گروه خبر: پرونده بی‌حرمتی به زائران ایرانی به دادستانی کل ارسال شده است. این خبری است که خبرگزاری رسمی عربستان (واس) به نقل از وزارت کشور عربستان سعودی اعلام کرده است. سخنگوی امنیتی وزارت کشور عربستان با اشاره به هتک حرمت به زائران ایرانی در فرودگاه ملک عبدالعزیز جده گفت: «مسوولان امنیتی پس از دریافت شکایت در این خصوص این پرونده و متهمانش را برای انجام تحقیقات و اتخاذ اقدامات لازم به هیات تحقیق و دادستانی کل ارجاع دادند.» به گزارش خبرگزاری تسنیم، این سخنگو همچنین تاکید کرده است که سفیر ایران در عربستان در جریان امور قرار گرفته و سیستم قضایی عربستان بر اساس قرآن و سنت اشد مجازات را برای کسانی که این گونه جرایم را مرتکب شوند در نظر خواهد گرفت. این سخنان از سوی سخنگوی وزارت کشور عربستان سعودی در شرایطی مطرح شده است که دو روز پیش دولت جمهوری اسلامی ایران در اقدامی، اعزام عمره‌گزاران ایرانی به عربستان سعودی را به حالت تعلیق درآورد. سازمان حج و زیارت با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد تا حصول اطمینان از تامین امنیت زائران ایرانی، عملیات اعزام زائران عمره‌گزار از تاریخ ۲۴/ ۱/ ۹۴ تعلیق می‌شود. از سوی دیگر اعزام دانشجویان به عمره دانشجویی نیز به حالت تعلیق درآمد. «ایسنا» در این باره گزارش داده است که عمره دانشجویی دو کاروان دانشجویان مجرد پسر از دانشگاه‌های خوزستان که قرار بود ۹ اردیبهشت از ایستگاه پروازی اهواز به سفر عمره مشرف شوند با توجه به توقف اعزام‌های عمره توسط مسوولان تا اطلاع ثانوی تعلیق شد.

بیانیه ستاد حقوق بشر قوه‌قضائیه

همچنین دیروز ستاد حقوق بشر قوه‌قضائیه با صدور بیانیه‌ای اقدام کریه تعرض ماموران امنیتی عربستان سعودی به دو نوجوان ایرانی را محکوم کرده و خواستار پیگیری این موضوع در شورای حقوق بشر سازمان ملل شد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، اخبار تعرض ماموران امنیتی عربستان سعودی به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده را بسیار تاسف بار، خطرناک و نگران‌کننده می‌داند؛ به‌ویژه آنکه این اقدام بر اساس عقاید اعلام شده از سوی یکی از شیوخ و امامان جماعت جده که با عنوان فتوا بیان شده، صورت گرفته و نشان می‌دهد که وی این‌گونه اقدامات را نه‌تنها غیراسلامی و غیرقانونی نمی‌داند؛ بلکه آن را مجاز و قابل قبول اعلام کرده است. این موضوع نشان می‌دهد که ما نمی‌توانیم حادثه تاسف‌بار فرودگاه جده را صرفا یک اتفاق تخلف‌آمیز یک یا دو مامور امنیتی تلقی کنیم؛ چراکه از قرائن برمی‌آید که با یک روند سیستماتیک و بسیار خطرناک مواجه هستیم.» در ادامه متن بیانیه ستاد حقوق بشر همچنین آمده است: «از شورای حقوق بشر سازمان ملل انتظار دارد که قویا مانع از تکرار و گسترش این اقدامات شود تا مبادا به سایر نقاط جهان نیز توسعه پیدا کند. این شورا همچنین باید در خصوص پیگیری‌های قانونی چه در چارچوب منشور سازمان ملل و اعلامیه حقوق بشر و چه در چارچوب نقض تعهدات کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک و به‌خصوص مواد مربوط به اشاعه نفرت، نابردباری و تجاوز به کودکان، اقدام قاطع به‌عمل آورد.»