گروه خبر: محمدرضا باهنر، نایب‌رئیس مجلس اعلام کرد: اگر تفاهم احتمالی انجام شود مجلس به دولت اجازه می‌دهد اجرای پروتکل الحاقی را به‌صورت داوطلبانه بپذیرد. نایب‌رئیس مجلس شنبه شب با حضور در برنامه نگاه یک با اشاره به مذاکرات هسته‌ای همچنین با اشاره به موضوع اصرار برخی از نمایندگان مبنی‌بر انتشار فکت‌شیت گفت: برخی معتقد بودند ما باید فکت‌شیت را منتشر کنیم. آقایان شفاهی بحث‌ها را در مجلس و رسانه ملی و... مطرح کردند و می‌گفتند فکت‌شیت ما همین گفت‌وگو‌ها است.

فکت‌شیت ما و طرف مقابل تعهدی برای طرفین ندارد و اینکه انتشار آن چقدر مصلحت است یا ضرورت دارد که این گزاره برگ مکتوب در رسانه‌ها منتشر شود، مورد ارزیابی است.به گزارش «ایرنا»، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به مجری این برنامه مبنی‌بر شفاف نبودن جزئیات مذاکرات برای مردم یادآور شد: معتقدم مسوولان دولتی و وزارت خارجه و تیم مذاکره‌کننده، بیش از این باید مطالب را باز کنند. این مناظرات و نقدها باید مرتب در رسانه ملی ادامه یابد و در دانشگاه‌ها نیز در کرسی‌های آزاد‌اندیشی، مساله مذاکرات مورد ارزیابی قرار گیرد. باهنر ادامه داد: دربیان جزئیات این مهم قدری کوتاهی شده، اما کمیسیون امنیت ملی مجلس در جریان ریز مذاکرات هست و هیچ نقطه‌ای وجود ندارد که ریاست مجلس در جریان آن نباشد. در جلسات غیر علنی نیز آقایان توضیحات کاملی را بیان کردند.وی اظهار کرد: هرچه توضیحات درباره توافقات بیشتر باشد بهتر خواهد بود و این گفت‌ و شنود‌ها در تریبون‌های آزاد و رسانه ملی باید بیشتر باشد.

پروتکل الحاقی و مجلس

نایب‌رئیس مجلس درباره تصویب پروتکل الحاقی در مجلس تصریح کرد: ما در حال حاضر عضو آژانس هستیم و پروتکل را پذیرفته‌ایم. برای پیوستن به پروتکل الحاقی نیاز به مصوبه مجلس است و تردید حقوقی در این باره وجود ندارد و ۱+۵ نیز این موضوع را می‌داند. باهنر ادامه داد: دولت می‌تواند اجرای پروتکل الحاقی را داوطلبانه و موقت بپذیرد اما این یک اشکال دارد. مجلس یک سال پیش مصوبه‌ای داشت مبنی‌بر اینکه دولت حق ندارد اجرای این پروتکل را داوطلبانه بپذیرد. وی با بیان اینکه بحث اصلی تعامل است، گفت: در مسائل راهبردی بین دولت و مجلس اختلافی وجود ندارد و هر دو گروه به دنبال رعایت خطوط قرمز هستند.وی اظهار کرد: پروتکل الحاقی در شرایط کنونی در مجلس به هیچ عنوان تصویب نخواهد شد. دولت نیز می‌داند که اکنون زمان ارائه لایحه پروتکل الحاقی نیست و این پروتکل زمانی می‌تواند به مجلس ارائه شود که همه تحریم‌ها لغو شده باشد و مدتی از این امر بگذرد و ما اعتماد کنیم که رقیب به فکر بازگشت به گذشته نیست.

