حذف استانی شدن انتخابات از سیاست‌های کلی مجمع عکس: تسنیم
گروه خبر: موضوع استانی شدن انتخابات مجلس که کلیات آن دوم اردیبهشت‌ماه با موافقت نمایندگان مجلس روبه‌رو شد، حالا در مجمع تشخیص مصلحت نظام از سیاست‌های کلی انتخابات حذف شد. این خبری است که محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام دیروز در نشست خبری با خبرنگاران اعلام کرد. بر اساس آنچه «ایرنا» از این نشست خبری گزارش داده است، رضایی با اعلام خبر حذف پیشنهاد استانی-شهرستانی شدن انتخابات مجلس از سیاست‌های کلی انتخابات به‌نظرات موافقان و مخالفان که در این باره مطرح شد، اشاره کرد و گفت: «موافقان این پیشنهاد تاکید داشتند که با اجرای این طرح، نخبگان بیشتری وارد مجلس می‌شوند، اما برخی از نواقص طرح نیز مورد بررسی قرار گرفت و عده‌ای تاکید داشتند که این طرح به مطالعات کارشناسی بیشتری نیازمند است.»

بر اساس اظهارات رضایی در این باره، موافقان این طرح نتوانستند در مجمع تشخیص مصلحت نظام مخالفان و سایرین را قانع کنند؛ بنابراین اگرچه از منظر اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام ضرورتی بر طرح این موضوع به‌عنوان سیاست‌های کلی انتخابات وجود ندارد، اما از این پس بررسی طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی برعهده این نهاد؛ یعنی پارلمان و نیز شورای نگهبان قانون اساسی خواهد بود.

دوم اردیبهشت‌ماه امسال، نمایندگان مجلس کلیات طرحی را به تصویب رساندند که بر اساس آن «حوزه‌های انتخابیه» در «انتخابات مجلس شورای اسلامی»، «استانی» می‌شود. این اولین بار نیست که طرح استانی شدن انتخابات مجلس در نهاد قانون‌گذاری ایران مطرح می‌شود؛ اولین بار طرحی با این مضمون در مجلس پنجم مطرح شد، اما تاکنون نتوانسته بود اقبال مجلسی‌ها را به دست آورد.

اگرچه دیروز اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به حذف چنین پیشنهادی در قالب استانی - شهرستانی شدن انتخابات مجلس از سیاست‌های کلی انتخابات رای دادند اما به‌نظر می‌رسد نمایندگان مجلس نهم برآنند تا جزئیات طرح «استانی شدن حوزه‌های انتخابیه انتخابات مجلس شورای اسلامی» را نیز به تصویب برسانند.

این طرح تا دیروز در کمیسیون شوراهای مجلس در دست بررسی بود و به‌نظر می‌رسد در هفته‌های آتی به صحن علنی بیاید و جزئیات آن در جلسات علنی مجلس مورد بررسی نمایندگان قرار گیرد.

طرح «استانی شدن حوزه‌های انتخابیه انتخابات مجلس شورای اسلامی» آنقدر حمایت مجلسی‌ها را با خود دارد که در ابتدای کار، به امضای ۱۶۹ نفر از نمایندگان رسیده و علاوه‌‌بر این، کلیات آن نیز با ۱۴۹ رای موافق مواجه شد؛ موضوعی که از اقبال نمایندگان به اجرایی شدن آن در انتخابات پیش روی مجلس حکایت دارد. هرچند پیش از تصویب جزئیات این طرح، قضاوت در نوع برگزاری انتخابات امسال اندکی زود به‌نظر می‌رسد و بر اساس اعلام وزارت کشور، انتخابات مجلس قرار است روز هفتم اسفند امسال برگزار شود.

به هر روی این طرح نیز همانند سایر طرح‌هایی که به صحن علنی مجلس می‌آید، خالی از عیب نیست. پیش از حذف این طرح از سیاست‌های کلی انتخابات که با رای اعضای مجمع تشخیص انجام شد، در جریان تصویب کلیات این طرح در مجلس شورای اسلامی نیز، علی لاریجانی رئیس مجلس از نمایندگان خواست به‌دلیل ابهامات موجود در طرح مذکور، اجازه بررسی مجدد آن را در کمیسیون مربوطه بدهند. بر این اساس است که این طرح برای بررسی و رفع ابهامات موجود به کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور ارجاع شد و بررسی آن در این کمیسیون دیروز به اتمام رسید. در میان مخالفان این طرح، دولت نیز به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مخالفان بوده است.

