درخواست کمک رئیس‌جمهوری عراق از ایران

گروه دیپلماسی: ارتش عراق از ابتدای هفته جاری در جنگ با داعش با مشکلات جدیدی مواجه شده است و این مساله باعث شد تا شهر بزرگ و سنی‌نشین الرمادی، روز شنبه به‌طور کامل به تصرف داعش در‌آید. به‌رغم اینکه گفته می‌شود داعشی‌ها نیز تلفات سنگینی داده‌اند و وزیر نفت و جانشین ابوبکر البغدادی کشته شده‌اند، اما پیشروی‌های میدانی داعشی‌ها در مناطق مختلف عراق همچنان ادامه دارد.

این زنگ خطر باعث شد تا رئیس‌جمهوری عراق که هفته گذشته برای نخستین بار به تهران سفر کرده بود، در دیدار با وزیر دفاع ایران که دیروز وارد بغداد شد، مجددا از تهران درخواست کمک کند. شکل‌گیری داعش و گسترش فعالیت‌های آن در یک سال اخیر موجب شده تا ایران نقش فعالی در کمک به عراقی‌ها در سرکوب داعش داشته باشد. فواد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق در دیدار با وزیر دفاع ایران، بار دیگر خواستار ادامه کمک‌ها و حمایت‌های تهران از دولت بغداد در همه زمینه‌ها شد. معصوم در این دیدار گفت که دو کشور در همه زمینه‌ها از روابط خوبی برخوردارند و ما همواره از کمک‌ها و حمایت‌های ایران در تمام سطوح استفاده کرده‌ایم.

به گزارش «ایرنا»، سردار سرتیپ حسین دهقان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران که عصر دوشنبه وارد بغداد شد، سه‌شنبه با رئیس‌جمهوری این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. فواد معصوم با بیان اینکه تفکر داعش یک تفکر افراطی، قومی و مذهبی است، گفت: «فرماندهان این گروه تروریستی همان فرماندهان بعثی عراقی هستند که همان روحیه وحشیانه صدام را دارند.» رئیس‌جمهوری عراق اضافه کرد: «این تفکر صدامی بود که دو میلیون از شهروندان ایرانی و عراقی را قربانی کرد و جنگی به ایران تحمیل کرد که هیچ فایده‌ای برای عراق نداشت، با این وجود ایران از آوارگان و پناهندگان عراقی استقبال کرد و مخالفان صدام را مورد حمایت قرار داد.» معصوم افزود: «افراطی‌گری بعثی همراه با قوم‌گرایی، داعش را به‌وجود آورد و جریان تروریستی با ادامه راه خسارت‌بار صدام درصدد فروپاشی عراق است.» او ادامه داد: «اکنون باید با تفاهم و همکاری یکدیگر و بسیج عمومی ملت عراق، راه آنان را سد کنیم و داعش را از بین ببریم.» فواد معصوم گفت: «داعش، شیعه، سنی، کرد، عرب، مسیحی و مسلمان نمی‌شناسد و همه را قربانی خواسته‌های خود می‌کند، بنابراین باید با وحدت همه قوم‌ها مقابل وحشی‌گری داعش را بگیریم.» او در پایان خواهان ادامه کمک‌های ایران به عراق در جنگ علیه تروریسم و در همه زمینه‌ها شد.

سردار حسین دهقان نیز در این دیدار به این نکته اشاره کرد که آمریکا با ایجاد بحران‌های طراحی شده و با حمایت از گروه‌های تروریستی و از طریق برخی متحدان منطقه‌ای، راهبرد ناامن‌سازی کشورهای مستقل را در پیش گرفته است. دهقان افزود: «تعلل اولیه آمریکا و متحدانش در ارائه کمک به مردم عراق نشان می‌دهد، آنان اهداف دیگری در ورای به اصطلاح مبارزه با داعش دارند.» او اضافه کرد: «تلاش ایران همواره این بوده که حمایت از دولت قانونی و ملت شریف عراق، فارغ از انتساب آنها به قوم و طایفه خاصی باشد و وحدت و یکپارچگی این کشور را مورد توجه قرار دهد.»

رئیس‌جمهوری عراق سه‌شنبه هفته گذشته در راس هیاتی متشکل از وزرای گردشگری، محیط‌زیست و تجارت به ایران سفر کرد. این اولین سفر رئیس‌جمهوری جدید عراق به ایران به دعوت حسن روحانی و در چارچوب گسترش روابط دوجانبه دو کشور همسایه بود.

