونیست بر نمایندگان

همزمان با افشای اسناد اختلافات موساد و نتانیاهو، لابی‌های وابسته به اسرائیل در آمریکا اقدام به جمع‌آوری امضا و ارسال ایمیل به نمایندگانی کرده‌اند که از حضور در جلسه سخنرانی ضدایرانی نتانیاهو در کنگره اعلام انصراف کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از واشنگتن تایمز، لابی‌های وابسته به اسرائیل در آمریکا اقدام به جمع‌آوری امضا و ارسال ایمیل به نمایندگانی کرده‌اند که از حضور در جلسه سخنرانی ضدایرانی نتانیاهو در کنگر‌ه اعلام انصراف کرده‌اند. دو لابی صهیونیست آیپک و مسیحیان متحد برای اسرائیل از اعضای خود خواسته‌اند تا مردم را تشویق کنند که با نمایندگان منصرف شده تماس بگیرند و بخواهند در این جلسه شرکت کنند. همچنین آموس یادلین، نامزد تصدی وزارت جنگ در کابینه آتی رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای با جروزالم پست بر همکاری اسرائیل با دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آمریکا برای جلوگیری از دستیابی به یک توافق هسته‌ای بد با ایران تاکید کرده است.

دموکرات‌‌ها خواستار دیدار محرمانه با نتانیاهو

از سوی دیگر، دو سناتور ارشد دموکرات آمریکا از نخست‌وزیر اسرائیل دعوت کردند تا در جریان سفر آتی خود به واشنگتن، دیداری را در پشت درهای بسته با سناتورهای دموکرات داشته باشد. به گزارش رویترز، سناتورهای دموکرات آمریکا ضمن دعوت از بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل برای دیدار پشت درهای بسته، هشدار داده‌اند که اختلافات مربوط به سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا می‌تواند تبدیل به یک مساله حزبی شده و تبعات ماندگاری در پی داشته باشد. ریچارد دوربین و دایان فاین اشتاین دو سناتور ارشد دموکرات آمریکا، با ارسال نامه‌ای به نتانیاهو این دعوت را ارائه کرده‌اند که هدف اصلی آن حفظ گفت‌وگوی دو حزب آمریکا در کنگره با اسرائیل خواهد بود. این دو سناتور آمریکایی در این نامه افزودند: «این اقدام بی‌سابقه، رویکرد مهم حزبی در آمریکا در قبال اسرائیل را به شدت تضعیف خواهد کرد.» دوربین سناتور دموکرات شماره دو در سنای آمریکا به شمار می‌رود. فاین اشتاین نیز از سال ۱۹۹۲ میلادی تاکنون در سنا حضور داشته و اکنون یکی از اعضای ارشد کمیته اطلاعات سنا به شمار می‌رود. حدود ۴۰ نماینده دموکرات کنگره نیز سخنرانی نتانیاهو را تحریم کرده‌اند.