هیچ کس ‌به دولت درسختی‌ها کمک نمی‌کند

گروه خبر: دومین روز از نشست سراسری فرمانداران، تحت‌تاثیر فضای اقتصادی کشور از یکسو و مذاکرات هسته‌ای از سوی دیگر بود. آنجا که معاون اول رئیس‌جمهوری به قانون هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و آن را داستان پرغصه جمهوری اسلامی توصیف کرد و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اعلام کرد که برنامه ششم توسعه را به نتایج مذاکرات گره نزده‌ایم. البته مسائل اقتصادی و مذاکرات تنها موضوعات مطرح در نشست روز گذشته فرمانداران نبود. انتخابات و مسائل داخلی بخش دیگری از محورهای سخنان مقامات ارشد کشور را که در این نشست شرکت کرده بودند، تشکیل می‌داد. در این بین یکی از مهم‌ترین موضوعات مطرح درخصوص انتخابات بحث شفافیت صندوق‌های رای بود که از سوی علی لاریجانی، رئیس مجلس مطرح شد. موضوعی که روز شنبه نیز در اولین روز نشست فرمانداران از طرف رئیس‌جمهوری بر آن تاکید شده بود.

هیچ‌کس به دولت کمک نمی‌کند

به هر حال سخنان اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در دومین روز از نشست سراسری فرمانداران که روز گذشته در وزارت کشور برگزار شد، گلایه‌آمیز بود.جهانگیری گفت: متاسفانه در سختی‌ها هیچ‌کس به دولت کمک نمی‌کند. آنجا که ما را تشویق به اصلاحات بزرگ می‌کردند و ما در دل مشکلات رفتیم، آنها که خوب بودند سکوت کردند و بقیه با استفاده از رسانه‌هایشان علیه دولت اقدام کردند.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهوری، وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مفاسد اقتصادی اشاره و خاطرنشان کرد: مفاسد اقتصادی به‌صورت سیستمی در کشور ورود کرده و متاسفانه در سال‌های قبل مبارزه با مفاسد به حربه‌ای برای مقابله با رقیب تبدیل شده بود و مفسدین نیز فهمیده بودند که با افراد کارنابلد روبه‌رو هستند.معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به پرونده بابک زنجانی و مشخص نبودن محل دو میلیارد و هفتصد میلیون دلار از ثروت کشور که در اختیار این فرد قرار گرفته بود، گفت: این پول در نظام بانکی دنیا جابه‌جا شده و باید مشخص شود که کجا رفته و همچنین باید مشخص شود که بابک زنجانی چگونه توانسته به سیستم نفوذ کند.

قوی‌ترین تیم هسته‌ای تاریخ

همچنین به گزارش «ایرنا»، معاون اول رئیس‌جمهوری، تیم مذاکره‌کننده را قوی‌ترین تیم در تاریخ مذاکرات هسته‌ای توصیف کرد و گفت: با نهایت عزت، همه خطوط قرمزی که رهبر معظم انقلاب ترسیم کرده‌اند، در مذاکرات هسته‌ای رعایت شده است.وی با بیان اینکه وقتی مذاکره می‌شد اصلا کسی فکر نمی‌کرد که این مسائل فنی‌اش به دست آید تصریح کرد: حال که ما در حال مذاکره هستیم نمی‌خواهیم روی خیلی از این موضوعات مانور بدهیم، بعد از توافق صحبت خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: تیم مذاکره‌کننده و نیز رئیس‌جمهوری مرتب مسائل هسته‌ای را خدمت مقام معظم رهبری گزارش می‌دهند و راهنمایی‌هایی از ایشان می‌گیرند و وارد مرحله بعد می‌شوند.

به آینده مذاکرات خوشبین هستیم

جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش افزود: تحریم‌های بانکی و نفتی، مسائل اقتصادی ما را مورد هدف قرار داده است. این تحریم‌های ظالمانه باید از پیش‌روی ملت ایران برداشته شود؛ بنابراین با امید مذاکرات را ادامه می‌دهیم و به آینده مذاکرات خوشبین و امیدوار هستیم که این مذاکرات با رعایت خطوط قرمزی که اعلام شده حتما به نتیجه خواهد رسید و تحریم‌های ظالمانه برداشته خواهد شد.وی با بیان اینکه دو حالت در ادامه پیش‌روی ما است و باید آمادگی آن را داشته باشیم، گفت: در صورت موفقیت در مذاکرات و لغو تحریم‌ها مرحله اداره کشور بعد از تحریم‌ها چگونه خواهد شد؟ ما برای این مساله مهم‌ترین تصمیم‌ها و استراتژیک‌ترین تصمیم‌های اقتصادی را باید بگیریم.

چشم دولت به خارج نیست

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ده‌ها شرکت خارجی اعلام آمادگی کرده‌اند که بعد از برداشته شدن تحریم‌ها وارد بازار ایران شوند، تاکید کرد: من به دوستانی که گاهی اوقات می‌گویند این دولت چشمش به خارج است می‌گویم والله این حرف‌ها دروغ و کذب است. این دولت خودش را آماده کرده است که اگر تحریم‌ها تشدید بشود هم این کشور را اداره کند.

اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ در بدترین شکل

وی درباره سیاست‌های اصل ۴۴ هم اظهار کرد: به اعتقاد من مهم‌ترین سیاست کلی آن بود که رهبری ابلاغ کردند. رهبری پس از سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی فرمودند ما از این سیاست‌های کلی انتظار یک تحول بزرگ در اقتصاد ایران داریم، اما این سیاست‌ها در بدترین شکل اجرا شد و برنامه عملیاتی هم برای آنها نوشته نشد.

کشور گران اداره می‌شود

معاون اول رئیس‌جمهوری اضافه کرد: دولت به دلیل کاهش قیمت نفت در مضیقه است و بودجه مصوب مجلس با آنچه اجرا خواهد شد، فاصله دارد بنابراین ما باید در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنیم. باید سفرهای خارجی یا همایش‌ها و سمینارها کاهش یابد. ما برای اجرای طرح‌های عمرانی نیز باید آنها را به بخش خصوصی واگذار کنیم و از استانداران و فرمانداران انتظار داریم برای واگذاری طرح‌های عمرانی به بخش خصوصی فعالیت کنند. اکنون کشور گران اداره می‌شود ما باید هزینه‌ها را کاهش دهیم.

یارانه؛ داستان پرغصه

معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه به قانون هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و افزود: یارانه از آن داستان‌های پرغصه‌ای است که جمهوری اسلامی با آن درگیر است. وی ادامه داد: طبق چه مجوز قانونی، میزان واگذاری یارانه‌ها به افراد دو سه برابر پولی بود که در قانون آمده بود؟ چرا مجلس و نهادهای نظارتی از این اقدام جلوگیری نکردند؟ حالا می‌گویند پولدارها را حذف کنید. عده‌ای در گذشته به مردم پول دادند و حالا که ما می‌خواهیم یارانه پولدارها را حذف کنید، بدهکار می‌شویم.جهانگیری افزود: به دلیل کاهش قیمت نفت ما در بخش یارانه مشکل داریم و باید ۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت کنیم. حتی با افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیز، برای تامین هزینه‌ها دچار مشکل هستیم. در این راستا همه باید به دولت کمک کنند.

مذاکرات هسته‌ای در مسیر دقیق

به گزارش «ایرنا» رئیس مجلس شورای اسلامی هم در این نشست گفت: شورای خاصی به نام شورای عالی امنیت ملی و در راس آنها رهبر معظم انقلاب قرار دارد که راهنمایی‌های لازم را در این مذاکرات دارند و در مسیر دقیقی کار به جلو می‌رود.علی لاریجانی افزود: مساله بین‌المللی ما تا حد زیادی به مساله هسته‌ای مربوط می‌شود که مسیر روشنی در کشور برای این امر طراحی شده است.وی ادامه داد: با تلاش‌هایی که انجام می‌شود، امیدوارم سرانجام خوبی رقم بخورد و من فکر می‌کنم در این موضوع باید توجه داشت که بعضی از اظهاراتی که گفته می‌شود و نگرانی‌هایی که در جامعه نشان داده می‌شود باید به کلیت این مساله نگاه شود.وی ادامه داد: با بررسی واقع بینانه صحنه و همه شرایط، نظام این راه را انتخاب کرد و این مربوط به این دولت هم نیست و از قبل انتخاب شده و در این دولت پیگیری‌ها جدی‌تر شده است.

شفافیت صندوق‌های رای

همچنین به گزارش فارس، رئیس مجلس با تاکید بر اینکه صندوق‌های اخذ رای هر چه شفا‌ف‌تر باشد، اعتماد مردم بیشتر می‌شود، گفت:‌ دستگاه‌های مختلف نباید کاندیداهای انتخابات را تهدید به ردصلاحیت کنند.لاریجانی همچنین تاکید کرد: به نظرم مسیری که دولت در ۲ سال گذشته در اقتصاد کشور طی کرد مسیر درستی بود و به اقتصاد آرامش داد و برخی نوسانات تورمی را آرام کرد؛ البته هنوز تورم داریم، ولی دولت توانست تا حدودی تورم را مهار کند.وی افزود: اگر منصفانه به اقتصاد نگاه کنیم، متوجه می‌شویم مسیر اقتصاد درست است و برخی آقایان اگر فکر می‌کنند راه دیگری وجود دارد که می‌تواند شرایط اقتصادی کشور را بهتر کند، بگویند.

تهدید نامزدهای انتخابات

به گزارش خبرگزاری مهر، در ادامه نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نباید دستگاه‌های مختلف نامزدهای انتخابات را تهدید کنند که اگر فلان حرف را بزنید، رد صلاحیت می‌شوید. اینها کاندیداهای مجلس هستند و باید از حقوق ملت دفاع کنند. اگر این قدر تهدید شوند و شخصیتشان له شود، نمی‌توانند از حقوق ملت دفاع کنند.

۲۹۰۰ طرح عمرانی ناتمام

به گزارش «ایلنا» محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت هم گفت: ۲۹۰۰ طرح عمرانی ناتمام از دولت گذشته باقی مانده که برخی از آنها توجیه اقتصادی و اجتماعی هم ندارند. همچنین به گزارش «ایرنا» وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ادامه داد: اگر منابع ما آزاد شود تازه برای استفاده کردن از منابع آزاد شده نیز برنامه داریم که این برنامه در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تعریف شده که می‌توانیم آنها را اجرایی کنیم.رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور همچنین گفت برنامه ششم توسعه را به نتایج مذاکرات گره نزده‌ایم.