امنیت عراق و ایران با هم آمیخته است

سردار حسین دهقان روز دوشنبه در بدو ورود به عراق با نخست‌وزیر عراق دیدار کرد. حیدر العبادی در این دیدار امنیت عراق را با امنیت ایران درهم آمیخته دانست و بر تداوم حمایت و کمک‌های ایران برای ایجاد ثبات و امنیت در عراق و مبارزه با تروریسم در این کشور، تاکید کرد. العبادی در ادامه این دیدار با قدردانی از حمایت‌های رهبر معظم انقلاب، رئیس‌جمهوری و دولت و ملت ایران از کشورش در جنگ با تروریسم، روابط دو کشور را بسیار عمیق ارزیابی کرد.

او با اشاره به مسائل و تحولات منطقه گفت: «ما از جنگ علیه یمن حمایت نمی‌کنیم و اعتقاد داریم که این جنگ باید با تلاش همه کشورهای اسلامی پایان یابد.» نخست‌وزیر عراق همچنین با اشاره به تلاش محافل صهیونیستی برای به شکست کشاندن مذاکرات ایران و ۱+۵ ابراز امیدواری کرد ایران درروند این مذکرات موفق باشد وتوافق جامعی که به نفع همه باشد،حاصل شود. حیدرالعبادی با تاکید مجدد بر گسترش همکاری همه‌جانبه با ایران، توسعه همکاری‌های دفاعی-امنیتی با تهران را از اولویت‌های دولت عراق به شمار آورد. سردار دهقان نیز در دیدار با العبادی، با یادآوری اینکه ایران از ابتدای تعرض جریان داعش در کنار دولت و ملت عراق ایستاده بوده است، گفت: «تازمانی که دولت و ملت عراق بخواهند در کنار آنان خواهیم ایستاد.»

وزیر دفاع ایران نیز در این دیدار یادآور شد رهبری، دولت و ملت ایران همواره از تمامیت ارضی با استقرار کامل امنیت و آرامش در عراق حمایت کرده و خواهند کرد. سردار دهقان با بیان اینکه حمایت از وحدت و یکپارچگی عراق، کمک به تحکیم امنیت فراگیر و مشارکت در توسعه و پیشرفت، به‌عنوان سه اصل راهبردی در نگاه جمهوری اسلامی ایران به مسائل عراق است، تاکید کرد: «ایران اسلامی ارتباط خود را با عراق محدود به جریان، حزب، طایفه و قومیت خاصی نکرده است.» وزیر دفاع ایران ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همواره به عراق به‌عنوان یک مجموعه واحد نگاه کرده و نسبت به هر رویکردی که به دنبال تجزیه این کشور یا تضعیف هویت و وحدت ملی آن باشد، واکنش نشان می‌دهد.

حیدر العبادی مهرماه سال گذشته و در قالب اولین سفر منطقه‌ای نخست‌وزیر جدید عراق به ایران سفر کرد. در این سفر موارد مهمی از جمله روابط اقتصادی دوطرف، بحران امنیتی این کشور، موضوع قرارداد الجزایر و همکاری‌های نفتی و گازی و نیز چاه‌های نفتی مشترک مورد رایزنی قرار گرفت که نتایج آن طی ماه‌های بعد به تدریج ظهور یافت و توافق‌نامه‌های تبادل انرژی بین طرفین به امضا رسید.

دیدار با ابراهیم الجعفری

در ادامه رایزنی‌های وزیر دفاع ایران، سردار حسین دهقان در دیدار با ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه عراق، آخرین تحولات این کشور را مورد بررسی قرار داد. جعفری در این دیدار با اشاره به چالش‌های مختلف جهانی و منطقه‌ای گفت: باید قدرت خود را برای مقابله با این چالش‌ها افزایش دهیم. او ضمن اشاره به اینکه دولت و ملت ایران در دوران صدام از مبارزات مردمی ملت عراق و پس از سقوط وی از نظام جدید در بغداد حمایت کرده و به حاکمیت عراق احترام گذاشته، افزود: «مردم و مسوولان عراقی هیچ‌گاه کمک‌های حیاتی و راهبردی ایران را در مقاطع حساس فراموش نخواهند کرد.»

او با تدوین روند شکل‌گیری گروه تروریستی داعش و پیامدهای خطرناک آن برای منطقه افزود: خطری که امروز عراق و سوریه را تهدید می‌کند، در آینده نزدیک ترکیه، عربستان و سایر کشورهای منطقه را نیز تهدید خواهد کرد و به همین دلیل مقابله همه‌جانبه با این جریان خطرناک وظیفه همه کشورهای خاورمیانه است.» سردار دهقان نیز در این دیدار با تاکید مجدد بر حمایت ایران از عراق، آمادگی تهران را برای گسترش روابط با بغداد اعلام کرد.