گروه خبر: دولت روز گذشته نماینده‌اش را به قم فرستاد تا مراجع تقلید را در جریان مذاکرات هسته‌ای و بیانیه لوزان قرار دهد. محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری دیروز در سفرش به قم با آیات عظام مکارم‌شیرازی، وحید خراسانی و صافی‌گلپایگانی دیدار کرد و آنها را در جریان بیانیه هسته‌ای سوئیس قرارداد. البته این تنها موضوع مورد گفت‌وگو در جریان دیدار رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری با مراجع‌تقلید نبود. در این دیدار‌ها مسائل اقتصادی کشور نیز مورد بررسی قرار گرفت. همچنانکه آیت‌الله مکارم‌شیرازی در دیدار با نهاوندیان توصیه‌های اقتصادی نیز به دولت کرد.

به هر حال اولین دیدار روز گذشته نهاوندیان با آیت‌الله مکارم‌شیرازی بود. به گزارش خبرگزاری تسنیم، در این دیدار که بخشی از آن با حضور خبرنگاران و بخشی دیگر به شکل خصوصی برگزار شد، مسائل مختلفی از جمله لزوم کاهش نرخ سود بانکی، افزایش نقدینگی در گردش واحدهای تولیدی، ضرورت تقویت بانک مرکزی و مقابله با مؤسسات بانکی غیر‌مجاز یا غیر‌منضبط و مذاکرات هسته‌ای لوزان سوئیس مطرح شد. آیت‌الله مکارم‌شیرازی در دیدار با محمد نهاوندیان با تبریک سال نو به رئیس‌جمهور، آرزوی سالی سرشار از موفقیت برای ملت ایران و رئیس‌جمهوری کرد و ابراز امیدواری کرد افق‌های پیش‌روی ملت ایران در سال ۹۴ روشن‌تر از قبل باشد. آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت: امیدوارم دولت در سالی که در آن هستیم بتواند خدمات مناسبی که در شأن مردم ایران است ارائه دهد. این مرجع تقلید یکی از ماموریت‌های دولت در سال جدید را توسعه و تقویت بنیه اقتصادی کشور خواند و تاکید کرد: «در این راستا باید لوازمی چون تقویت بانک مرکزی مورد توجه قرارگیرد.» به گزارش حوزه‌نیوز آیت‌الله مکارم‌شیرازی ادامه داد: «دولت باید بیش از پیش با بی‌انضباطی‌های مالی برخی از بانک‌ها برخورد کند و اجازه ندهد کار بانکی در کشور به جای حل مشکلات کشور، مشکلات را بیشتر کند.» این مرجع تقلید گفت: «حمایت از تولید و ارتقای وضعیت اقتصادی در کشور از مهم‌ترین وظایف دولت است که امیدواریم با فعالیت‌های دولت تولید در کشور رونق گیرد.»

دیدارخصوصی با آیات عظام صافی‌گلپایگانی و وحیدخراسانی

همچنین رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری که صبح دیروز به قم سفر کرد‌، در ادامه دیدارهای خود با مراجع عظام تقلید، با آیت‌الله وحیدخراسانی دیدار کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم در این دیدار که به‌شکل خصوصی و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد، مسائل مختلفی از جمله مسائل کشوری و بین‌المللی مطرح شد و رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری گزارشی از وضع کشور و مسائل مختلف به این مرجع تقلید ارائه کرد.

در ادامه این دیدارها نهاوندیان به‌طور خصوصی و محرمانه با آیت‌الله صافی‌گلپایگانی دیدار کرد. به گزارش «ایسنا»، محمد نهاوندیان در این دیدار پس از ابلاغ سلام رئیس‌جمهوری گزارش مبسوطی از روند مذاکرات هسته‌ای و اوضاع منطقه خدمت این مرجع تقلید ارائه داد. آیت‌الله صافی‌گلپایگانی نیز با تشکر از رئیس‌جمهوری و ابلاغ سلام به وی، تذکرات مهمی را در ارتباط با مسائل موجود منطقه و جهان اسلام ارائه داد.