گروه خبر: سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه رویه شورای نگهبان، عمل به قانون و اطاعت از بیانات رهبر معظم انقلاب است، گفت: ما تحت‌تاثیر جوسازی‌ها و جریانات سیاسی قرار نخواهیم گرفت. نجات‌الله ابراهیمیان همچنین در نشست خبری دیروز خود گفت: همه سلیقه‌هایی که داخل نظام جمهوری اسلامی هستند و به‌موقع مرزبندی‌های خود را به دشمنان ملت اعلام کرده‌اند، امکان شرکت در انتخابات را قانونا دارند، نه اینکه ما بخواهیم به آنها اجازه دهیم. وی با اشاره به اینکه دو انتخابات مهم در اسفندماه آینده برگزار می‌شود و وظیفه شورای نگهبان و رسانه‌ها از این حیث دارای اهمیت است، گفت: شورای نگهبان و رسانه‌ها هر دو وظیفه جدی بر دوش دارند و هر یک به لحاظ نقشی که دارند کارکرد قابل اهمیتی را دارند. به گزارش «ایرنا»، به گفته عضو حقوقدان شورای نگهبان، انتخابات یک مانور قدرت و صلابت برای ناامید کردن بدخواهان انقلاب اسلامی است. ابراهیمیان افزود: خواهش ما از همه گروه‌های سیاسی این است که در موقع مبارزات سیاسی و انتخاباتی خود صرفا به طرح مواضع و راه‌حل‌های اصلاحات کشور بپردازند. سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: اینکه ما بترسانیم و ایجاد هراس کنیم آیا صلاحیت چه کسی تایید می‌شود و تایید نمی شود، درست نیست. این پیشگویی‌ها در داوری و قضاوت بی‌طرفانه ما هیچ تاثیری نخواهد داشت.

ادعای پرداخت پول به نمایندگان

وی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه آیا نسبت به ادعای پرداخت پول از سوی یکی از مقامات دولتی سابق به نماینده‌ها، سند یا اسمی به شورای نگهبان ارسال شده است یا خیر گفت: تاکنون اطلاعی در این زمینه به دست ما نرسیده و ما هم به همان اندازه اطلاعات در دست داریم که در رسانه‌ها مطرح شده و در گفت و گو‌های فعالان سیاسی رد و بدل شده و اطلاع جدیدی واصل نشده است، اما اگر هر تصمیم قانونی قابل ترتیب اثر به دست ما برسد، در موعد رسیدگی به صلاحیت آن را مد نظر قرار می‌دهیم. وی افزود: اگر روزی این موضوع مورد رسیدگی قضایی یا نهادهای ناظر قانونی قرار بگیرد، نتیجه آن برای بررسی صلاحیت‌ها در موعد مقرر به کار خواهد رفت؛ به علاوه هرگاه شورای نگهبان از مجاری که در اختیار دارد علم و یقین به سوءجریانات مالی در فرآیند انتخاباتی پیدا کند، بی‌شک حساسیت لازم را به این مساله نشان خواهد داد.

اظهارات وزیر کشور و صلاحیت شورای نگهبان

به گزارش «ایسنا»، وی درباره موضوع مطرح شده توسط وزیر کشور مبنی‌بر ورود پول کثیف در فضای سیاسی پرسید که ابراهیمیان در این‌باره گفت: راجع به کم و کیف این ادعا و مستندات آن باید به گوینده‌ محترم مطلب مراجعه کنید، ولی برخی از آنچه ذکر شده دارای عناوین مجرمانه است و رسیدگی به آنها در صلاحیت شورای نگهبان نیست. ما معمولا از تمام اطلاعات موثق واصله در موعد بررسی صلاحیت‌ها بهره‌گیری خواهیم کرد.

وی افزود: طبق قوانین، نهادهای دیگری هستند که به اعلام جرائم می‌پردازند و به آنها رسیدگی می‌کنند؛ بنابراین در صورتی که به این امر هم رسیدگی شود قطعا نتایج رسیدگی‌های قانونی مورد توجه ما قرار خواهند گرفت.