گروه خبر: اولین روز کاری مجلسی‌ها در سال جدید، علاوه‌بر دیده‌بوسی‌ها و شادباش‌گویی‌های عیدانه، با شادمانی دیگری نیز همراه بود. شادمانی اغلب نمایندگان مجلس در اولین جلسه علنی سال ۹۴ را می‌توان بیش از هر موضوعی، به دلیل آنچه در روند اخیر مذاکرات هسته‌ای رخ داد، خواند؛ چه آنکه دفاع از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران و دست‌مریزاد مجلسی‌ها به این هیات، محور اغلب نطق‌های دیروز نمایندگان بود. در این میان، اظهارات رئیس و نایب‌رئیس مجلس قابل ذکر است؛ علاوه‌بر آنکه علی لاریجانی رئیس مجلس در جلسه فراکسیون رهروان ولایت مذاکرات را مثبت خواند، حسن ابوترابی فرد نایب‌رئیس مجلس «به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی ایران» را «پیروزی بزرگ برای ملت ایران» توصیف کرد. با این همه می‌توان گفت اگرچه از زمان اعلام بیانیه سوئیس توسط محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برخی رسانه‌ها و نیز تعداد اندکی از نمایندگان مجلس در تلاش برای القای ناموفق بودن مذاکرات بوده‌اند، حال مذاکرات هسته‌ای ایران و ۶ قدرت جهانی خوب است. شاهد این مدعا اظهارات کارشناسان و سیاسیون در موفق خواندن اقدامات تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران و نیز حمایت ائمه جمعه از آنان است. از دیگر سو حسین سبحانی‌نیا، نایب رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در تشریح آنچه در جلسه شورای مرکزی این فراکسیون گذشت، به «ایسنا» گفت که «علی لاریجانی» در مجموع نسبت به دستاورد مذاکرات لوزان «خشنود» بود، اما تاکید کرد: «البته تا متن نهایی توافق فاصله وجود دارد.»

تذکر لاریجانی به نمایندگان

«با اطلاعات کامل اظهارنظر کنید»؛ این توصیه‌ای است که دیروز علی لاریجانی درباره روند مذاکرات هسته‌ای خطاب به نمایندگان مجلس گفته است. سبحانی‌نیا در این باره به «ایسنا» گفته است که رئیس مجلس از نمایندگان خواست که با اطلاعات کامل نسبت به بیانیه سوئیس اظهارنظر کنند و اطلاعات دقیقی داشته باشند. همچنین اگر نمایندگان ابهاماتی دارند آن را در جلسه با آقایان ظریف، عراقچی و صالحی مطرح کنند.

با این همه در توفیقات هیات مذاکره‌کننده ایرانی، دیروز، تنها بهارستان نشینان نبودند که از آن ابراز خشنودی کرده و آن را قابل تقدیر می‌خواندند؛ سردار سرلشکر سید حسین فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با ارسال پیامی، موفقیت تیم هسته‌ای ایران در مذاکرات را به رهبر معظم انقلاب تبریک گفت.

پیروزی بزرگ ملت ایران

بر اساس آنچه گفته شد جلسه علنی دیروز مجلس به تقدیر ناطقان از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گذشت. ابوترابی فرد که ریاست ساعات اولیه جلسه علنی دیروز را برعهده داشت در نطق پیش از دستور خود ضمن قدردانی از هیات مذاکره‌کننده‌ ایرانی، به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی ایران را پیروزی بزرگ برای ملت ایران خواند و گفت: «اذعان دشمنان جمهوری اسلامی به اینکه کشور ما در کلوب هسته‌ای جهان تعریف می‌شود دستاوردی است که در سایه‌ پایداری ملت ایران به دست آمده است.»

از سوی دیگر حسین مظفر، نماینده مردم تهران در نطق میان دستور خود، با تاکید بر اینکه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای توانست حقانیت نظام اسلامی را در حق دستیابی به فناوری هسته‌ای در نظام بین‌المللی به اثبات رساند، گفت: «باید به این تیم دست مریزاد گفت.» به گفته مظفر بدون تردید تیم مذاکره‌کننده در جریان فعالیت خود به پیروی از رهبری عزیز، در برابر زیاده‌خواهی‌های نظام سلطه ایستاده است .

