طراحی دو بودجه متناسب با نتیجه مذاکرات

دنیای اقتصاد: سخنگوی دولت از پیش‌بینی دو سقف بودجه در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برای سال ۹۴ خبر داد. دو برنامه در سایه‌ای که دست دولت را در صورت دستیابی به توافق هسته‌ای با اعضای گروه ۱+۵ و عدم دستیابی به توافق باز می‌گذارد. به گفته محمدباقر نوبخت، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بودجه سایه‌ای را در کنار بودجه فعلی در نظر گرفته تا متناسب با لغو تحریم‌ها یا سایر شرایطی که ممکن است پیش‌بیاید، اقدام کنند. سخنگوی دولت همچنین دیروز در اولین نشست خبری خود در سال جدید از برنامه دولت برای افزایش رشد اقتصادی در سال ۹۴ و کاهش نرخ تورم خبر داد. محمدباقر نوبخت روز گذشته در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران در سال جدید، با اشاره به پیش‌بینی دو سقف بودجه برای سال ۹۴ ازسوی سازمان برنامه و بودجه و با اشاره به موضوعی که آن را بودجه در سایه توصیف کرد، گفت: پیش‌بینی ما برای سقف اول بودجه در ۶ماهه ابتدای امسال، ۲۲۴ هزار میلیارد تومان است و سقف دوم را نیز در حد ۲۳۶ هزار میلیارد تومان با احتمال افزایش نرخ نفت در ماه‌های آتی تعیین کرده‌ایم. همچنین در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصمیم گرفته شد، برای ارقام سقف دوم درآمد به‌ویژه در ماه‌های پس از لغو تحریم‌ها پیش‌بینی‌های جدیدی صورت گیرد؛ چون انتظار داریم تلاش همکاران وزارت خارجه در مذاکرات به نتیجه نهایی برسد و تحریم‌ها لغو شود تا منابع بیشتری در اختیار داشته باشیم.وی افزود: بنابراین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بودجه سایه‌ای را در کنار بودجه فعلی در نظر گرفته تا متناسب با لغو تحریم‌ها یا سایر شرایطی که ممکن است پیش‌بیاید، اقدام کنیم. همچنین سناریوهای متعدد دیگری نیز به‌صورت برنامه‌های اضطراری در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تهیه شده که اگر سقف درآمدی از ۲۲۴ هزار میلیارد کمتر شد، بودجه مناسب برای آن در نظر بگیریم. در همه این سناریوها، تمرکز بر درآمدهای سرمایه‌ای است که عمده اعتبارات را بر آن متمرکز خواهیم کرد و همچنین انضباط مالی را نیز مدنظر داریم.

مهار نرخ تورم

وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع تورم در کشور پرداخت و بابیان اینکه میزان آمار تورم در سال ۹۳ که در فروردین سال جاری اعلام شد ۸/ ۱۴ درصد برای تورم سال گذشته بود، گفت: این میزان تقریبا ۱۰ واحد درصد کمتر از ۲۵ درصد پیش‌بینی شده ما برای سال ۹۳ بود.

نوبخت با استناد به این ارقام، عملکرد دولت برای مهار نرخ تورم و کاهش آن را رضایت‌بخش توصیف کرد.

نوبخت در حالی میزان نرخ تورم در سال ۹۳ را ۸/ ۱۴ درصد اعلام کرد که بر اساس آمار بانک مرکزی نرخ تورم در ۱۲ ماه سال گذشته ۶/ ۱۵درصد اعلام شده بود.

نوبخت در این باره گفت: دولت برنامه‌ریزی کرده تا متوسط نرخ تورم سال ۹۴ از نرخ تورم سال ۹۳ که ۸/ ۱۴ درصد بود، کمتر باشد و تلاش ما بر این است که نرخ تورم در سال ۹۴ از ۱۴ درصد افزایش نیابد.

افزایش رشد اقتصادی

سخنگوی دولت سپس به تشریح عملکرد دولت در زمینه رشد اقتصادی کشور در سال ۹۳ پرداخت و گفت: رشد اقتصادی کشور برای ۹ ماه ابتدای سال ۹۳، از سوی بانک مرکزی به میزان ۸/ ۳ درصد بیان شد که البته پیش‌بینی ما برای همه سال ۹۳، رشد اقتصادی ۵/ ۳ تا ۴ درصد بود.

