گروه خبر: نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیروز با در دستور کار قراردادن بررسی جزئیات طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، علاوه‌بر آنکه تعاریف و اصطلاحات مندرج در طرح مذکور را به تصویب رساندند، با تصویب ماده 10 این طرح، ترکیب اعضای کمیسیون ماده ۱۰ احزاب و وظایف آنها را نیز تصویب کردند. این طرح شامل ۲۴ ماده است که پیش از این ۱۲ ماده آن در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفته بود و برای بررسی بیشتر، مجددا به کمیسیون ارجاع شد. بر این اساس مجلسی‌ها در جلسه صبح دیروز پارلمان سایر مواد این طرح را مورد بررسی قرار دادند.در همین حال و براساس آنچه تحت عنوان ماده یک این طرح به تصویب نمایندگان رسید، اصطلاحات به کار رفته در این قانون تعریف شدند. بر مبنای این مصوبه، «حزب» به معنای تشکیلاتی است متشکل از اشخاص حقیقی که با برنامه مشخص در جهت کسب مشارکت در قدرت سیاسی و نقد و اصلاح آن در چارچوب قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران براساس مرام‌نامه و اساسنامه مصوب خود در سطح ملی یا استانی فعالیت می‌کنند.

بر این اساس، حزب می‌تواند تحت عناوین دیگری مانند گروه و جمعیت و انجمن، جامعه، مجمع و سازمان سیاسی فعالیت کند. همچنین کسانی اعضای حزب تعریف شده‌اند که به‌عنوان داوطلب واجد شرایط، مراحل عضویت حزب را گذرانده و با پذیرش اساسنامه حزب دارای تعهدات و حقوق حزبی مطابق اساسنامه حزب ‌باشند.براساس این ماده، نمایندگان مجلس تعاریفی را نیز برای «جبهه»، «عضو موثر حزب»، «ارکان حزب»، «هیات موسس»، «مجمع عمومی»، «شورای مرکزی»، «دبیر کل»، «بازرسان»، «اساسنامه» و «مرام‌نامه» حزب به تصویب رساندند. به گزارش «ایسنا»، براساس تبصره ۱ این بند، صدور مجوز فعالیت و نظارت بر تشکل‌های صنفی که برای صدور مجوز و نظارت بر فعالیت‌های آنها مرجعی در قوانین و مقررات پیش‌بینی نشده است، بر عهده وزارت کشور است.

ترکیب کمیسیون احزاب وزارت کشور

از سوی دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی به طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی در مصوبه‌ای ترکیب کمیسیون احزاب وزارت کشور را مشخص کردند. مجلسی‌ها با تصویب ماده ۱۰ تاکید کردند به منظور صدور پروانه جهت تشکیل حزب و نظارت بر فعالیت احزاب و انجمن‌های اقلیت‌های دینی و انجام وظایف تصریح شده در این قانون، کمیسیون احزاب در وزارت کشور تشکیل می‌شود. بر این اساس نماینده دادستان کل کشور، نماینده رئیس قوه‌قضائیه، یک نماینده از میان دبیران کل احزاب ملی و یک نماینده از میان دبیران کل احزاب استانی دارای پروانه فعالیت، معاون سیاسی وزارت کشور و دو نماینده به انتخاب مجلس از بین نمایندگان داوطلب، به‌عنوان ترکیب کمیسیون احزاب وزارت کشور انتخاب شده‌اند.

محرومان از تاسیس حزب

به گزارش «ایسنا»، نمایندگان در ادامه رسیدگی به این طرح علاوه‌بر اعضای دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی رژیم طاغوت، ساواک، فراماسون‌ها، اعضای موثر رژیم سابق و حزب رستاخیز، اعضای گروهک‌های غیر قانونی معاند و ضد انقلاب، محکومان به جرائم ضد امنیت داخلی و خارجی، محرومان از حقوق اجتماعی، اعضای موثر احزاب منحل شده، قضات و کارکنان شاغل در وزارتخانه‌های اطلاعات و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، پرسنل شاغل در نیروهای نظامی و انتظامی، جاسوسان حسب تشخیص دستگاه‌های امنیتی یا قضایی کشور و متجاهران به فسق و فجور، مشهوران به فساد و قاچاقچیان با استعلام از دستگاه قضایی و نیروی انتظامی را نیز از حق تاسیس حزب یا عضویت در آن محروم کردند.