گروه دیپلماسی: ششمین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 در وین اتریش در شرایطی امروز شنبه وارد سومین روز خود می‌شود که وزیر امور خارجه ایران روز پنج‌شنبه تاکید کرد که اگر همه طرف‌ها به تفاهم‌های لوزان ملتزم باشند به توافق دست می‌یابیم، وگرنه تلاش برای طرح مسائل جدید، حصول پیشرفت در نگارش توافق را با مشکل مواجه می‌کند.

با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل ۳۰ ژوئن (۹ تیر) برای دستیابی به توافق جامع، گفت‌وگوهای هسته‌ای نیز به تعبیر آلن ایر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا وارد مراحل فوق حساس خود شده است. در این چارچوب معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا در چارچوب مذاکرات هسته‌ای با یکدیگر دیدار کردند. این مذاکرات در ادامه نگارش متن پیش‌نویس توافق صورت می‌گیرد. به نظر می‌رسد که نشست‌های کارشناسی در وین تا پایان ضرب‌الاجل هفت ماهه توافق ژنو (دهم تیر) ادامه یابد. به گزارش «ایرنا»، محمدجواد ظریف روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه لبنانی المنار در مسکو که در حاشیه اجلاس وزیران خارجه عضو سازمان همکاری شانگهای برای امنیت و ثبات در منطقه برگزار شد، با بیان اینکه به جواب‌هایی برای همه مسائل دست یافته‌ایم و اکنون در مرحله نوشتن و تدوین جواب‌ها هستیم، تاکید کرد: «برداشت من این است همواره برای مسائل فنی راه‌هایی برای تدوین می‌یابیم اما درخواست‌های فزاینده و تلاش‌ها برای طرح مسائل جدید مانع پیشروی می‌شود.» ظریف گفت: «امیدوارم که همه طرف‌ها به آنچه در لوزان تفاهم و توافق کردیم، ملتزم و پایبند باشند و تلاش برای روشن شدن جزئیات این تفاهم‌ها، امکان پیشرفت به سوی جلو و رسیدن به توافق را برای ما فراهم می‌کند.» او افزود: «ما در نشستی سه جانبه در مسکو با روسیه و چین درباره راه‌های تسهیل پیگیری روند مذاکرات گفت‌وگو کردیم و امیدوارم که با اقدام‌های اساسی ایران، روسیه و چین بتوانیم رو به جلو حرکت کنیم.»


عدم طرح درخواست‌های جدید

همزمان، وزیر خارجه چین از همه طرف‌های شرکت‌کننده در مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران خواست تا هیچ درخواست جدیدی را مطرح نکنند و نگرانی‌های مشروع طرف‌های شرکت‌کننده در مذاکرات محترم شمرده شود. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، وانگ ئی وزیر خارجه چین اواخر روز پنج‌شنبه تاکید کرد که شرایط در مذاکرات هسته‌ای ایران اکنون که در مراحل نهایی مذاکرات قرار داریم، پیچیده‌تر شده است ولی همه باید صبور باشند. او در ادامه تاکید کرد: «ما باید مرحله بعدی مذاکرات را براساس توافقنامه لوزان به پیش ببریم و همه طرف‌ها باید این مساله را مورد توجه قرار دهند که نباید درخواست‌های جدیدی مطرح شود و مانع از پیچیده‌تر شدن روند مذاکرات شوند.» وزیر خارجه چین گفت: «نگرانی‌های مشروع همه طرف‌های شرکت‌کننده در مذاکرات باید مورد توجه قرار گیرد و به‌صورت منطقی حل‌وفصل شود.» دستیابی به یک توافق‌نامه می‌تواند به نفع سیستم جلوگیری از اشاعه تسلیحات باشد و همین طور به نفع صلح و ثبات منطقه است. چین به نقش سازنده خود ادامه خواهد داد.