دلواپسان هسته‌ای

در ادامه باهنر درباره دلواپسی در زمینه توافق هسته‌ای یادآور شد: موقعی دلواپسی از سوی برخی به این منجر می‌شود که مذاکره‌کنندگان صادق نیستند که این دلواپسی بر جامعیت مجلس وارد نیست و مجلس به تیم مذاکره‌کننده اعتماد دارد. ممکن است برخی نمایندگان مجلس نگرانی‌های دیگری داشته باشند اما کلان مجلس به این تیم اعتماد دارد اما دلواپس نیز هست.باهنر ادامه داد: دلواپسی ما به دلیل مکار بودن دشمن است و گاه به تیم مذاکره‌کننده هشدار می‌دهیم که در جایی که طرفین تعهداتی را می‌پذیرند، باید شرایط در نظر گرفته شود و مراقب باشیم طرف مقابل زیر امضای خود نزند.

کاسبان تحریم

باهنر درباره مباحثی که درباره کاسبان تحریم بیان می‌شود، تصریح کرد: بیان کردن چنین مباحثی کم‌انصافی است؛ در زمان تحریم به هر حال زندگی ما چرخید. واقعا در مسائل سیاسی بی‌انصافی نکنیم. وی ادامه داد: عده‌ای کمک کردند و ما تحریم‌ها را دور زدیم. مسوولان دولتی و وزیر و مسوول فلان دفتر و برخی بخش خصوصی‌ها نیز در این زمینه فعالیت کردند. در زمان تحریم هزینه‌های مازادی پرداخت شده، اما اجر این افراد که موجب دورزدن تحریم‌ها شدند، نباید ضایع شود. نباید فکر کنیم این افراد می‌خواهند جلوی مذاکرات را بگیرند که تحریم باقی‌بماند و دلالی کنند. وی در پاسخ به تاکید مجری بر ضرورت نظارت مجلس بر توافق احتمالی و لزوم تصویب توافق از سوی مجلس شبیه به آنچه در سنای آمریکا اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: بین دولت و مجلس در مذاکرات هسته‌ای بی‌اعتمادی وجود ندارد. دولت در این موضوع رقیب ما نیست. اگر نکته‌ای باشد نیز مشفقانه بیان خواهیم کرد.

لغو یکباره تحریم‌ها

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی درباره برداشته شدن تحریم‌ها نیز توضیح داد: همه تحریم‌ها به‌طور همزمان باید لغو شود و در تفاهم ما به این مهم تاکید شده است. همزمان با اجرای توافق‌نامه، باید همه قطعنامه‌ها با یک قطعنامه جدید شورای امنیت لغو شود.

دلیل مخالفت جمهوری‌خواهان با توافق

همچنین باهنر با اشاره به مذاکرات هسته‌ای و انتشار بیانیه مطبوعاتی سوئیس اظهار کرد: ما در بازی برد-باخت تجربه طولانی داریم و همه گزینه‌های آقایان را در این ۳۵ سال دیده‌ایم و گزینه نظامی و تهاجم فرهنگی و مسائل مختلف را تجربه کرده‌ایم و از زمانی که حضرت امام(ره) در سال ۴۲ پرچم انقلاب اسلامی را برافراشتند، بازی برد-باخت ما با آمریکا آغاز شد و تا امروز ادامه دارد. وی اظهار کرد: در دو سال اخیر اعلام کردیم که حاضریم وارد بازی برد - برد شویم و مذاکرات را جدی دنبال کردیم. یا آمریکا نمی‌خواهد یا نمی‌تواند یا به دنبال ایده‌های دیگری است که نمی‌خواهد شفاف ایده‌های در ذهن خود را اعلام کند. باهنر ادامه داد: حدس می‌زنم شاید جمهوری‌خواهان نیز بی‌علاقه نیستند که مذاکرات به نتیجه برسد؛ بلکه به دنبال این هستند که این اتفاق تنها به نام دموکرات‌ها تمام نشود. وی توضیح داد: تصویب اطلاع کنگره از روند مذاکرات با ایران از سوی هر دو حزب، متفاوت از جلوگیری کنگره از مذاکرات است و هنوز هم رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید می‌کند اگر این اتفاق بیفتد، وی از حق وتوی خود در این‌باره استفاده خواهد کرد.