نوبخت تاکید کرد: در نظر داریم برای سال ۹۴ نیز افزایش رشد اقتصادی بیش از این میزان و بین ۴ تا ۵ درصد داشته باشیم و وافزایش رشد اقتصادی کشور بیش از رشد اقتصادی سال ۹۳ باشد.

براساس گزارش‌ها، نرخ رشد اقصادی در بهار سال گذشته ۴ درصد، تابستان ۹/ ۳ درصد و فصل پاییز ۸/ ۲ درصد بود.

همچنین پیش‌بینی رشد اقتصادی ۴ تا ۵ در صدی در سال ۹۴، در شرایطی است که برخی موسسات بین‌المللی میزان رشد اقتصادی در سال جاری را کمتر پیش‌بینی کرده‌اند.

کم شدن نرخ سود سپرده‌گذاری متناسب با تورم

تعیین نرخ سود بانکی موضوع دیگری بود که در نشست نوبخت مطرح شد. او در این خصوص گفت: شورای پول و اعتبار مسوول تعیین نرخ سود سپرده و وام بانکی است. این مساله همبستگی مستقیم و معنی داری با نرخ تورم دارد. سال‌های قبل، تورم در کشور بالا بود و می‌توانست افزایش نرخ سود سپرده‌ها نیز توجیه داشته باشد و اینکه ما با افزایش تورم، سپرده‌گذاران را مجازات نکنیم. از سویی، سال گذشته نیز نرخ تورم، کاهنده بود، بنابراین نرخ سود سپرده بانکی و تسهیلات نیز باید متناسب با آن، تقلیل یابد.

از این رو، دولت با تقلیل نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی، موافق است و انتظار داریم این اتفاق در سال ۹۴ بیفتد. نوبخت در ادامه به پرسش‌های خبرنگاران در مورد مسائل مختلف پاسخ داد. وی افزود: برنامه ششم توسعه را به‌صورت برنامه‌ای چابک و قابل اجرا، طراحی می‌کنیم و در وقت مقرر نیز به مجلس می‌دهیم. انتظار داشته باشید برنامه ششم توسعه بسیار مختصر و چابک در دستور کار ما قرار گیرد و هم اکنون نیز سازمان مدیریت روی این برنامه متمرکز است.

نوبخت درپاسخ به سوالی گفت: از قطع بیمه روزنامه نگاران بی‌خبرم و این مساله را سوال خواهم کرد. منابع مالی برای این مساله در بودجه پیش‌بینی شده و این دغدغه را روزنامه‌نگاران نداشته باشند که بیمه‌شان قطع شود. شاید وزارت ارشاد قصد دارد با سازوکار جدیدی بیمه خبرنگاران را برقرار کند.

به گفته نوبخت، تاخیر در تصویب بودجه، اجازه تدوین آیین‌نامه حذف یارانه پردرآمدها را نداد. سخنگوی دولت درباره موضوع ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات، گفت: اعلام شده بود این اقدام از مصوبات شورای عالی امنیت ملی است و پاسخ دادیم این مصوبه از سوی شورای عالی امنیت ملی نبود و قطعا سخنگوی محترم قوه قضائیه که شخصیت قانونمندی است، مستندات مطالب خود را دارند.

وی در بخش دیگری از نشست خبری خود افزود: عربستان درباره حادثه جده پاسخ رسمی نداده است. تا آن زمان تعلیق سفرهای عمره را خواهیم داشت و پس از آن، متناسب با واقعیت‌ها، اقدام خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: همچنین درباره حادثه شیراز دولت و قوه قضائیه حساس بودند. در آینده‌ای نزدیک با هویت افراد قانون شکن آشنا خواهید شد و انتظار داریم مجازات قانونی برای آنها اعمال شود.

سخنگوی دولت گفت: مصاحبه‌ها و مذاکره‌های متعدد مسوولان وزارت خارجه در راستای تبیین مذاکرات لوزان، همه اینها فکت شیت است و اگر لازم باشد این فکت‌شیت منتشر می‌شود. مواضع مسوولان سیاست خارجه بسیار شفاف است و اگر لازم باشد باز هم دراین باره توضیح خواهند داد.

وی درباره قیمت‌گذاری خودرو تاکید کرد: از شورای رقابت و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان انتظار داریم نرخ خودرو بیش از این افزایش نیابد.

سخنگوی دولت در پایان تصریح کرد: دولت اجازه نخواهد داد برخی واحدها بدون ضابطه قانونی اقدام به افزایش قیمت‌ها کنند چون مهار تورم در سیاست‌های اصلی دولت قرار دارد.