در این میان رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت نیز با تاکید بر رصد مذاکرات هسته‌ای توسط نمایندگان مجلس، آنان را قدرشناس زحمات دولت و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای خواند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، کاظم جلالی در حاشیه نشست علنی دیروز در جمع خبرنگاران گفت: «قطعا تمام مسوولان به‌ویژه نمایندگان مجلس به وزیر امور خارجه و تیم مذاکره‌کننده اعتماد دارند و مطمئن هستیم که ظریف و تیم هسته‌ای براساس اصول ترسیم شده از سوی رهبر معظم انقلاب و خطوط قرمز نظام حرکت می کنند.»

لزوم محاکمه تشدید‌کنندگان تحریم

همچنین جواد هروی دیگر نماینده مجلس، در نطق خود با تاکید بر اینکه شایسته است تا از تلاش‌های هیات هوشیار مذاکره‌کننده ایرانی قدردانی کرده و اعلام کنیم که به آنها اعتماد داریم و هیچ نگران عملکرد آنها نبوده و نیستیم، گفت: «از خدعه و زیاده‌خواهی‌های دولت‌های استکباری نگرانیم؛ زیرا دولت آمریکا همچنان غیرقابل اطمینان است، اما این دل نگرانی مانع از توقعات بی‌مورد داشتن در این سطح از مذاکرات است.» به گزارش «ایسنا» هروی با بیان اینکه هیچ کس حق ندارد به بهانه نگرانی، خوشحالی مردم را به دغدغه تبدیل کند،تاکید کرد: «لازم است اتمام حجت شود کسانی که دیروز در تشدید تحریم‌ها علیه ایران نقش جدی داشتند و افرادی که امروز در توافق به ضرر ملت ایران نقش ایفا کنند باید محاکمه شوند تا درس عبرتی شود که به خاطر عقاید شخصی نمی‌توان به سهو یا به عمد با سرنوشت یک ملت بازی کرد.»

تکخوانی جبهه پایداری

در میان همه اظهارنظرهای مثبت نمایندگان مجلس درباره روند مذاکرات هسته‌ای، این بار هم برخی نمایندگان منتسب به یک جریان سیاسی به انتقاد صریح از عملکرد تیم مذاکره‌کننده و نیز بیانیه سوئیس (لوزان) پرداختند . به نظر می‌رسد برخی اعضای جبهه پایداری همچنان از این روند ناراضی‌اند؛ چه آنکه دیروز دو نماینده نزدیک به این جریان سیاسی این نارضایتی را علنی کردند؛ به گزارش «ایسنا» حمید رسایی در تذکری شفاهی در حالی که هنوز توافقی انجام نشده و بیانیه لوزان نتیجه یک تفاهم سیاسی بوده است، مدعی شد: «متاسفانه در روزهای اخیر بعد از توافقنامه ژنو، توافقنامه‌ای در سوئیس به عقد و امضا رسیده و مورد موافقت قرار گرفته که این توافقنامه عبور از خطوط قرمز است.» این اظهارات او بی‌جواب نماند؛ فریاد «دو دو» نمایندگان مجلس در مخالفت با اظهارات رسایی در فضای صحن پیچید. در این میان واکنش پلاکاردی مهدی کوچک‌زاده به بیانیه سوئیس نیز از جمله معدود اعتراضات به این بیانیه بود. او روی آن نوشته بود: «هرگونه قراردادی که موجب سلطه بیگانه بر منابع طبیعی،‌ اقتصادی و فرهنگی و ارتش و دیگر شئون کشور گردد ممنوع است. اصل ۱۵۳ قانون اساسی.»

درگیری لفظی ظریف و کریمی‌قدوسی

با این همه ظریف دیروز به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس فرا خوانده شد. او با حضور در جلسه عصر دیروز این فراکسیون به نمایندگان تاکید کرد که هیچ تفاوتی بین متن او و موگرینی وجود نداشت.

بر اساس آنچه باشگاه خبرنگاران از این جلسه گزارش داده است وزیر امور خارجه و جواد کریمی‌قدوسی که نزدیک به جبهه پایداری است در جلسه مذکور درگیری لفظی داشتند. جبار کوچکی‌نژاد نماینده رشت در این باره گفت: «آقای کریمی‌قدوسی بحث‌هایی را در رابطه با فردو و نطنز داشتند. آقای کریمی‌قدوسی به آقای ظریف گفت حضرت آقا به شما تذکر داده است، ولی آقای ظریف به آقای کریمی‌قدوسی گفت شما دروغ می‌گویید و تهمت می‌بندید و به آقا ظلم می‌کنید و آقا به من تذکر ندادند.»

