پس‌لرزه‌های  حادثه شیراز

گروه خبر: سرانجام، در شرایطی که نزدیک به یک هفته از حادثه حمله به علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گذشته است، با دستور رئیس‌جمهوری و وزیرکشور، هیات رسیدگی به این موضوع عازم شیراز شد. قائم‌مقام وزیر کشور دیروز با اعلام این خبر که در اجرای دستور رئیس‌جمهوری به وزیر کشور برای رسیدگی به تعرض، اهانت و ضرب وشتم علی مطهری نماینده مجلس شورای اسلامی و نیز ایجاد بی‌نظمی در شهرستان شیراز، کمیته‌ای برای رسیدگی به این موضوع دیروز از سوی وزیر کشور تشکیل شد، به «ایرنا» گفت: «وزیر کشور همچنین اعضای این کمیته را موظف به عزیمت به شیراز برای بررسی حادثه و تحقیق با همکاری مسوولان محلی و شناسایی عاملین، آمرین و مباشرین حادثه کرده است.» حسنعلی امیری قائم‌مقام وزیرکشور این خبر را دیروز اعلام کرده بود. به گفته او، وزیر کشور در اجرای دستور رئیس‌جمهوری مقرر کرد تا قاصرین یا مقصرین نیز شناسایی و به جدیت مطابق قانون با آنها برخورد شود.

قائم‌مقام وزیرکشور همچنین تاکید کرد که وزارت کشور گزارش موضوع را برای اعلام نتیجه قطعی به ریاست‌جمهوری اعلام خواهد کرد. سخنگوی وزارت کشور با بیان اینکه این کمیته ویژه با مسوولیت حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور، سردار موذنیان رئیس دفتر جانشین فرماندهی کل قوا در نیروی انتظامی و سلمان سامانی رئیس بازرسی و ارزیابی عملکرد وزارت کشور تشکیل شده است، باردیگر مراتب تاسف عمیق وزارت کشور را از آنچه در شیراز برای علی مطهری پیش آمد اعلام کرد.

نامه سرگشاده علی مطهری به امام جمعه شیراز

واکنش‌ها به موضوع حمله افراد خودسر به علی مطهری همچنان متفاوت است؛ اگرچه اغلب واکنش‌ها به محکومیت اتفاق مذکور اشاره داشته است، اما در میان این اظهارنظرها، برخی به رخداد حمله به علی مطهری از منظری دیگر می‌نگرند. ازجمله می‌توان به اظهارات مهدی کوچک‌زاده عضو جبهه پایداری و نیز آیت‌الله اسدالله ایمانی امام جمعه شیراز اشاره کرد. کوچک‌زاده در وبلاگ خود از لزوم محاکمه علی مطهری سخن گفت. در عین حال آیت‌الله اسدالله ایمانی امام جمعه شیراز در نمازجمعه گذشته این شهر با اشاره به مشکلاتی چون بیکاری، تعطیلی کارخانه‌ها، خشکسالی، حاشیه‌‌نشینی و گسترش آن به مرکز شهر، از حادثه برای علی مطهری یاد کرد و گفت: «آیا واقعا مشکل این است که هر روز سخنرانی دعوت شود و به تذکر شورای تامین، توجه نکنند؟ مگر این پست چقدر باید بماند؟» «ایسنا» در این باره به نقل از امام جمعه شیراز نوشت: «دانشجویان مسموم شده‌اند، هیچ نماینده‌ای بیانیه صادر نمی‌کند؛ اما یک حادثه سیاسی اتفاق می‌افتد، همه مضطرب شده و به کار می‌افتند. اگر کسی حریم ولایت و خبرگان رهبری را شکست باید انتظار داشته باشد که دیگران حریم او را نشکنند؟ اگر باد کاشتید توفان درو می‌کنید. چرا مسائل را برش می‌دهید و مسائل را بریده از گذشته و آینده بررسی می‌کنید؟»

این موضع اما بی‌جواب نماند؛ علی مطهری دیروز با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به آیت‌الله ایمانی، ضمن اعتراض به مواضع اعلام شده او در خطبه‌های نماز جمعه شیراز، او را به رعایت تقوای الهی توصیه و تاکید کرد: «کتاب «آینده انقلاب اسلامی ایران» استاد مطهری را برای شما ارسال می‌کنم تا با ماهیت انقلاب آشنا شوید.» به گزارش سایت خبری انتخاب، علی مطهری در این نامه نوشت: «ماجرای دوشنبه سیاه شیراز را یک «حادثه سیاسی» نامیده و از اینکه همه مضطرب شده‌اند اظهار تعجب کرده‌اید. ظاهرا از نظر شما اینکه عده‌ای مزدور - که بعدا معلوم شد برخی از آنها مسلح به سلاح گرم بودند - به سخنران مدعو دانشگاه شیراز که از قضا نماینده مجلس هم هست به قصد کشت حمله کنند، صرفا یک مساله سیاسی و نه انسانی و اخلاقی و حقوقی است و قابل اعتنا نیست.» این نماینده مجلس همچنین در این نامه اعلام کرد: «اینجانب به‌عنوان نماینده ملت در مجلس شورای اسلامی و فرزند شهید آیت‌الله مطهری به شما و دوستانتان اعلام می‌کنم که در راه آرمان بزرگ انقلاب اسلامی یعنی آزادی تفکر و آزادی بیان تا پای جان ایستاده‌ام.»

ادامه انتقادها به حادثه شیراز

با گذشت بیش از یک هفته از حادثه شیراز، انتقادها به خودسری برخی افراد، همچنان ادامه دارد؛ روزنامه جمهوری اسلامی در شماره پنجشنبه گذشته خود در مقاله‌ای در این باره نوشت: «دولت اگر نتواند فضای کشور را برای آزادی‌بیان مساعد کند، به وظیفه حاکمیتی خود عمل نکرده است. نکته بسیار هشدار‌دهنده این است که بعضی استانداران و فرمانداران دولت کنونی فضا را برای سخنرانی مخالفان دولت مساعد می‌کنند، ولی وقتی نوبت به نیروهای مستقل یا موافق دولت می‌رسد همان استانداران و فرمانداران، اراده‌ای برای تامین امنیت سخنرانان و مجالس سخنرانی ندارند.»

از سوی دیگر سید یاسر خمینی فرزند یادگار امام (ره) در گفت‌وگویی با سایت انتخاب، به انتقاد از حادثه مذکور پرداخت و با طرح این سوال که چرا با وجود تاکید مکرر رهبر معظم انقلاب بر وجود «کرسی‌های آزاداندیشی»، با علی مطهری چنین برخوردی شد، گفت: «کار به جایی رسیده که با مطهری که در دیانتش هیچ شبهه‌ای نیست، این‌گونه برخورد می‌شود.» نوه امام (ره) با بیان این مطلب که «اکنون دیگر باید یک فکر اساسی نسبت به این گونه برخوردها داشته باشیم»، تاکید کرد: «دولت نباید از این پرونده به راحتی بگذرد.»

دیدار وزیر بهداشت با مطهری

دلجویی‌ها از علی مطهری نیز کماکان ادامه دارد، صبح روز جمعه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همراه با سید‌ هادی ایازی، قائم‌مقام خود در امور مشارکت‌های اجتماعی در منزل علی مطهری با وی دیدار و از او دلجویی کرد. به گزارش «ایسنا»، در این دیدار حسن قاضی‌زاده‌‌هاشمی حادثه سوء‌قصد به علی مطهری در شیراز را یک فاجعه برای کشور و انقلاب نامید و پیگیری این حادثه تلخ را تا رسیدن به نتیجه، ضروری دانست.