ممنوعیت حمایت تشکیلاتی قوای سه‌گانه در انتخابات

در ادامه نشست خبری دیروز دبیر مجمع تشخیص موضوعات دیگری نیز مطرح شد. محسن رضایی با اشاره به اینکه بررسی دخالت قوای سه‌گانه در انتخابات از دیگر موضوعات مطرح در جلسه دیروز مجمع بود، گفت: «یکی از اشکالاتی که ممکن است در انتخابات دیده می‌شد، ورود قوای سه‌گانه، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های تابعه است که در این خصوص بندی را تصویب کردیم. بر این اساس هر نوع حمایت تشکیلاتی قوای سه‌گانه اعم از وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های تابعه و نهادهای عمومی در انتخابات ممنوع است؛ البته مجریان و ناظران انتخاباتی هم حق جانبداری از داوطلبان را ندارند.»

بنابر اظهارات رضایی، در این بند ممنوعیت ورود قوای سه‌گانه، وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های تابعه، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و نهادهای عمومی به دسته بندی‌های سیاسی و جناحی و جانبداری از داوطلبان قید شده است. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام البته تاکید کرد که ورود افراد در قوا به صورت شخصی و بدون استفاده از موقعیت حقوقی بلامانع است، اما بنا بر بند تصویب شده هر نوع فعالیت تشکیلاتی قوای سه‌گانه ممنوع است. به گفته رضایی وزارتخانه‌ها یا وزرا یا دستگاه‌های همچون شهرداری، شورای شهر یا قوه‌قضائیه به‌عنوان سازمان، وزارتخانه و نهاد نمی‌توانند از لیست خاصی حمایت کنند.

نظارت دقیق بر هزینه نامزدهای انتخابات

از سوی دیگر محسن رضایی در پاسخ به پرسشی درباره موضوع هزینه نامزدها در سیاست‌های کلی انتخابات گفت: «این موضوع در سیاست‌های قبلی تصویب شده و قرار بر این شده که نظارت دقیقی بر هزینه نامزدهای انتخابات صورت گیرد و قوانین در این زمینه در مجلس نوشته شود.»

موافقان و مخالفان مذاکرات

رضایی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات اخیر حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری مبنی‌بر اینکه سیاست‌های ۱۱ تیر (پس از توافق جامع هسته‌ای ) نباید همانند عملیات کربلای ۴ لو برود، گفت: «هم طرفداران تیم مذاکرات هسته‌ای و هم اعتراض‌کنندگان جزو مذاکرات محسوب می‌شوند؛ آن چیزی که مخالفان و موافقان در کشور درباره مذاکرات بروز می‌دهند یک اظهارعقیده است و بخشی از مذاکرات را شامل می‌شود. رضایی با تاکید بر اینکه نباید فکر کرد این اعتراضات و طرفداری‌ها بیرون از مذاکرات است گفت: «لذا نباید به طرفداران و مخالفان مذاکرات اهانت شود، چون این اعتقاد آنها است. »

او با بیان اینکه موافقان و مخالفان بخشی از ملت ایران هستند و حتما باید صدایشان به گوش طرف مقابل برسد تا واقعیات درون ملت را بدانند و محاسبه اشتباهی نکنند تاکید کرد: «تیم مذاکره‌کننده نیز از طرف ملت مامور هستند و موافقان و مخالفان حق دارند نظرات خود را بگویند و عقایدشان شنیده شود. »

محسن رضایی همچنین ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه ایران می‌خواهد به طور رسمی وارد جنگ در سوریه شود را رد کرد و توضیح داد: «چنین بحثی در میان مسوولان ایران به هیچ وجه مطرح نیست و حمایت‌های ما از اول روشن بوده و کمک‌های انسانی و مستشاری به کشورهای منطقه است.»