از سوی دیگر سید حسین نقوی‌حسینی سخنگوی این کمیسیون با بیان اینکه محمدجواد ظریف مذاکرات را بسیار سخت توصیف کرد، از رفع برخی ابهامات توسط وزیر امور خارجه خبر داد و گفت:«طبق توضیحات آقای ظریف هیچ تفاوتی بین متن قرائت شده ایشان و خانم موگرینی وجود نداشت و اشکال در ترجمه بود. همچنین آنچه بیان شده یک چارچوب مفهومی است و متن اصلی توافق هنوز نگارش نشده و گام بعدی نگارش و تدوین توافق است که البته کار بسیار سختی است.» نقوی حسینی همچنین از حضور بیش از ۶۰ نماینده در این جلسه خبر داد و تاکید کرد: «از آنجا که سوالات نمایندگان بسیار زیاد بود؛ بنابر این شد که آقای ظریف سوالات و ابهامات را یادداشت و در جلسه روز سه‌شنبه در صحن علنی به کلیه آنها پاسخ دهند.» پیش از این محمد حسین فرهنگی عضو هیات‌رئیسه مجلس به «ایسنا» گفته بود که ظریف و علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در جلسه «غیر علنی» روز سه‌شنبه حضور پیدا می‌کنند.

اجرای پروتکل الحاقی به تصویب مجلس نیاز دارد

از سوی دیگر دیروز رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد تصویب پروتکل الحاقی نیاز به تصویب مجلس دارد. به گزارش «ایسنا»، علاء‌الدین بروجردی در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا پذیرش پروتکل الحاقی نیاز به تصویب مجلس دارد، گفت: «۱۰ سال گذشته که دولت به‌صورت داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا کرد، اعلام کردیم که اگر موضوع هسته‌ای ایران از شورای حکام به شورای امنیت سازمان ملل منتقل شود دولت را مکلف خواهیم کرد که اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند. آنها موضوع را به شورای امنیت منتقل کردند و ما نیز مصوب و دولت را مکلف کردیم؛ به همین دلیل در آن زمان اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف شد.» بروجردی ادامه داد: «بنابراین اجرای پروتکل الحاقی حتما به مصوبه مجلس نیاز دارد و این چیزی است که رسما تیم مذاکره‌کننده اعلام کرده است.» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: «فرض بر این است که با لغو شدن ۶ قطعنامه مجددا وضعیت مساله هسته‌ای ما از شورای امنیت خارج شود و به حالت عادی برگردد که این شرایط قبل از مصوبه مجلس است. بر این اساس می‌توان گفت اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی به‌صورت موقت همان وضعیت ۱۰ سال قبل را طراحی می‌کند.» بروجردی در ادامه در خصوص اینکه آیا نمایندگان مجلس با تصویب پروتکل الحاقی موافقت می‌کنند، گفت: «این موضوع در مقطع فعلی مطرح نیست و حتما در زمان خاص خود بحث می‌شود، اما نظرات مخالف در مجلس فراوان است و حتما یک راه هموار برای چنین مصوبه‌ای در مجلس وجود ندارد.»

تبریک هسته‌ای سرلشکر فیروز‌آبادی به مقام معظم رهبری

ایسنا: سردار سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی، رئیس ستادکل نیروهای مسلح طی پیام تبریکی به محضر فرماندهی کل قوا، ضمن تبریک موفقیت تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، از تلاش مقام ریاست جمهوری و کارگزاران و تلاشگران این عرصه به‌ویژه ظریف وزیر امورخارجه سپاسگزاری کرد. در بخشی از این پیام آمده است: اکنون که در سایه هدایت‌های آن رهبر فرزانه و همت دولت خدمتگزار، جناب آقای دکتر روحانی و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به‌ویژه ظریف، وزیر امورخارجه گام دیگری در جهت احقاق حقوق مسلم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات مربوط به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای برداشته شده است، ضمن تبریک به ملت بزرگ ایران اسلامی و قدردانی از جناب آقای رئیس‌جمهور و کارگزاران و تلاشگران این عرصه مهم و حساس با کمال افتخار از عنایات و راهنمایی‌های حضرت مستطاب عالی که موجب سربلندی و پایداری هر چه بیشتر ملت بزرگوار ایران اسلامی گردید سپاسگزاری کرده؛ رجاء واثق دارد با استمرار رهنمودهای آن رهبر عظیم‌الشان مراحل آتی مذاکرات نیز در مسیر سلامت و صلاح دولت و ملت تداوم خواهد یافت.