گروه دیپلماسی: دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور شنبه شب با حضور در برنامه «نگاه یک» به بررسی مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ و سنگ‌اندازی طرف آمریکایی در روزهای پایانی مذاکرات پرداخت و درخصوص ارائه لیست ۲۳ نفره طرف غربی برای مصاحبه به ایران گفت که او اولین کسی است که در فهرستی که طرف مقابل خواسته با آنها مصاحبه کند، قرار دارد. دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه مشخص نیست چه سوالی دارند، درخصوص افراد دیگر لیست گفت: «۲۳ نفر هستند که مذاکره‌کنندگان ما این درخواست را قبول نکردند.» او به پیشینه مصاحبه با دانشمندان ایرانی نیز اشاره کرد و گفت: «در مقطعی آنها با برخی افراد مصاحبه کردند اما هیچ وقت ننوشتند که از پاسخ‌ها قانع شده‌اند و بعد از آن سه نفر از دانشمندان کشور ما که آژانس از آنها باخبر بود ترور شدند. چه نسبتی بین این دو مساله وجود دارد؟» به گزارش «ایسنا»، او در ادامه با بیان اینکه «میز مذاکره، محل دعوا و جدل است»، تاکید کرد: «بر مدیریت مساله هسته‌ای منطق و استراتژی حاکم است و این مساله موجب ایستادگی ما تاکنون شده است.» به گفته دبیر شورای عالی امنیت ملی، دلواپسان نیز به دنبال منفعت ملی هستند و به آنها توصیه کرد که به شکلی مناسب کمک کنند که به نحوی هم دلسوزی‌هایشان رفع شود و هم مذاکره‌کنندگان سعی کنند با سعه‌صدر این دریافت‌ها را از سوی دلواپسان داشته باشند. شمخانی درباره میزان اطلاعاتی که از سوی مذاکره‌کنندگان در اختیار مردم قرار گرفته است نیز گفت: «می‌شود باز هم اطلاعات در اختیار مردم گذاشت اما باید بر مبنای همدلی این اقدام صورت گیرد. اگر فریادی هم داریم باید بر سر کسانی که دبه در می‌آورند بزنیم نه بر سر مذاکره‌کنندگان.»

تاثیر مذاکرات بر نقش منطقه‌ای ایران

دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره زیاده‌خواهی‌های آمریکا نیز گفت: «اجازه نمی‌دهیم زیاده خواهی آمریکا هر روز به شکلی در مذاکرات مطرح شود. زیرا موضوع هسته‌ای در نهایت موقعیت راهبردی ایران را تعریف خواهد کرد و اینکه به چه بازیگری در منطقه تبدیل می‌شویم.» شمخانی توافق خوب را توافقی خواند که در آن محتوای فنی موردنظر ایران محقق شده باشد و پیامدهای پس از توافق یا عدم توافق موقعیت راهبردی ایران را اعتلا بخشد زیرا مساله هسته‌ای در سال‌های آینده ریشه‌ها و تاثیراتی به جای می‌گذارد که برای آینده ایران در منطقه مهم است.

خنثی‌سازی تهدیدات داعش

در ادامه این برنامه نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه حملات تکفیری‌های تروریست به عراق و سوریه به بهانه حمایت ایران از حاکمان آنها است و با فتح پایتخت‌های آنها می‌خواهند به پایتخت ایران برسند، تاکید کرد: «نه اینکه نخواستند به ایران برسند،بلکه نتوانستند.» شمخانی با اشاره به اهداف تکفیری‌ها در نابودی ایران تاکید کرد که دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی ایران به خوبی توانستند با این اقدامات مقابله کنند. او در عین حال تاکید کرد: «اجازه نخواهیم داد که تهدیدی علیه ایران شکل گیرد. » همچنین شمخانی افزود: «این‌گونه نیست که فکر کنیم آنها دست از اقداماتشان علیه ایران برمی دارند. آنها به فشار و تهدید ایران ادامه می‌دهند و ما باید بیش از پیش هوشیار باشیم.»