تاکید آمریکا بر پایبندی ایران به تعهداتش

همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که نگارش جزئیات متن توافق هسته‌ای نیازمند کار کارشناسی زیاد و تصمیمات سیاسی فراوان است. به گزارش «ایسنا»، ماری‌هارف، در نشست خبری روز پنج‌شنبه خود در واکنش به گزارش اخیر نیویورک تایمز در پیامی در صفحه توئیتر خود این گزارش را پر از اشتباه توصیف کرد، اما گفت این موضوع مشکل عمده‌ای در مذاکرات هسته‌ای جاری با ایران به وجود نمی‌آورد. روزنامه نیویورک تایمز هفته گذشته در گزارش خود مدعی شد ذخیره اورانیوم غنی شده ایران در طول یک سال و نیم گذشته افزایش ۲۰ درصدی داشته است که این امر خلاف توافق اولیه ژنو بوده و مذاکرات هسته‌ای را پیچیده‌تر کرده است. این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین تاکید کرد: «ایران از زمان توافق اولیه ژنو هیچ اقدامی خلاف تعهدات خود انجام نداده و نیویورک‌تایمز در گزارش خود به جای ارائه واقعیت، یک مناقشه ساختگی ارائه داده است.» هارف در پیام دیگری در صفحه توئیتر خود به بخش‌هایی از گزارش نیویورک تایمز اشاره کرد و خطاب به دیوید سنگر، نویسنده این گزارش نوشت: «شما می‌گویید کارشناسان و مقامات غربی دقیقاً نمی‌دانند چرا ذخیره اورانیوم ایران به سطحی رسیده است که حقیقت ندارد.» او همان‌طور که در نشست خبری روز پنج‌شنبه خود اشاره کرد، در توئیترش نوشت: «ما دقیقا می‌دانیم که چه خبر است و ایران از برنامه اقدام مشترک پیروی می‌کند.» پس از اینکه ‌هارف این اظهارات را در صفحه توئیتر خود نوشت از سوی برخی تحلیلگران سیاسی مورد انتقاد قرار گرفت و آنها او را به طرفداری از ایران متهم کردند. این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به این انتقادها گفت نه از ایران بلکه از برنامه اقدام مشترک که از طریق رایزنی با ایران به دست آمده دفاع می‌کند و اینکه همه طرف‌ها تا کنون به آن پایبند بوده‌اند.


مذاکرات پیشرفت کمی داشته است

از سوی دیگر، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای روز پنج‌شنبه ایران و 1+5 برای دستیابی به توافقات قطعی پیشرفت کمی داشته است، گفت: «مذاکره‌کنندگان ایران و شش قدرت جهانی نتوانسته‌اند در طول رایزنی‌هایشان در وین به پیشرفت زیادی دست پیدا کنند.» بنابراین مذاکرات در سطح کارشناسان روز جمعه نیز ادامه پیدا کرد. این دیپلمات روس همچنین گفت: «ما نمی‌توانیم حتی یک روز را از دست دهیم بنابراین تصمیم گرفته شد کارشناسان به رایزنی‌های خود در روز جمعه ادامه دهند.»


مذاکرات در چارچوب مشخص رهبری انجام می‌شود

در ادامه این تحولات، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز گفت که امروز کشورهای ۱+ ۵ باید بدانند در بحث انرژی هسته‌ای و مذاکره، چارچوب همان چیزی است که رهبر معظم انقلاب معلوم کرده‌اند و به‌طور قطع مذاکره‌کنندگان نیز در این چارچوب می‌توانند مذاکره کنند. به گزارش «ایرنا»، علی لاریجانی در همایش بزرگداشت قیام ۱۵ خرداد سال ۴۲ در صحن مطهر امامزاده جعفر پیشوا افزود: «در مساله هسته‌ای، چارچوب نظام روشن است، ملت ایران برای به دست آوردن دانش هسته‌ای زحمت کشیده و آن را کسی به ملت ما نداده است، غربی‌ها اگر امروز با قلدری حرف می‌زنند باید جواب این سوال را بدهند که مگر این دانش را شما به ما داده‌اید که امروز آن را از ما مطالبه می‌کنید؟ جوانان ما برای به دست آوردن این دانش زحمت کشیده‌اند و آن را با تلاش خود کسب کرده و به موفقیت رسیده‌اند.» لاریجانی گفت: «مهم‌ترین موضوع این است که این دانش باید برای کشور به‌عنوان میراثی گرانقدر باقی بماند.» او افزود: «وقتی آنان حرف اضافه زده و خارج از چارچوب سخن به میان می‌آورند، معلوم است که به دنبال مختل کردن مذاکرات هستند، ما مذاکره را در چارچوب نظرات رهبری قبول داریم، راه ما روشن است ولی اگر آنان زیاده‌خواهی بکنند، معلوم می‌شود که در صدد برهم زدن مذاکره هستند.»