گروه خبر: به‌دنبال تصمیم روسیه برای لغو ممنوعیت تحویل سامانه دفاعی اس ۳۰۰ به ایران، روز گذشته وزیر دفاع ایران به روسیه سفر کرد. هر چند سفر سردار سرتیپ حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به مسکو به‌منظور شرکت و سخنرانی در کنفرانس امنیت بین‌المللی مسکو ۲۰۱۵ است، اما بی‌تردید موضوع چگونگی تحویل این موشک‌ها نیز در دیدار دهقان با مقامات روسی به بحث گذاشته خواهد شد. همچنان که وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح روز گذشته پیش از سفر به مسکو تاکید کرد: قرارداد تحویل سامانه اس ۳۰۰ را در سفر به مسکو با طرف روس امضا می‌کنیم و این سامانه را در سال میلادی جاری در اختیار خواهیم گرفت. به گزارش «ایسنا»، سفر سردار سرتیپ حسین دهقان به مسکو به دعوت رسمی ارتشبد سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه صورت گرفته است. کنفرانس امنیت بین‌المللی مسکو امروز و فردا در مسکو برگزار می شود و قرار است وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در حاشیه این کنفرانس با همتایان خود از برخی کشورها دیدار و پیرامون مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کند. به هر حال دهقان پیش از عزیمت به مسکو گفت: از ابتدای آغاز به کار این دولت موضوع حل و فصل قرارداد فروش سامانه اس۳۰۰ مطرح بود و در ملاقات‌هایی که رئیس‌جمهوری کشورمان با رئیس‌جمهوری روسیه داشت موضوع دست برداشتن از شکایت جمهوری اسلامی ایران به علت تحویل نگرفتن این سامانه و دریافت سیستم جایگزین از طرف روس مطرح بود.

وی گفت: سیاست نظام نیز در اختیار گرفتن این سامانه بر اساس قرارداد منعقده و با همان شرایط بود. سردار دهقان گفت: همکاران ما در یک سال گذشته جزئیات قرارداد را بررسی کردند و مقرر شد تا پایان سال ۲۰۱۵ این سامانه در اختیار ایران قرار گیرد و تا قبل از سفرم به کنفرانس امنیت بین‌المللی مسکو ۲۰۱۵ موارد حل شده باشد.

وی افزود: طرف روس با جدیت این مساله را دنبال کرد و علاقه‌مند به حل آن بود و ما در این سفر این قرارداد را امضا خواهیم کرد.

استقبال ایران

در همین حال به گزارش «ایرنا»، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز گذشته در مادرید، از تصمیم روسیه برای لغو ممنوعیت فروش سامانه دفاع موشکی ضد هوایی اس۳۰۰ به ایران استقبال کرد.

سرتیپ احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز دیروز گفت: سامانه اس ۳۰۰ قابلیت پدافندی ارتش کشورمان را افزایش می‌دهد و ما می‌توانیم اهدافی که در نقاط بالادست پرواز می‌کنند را مورد هدف قرار دهیم. همچنین به گزارش «ایسنا»، مهدی سنایی، سفیر ایران در مسکو در صفحه فیس بوک خود با تاکید بر اینکه تهران از ابتدا معتقد بود که سامانه اس۳۰۰ به دلایل مختلف مشمول تحریم‌ها نمی‌شود و یک سامانه دفاعی است، گفت: تصمیم کنونی روسیه از هر جهت قانونی و حقوقی است.

اما باوجود استقبال ایران از تصمیم روسیه برای لغو ممنوعیت تحویل سامانه دفاعی اس ۳۰۰، روز گذشته آنگلا مرکل ‌صدراعظم آلمان از این تصمیم روسیه برای لغو ممنوعیت تحویل سامانه دفاعی اس ۳۰۰ به ایران انتقاد کرد. به گزارش «ایسنا»، صدراعظم آلمان در نشست خبری مشترکش با نخست‌وزیر هند در برلین از جامعه بین‌الملل خواست تا برای رفع تدریجی تحریم‌ها علیه ایران به‌صورت متحد و در توافق با یکدیگر عمل کنند.