مهر: مرکز آمار ایران با تاکید بر نتایج آمارگیری از کارگاه‌های صنعتی ۱۰ نفر کارکن سال ۹۲، اعلام کرد: ۲/ ۱ میلیون نفر از مجموع شاغلان کشور در این بخش فعالیت دارند.

بر این اساس، در سال ۱۳۹۲ تعداد ۱۴۶۹۷ کارگاه ۱۰ نفر کارکن و بیشتر به فعالیت صنعتی اشتغال داشته‌اند که نسبت به سال ۱۳۹۱، ۶/ ۰‌درصد کاهش دارد. بیشترین تعداد کارگاه‌های ۱۰ نفر کارکن و بیشتر کشور در زمینه تولید سایر محصولات کانی غیرفلزی فعال بوده و کمترین تعداد کارگاه‌ها در تولید محصولات توتون و تنباکو و سیگار فعالیت دارند. همچنین بیشترین کارگاه‌های صنعتی به ترتیب در استان‌های تهران (۲۳۷۹ کارگاه) اصفهان (۱۷۲۵ کارگاه) و خراسان رضوی (۱۰۰۶ کارگاه) قرار دارند که در مجموع حدود ۸/ ۳۴درصد کل کارگاه‌های صنعتی ۱۰ نفر کارکن و بیش‌تر کشور را شامل می‌شود. تعداد شاغلان این بخش در سال ۱۳۹۲، ۱.۲۷۹.۵۷۷ نفر بوده که نسبت به سال ۱۳۹۱، ۱/ ۶ درصد افزایش داشته است. شاغلان صنایع مواد غذایی و آشامیدنی با تعداد ۲۱۴.۶۳۹ نفر، صنایع تولید سایر محصولات کانی غیرفلزی با ۱۷۴.۲۶۲ نفر و صنایع تولید وسایل نقلیه موتوری و تریلر و نیم تریلر با ۱۳۱.۵۱۲ نفر کارکن رتبه‌هایی اول تا سوم را در زمینه اشتغال به خود اختصاص داده‌اند.

از مجموع ۱.۲۷۹.۵۷۷ نفر شاغلان کارگاه‌های صنعتی ۱۰ نفر کارکن و بیشتر کشور، تعداد ۴۰۲.۷۶۸ نفر کارگران ساده، ۳۹۱.۹۴۲ نفر کارگران ماهر، ۹۱.۶۰۷ نفر تکنسین‌ها، ۸۶.۹۶۲ نفر مهندسان و ۳۰۶.۲۹۸ نفر شاغلان غیرتولدی هستند. کارگاه‌های صنعتی ۱۰ نفر کارکن و بیشتر در سال ۱۳۹۲، ۲۱۳.۱۵۱ میلیارد ریال به منظور جبران خدمات، به حقوق‌بگیران خود پرداخت کرده‌اند که نسبت به سال ۱۳۹۱، ۹/ ۳۵ درصد رشد داشته است.