دنیای اقتصاد: پژوهشکده پولی و بانکی کتابی منتشر کرده که با مکتوب کردن دو دهه سیاست‌گذاری پولی در اقتصاد ایران به بررسی نظری و تجربی این سیاست‌ها در یک دوره زمانی ۲۰ ساله پرداخته است.

کتاب «سیاست پولی: مبانی نظری و ارزیابی عملکرد در ایران» تلفیق تحلیل نظری و سنجش تجربی فرآیند سیاست‌گذاری پولی و تجویز توصیه‌های سیاستی متناسب با مختصات اقتصاد ایران است.

در همایش سیاست‌های پولی و ارزی از یکی از تازه‌ترین پژوهش‌های مکتوب پژوهشکده پولی و بانکی رونمایی شد. این کتاب که توسط سید احمد رضا جلالی نائینی تدوین شده شامل پنج بخش است که عبارتند از: «نظریه‌های سیاست پولی»، «چارچوب و سازوکار سیاست‌گذاری پولی در چند کشور منتخب»، «آزمون تابع واکنش سیاست پولی در ایران»، «ارزیابـی ظرفیت سیاست‌گذاری و عملکرد سیاست پولی در ایران» و «آسیب‌شناسی عملکرد سیاست پولی و یک چارچوب پیشنهادی برای سیاست‌گذاری». هدف اصلی این کتاب، ارزیابی عملکرد سیاست‌گذار پولی در اقتصاد ایران از ابعاد و جنبه‌های مختلف در دوره زمانی ۱۳۹۰-۱۳۶۹ است. این کتاب تلفیق تحلیل نظری و سنجش تجربی فرآیند سیاست‌گذاری پولی و تجویز توصیه‌های سیاستی متناسب با مختصات اقتصاد ایران است.