کارت زرد دوم مجلس به وزیر ارشاد عکس: سینا شیری، خبرگزاری مهر
علی جنتی، وزیر ارشاد دولت روحانی دیروز برای پاسخگویی به سوال چند تن از نمایندگان اصولگرای مجلس به بهارستان رفت. مهرداد بذرپاش، مجتبی آقاتهرانی، بیژن نوباوه‌وطن و مسعود میرکاظمی ازجمله سوال‌کنندگان از علی جنتی بودند. علی جنتی درخصوص سوالات مربوط به صداوسیما، با بیان اینکه سوالی که در اینجا مطرح می‌شود باید از وظایف بنده باشد، گفت: «بنده مسول مطبوعاتم. در برنامه 20:30 یا شبکه 6 اتفاقی افتاده که من مسوول صداوسیما نیستم. صداوسیما مستقل است و ربطی به دولت ندارد.»


جنتی: صداوسیما چیزی پخش می‌کند، من باید جواب بدهم؟
دومین کارت زرد مجلس به وزیر ارشاد

گروه خبر:
علی جنتی، وزیر ارشاد دولت روحانی نیز به جمع وزیرانی پیوست که دو کارت زرد از مجلس دریافت کرده‌اند. او دیروز برای پاسخگویی به سوال چند تن از نمایندگان اصولگرای مجلس به بهارستان رفت تا آنان را قانع کند، اما نمایندگان پاسخ‌های او را قانع‌کننده ندانستند.



مهرداد بذرپاش، مجتبی آقاتهرانی، بیژن نوباوه وطن، مسعودمیرکاظمی و سیدعلی طاهری و حسین طلا ازجمله نمایندگانی بودند که از علی جنتی علت ایجاد محدودیت در آزادی بیان را پرسیدند. بر‌اساس گزارش «ایرنا»، مسعود میرکاظمی نماینده مردم تهران به نمایندگی از سوال‌کنندگان با بیان اینکه در دولت یازدهم آزادی بیان هست، اما آزادی بعد از بیان برای برخی وجود ندارد و رسانه‌ها به شکلی تحت تنگنا قرار می‌گیرند، گفت: فشارها تا حدی ادامه پیدا کرد که برنامه 20:30 هم محدود شد، قیمت بنزین را افزایش دادید، اما چرا بحث کردن صدا و سیما در این مورد را ممنوع کرده‌اید. میرکاظمی با تاکید بر این موضوع که شما حتی در انتخاب نمایندگانی که در برنامه‌های گفت‌و‌گوهای سیاسی حضور می‌یابند دخالت می‌کنید، ادامه داد: «سبد کالا گویی در صدا و سیما نقش هولوکاست را پیدا کرده است حتی اجازه نداده‌اید تصاویری که خود مردم ارسال کرده اند، پخش شود.»میرکاظمی با اشاره به یارانه مطبوعات گفت: روزنامه‌ها و رسانه‌های مورد حمایت شما که از یارانه‌های بالایی هم برخوردارند حتی از تعرض به خانواده‌های شهدا هم کوتاهی نکردند.


پاسخ جنتی


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اما در پاسخ به اظهارات مسعود میرکاظمی اعلام کرد:با بیان اینکه سوالی که در اینجا مطرح می‌شود باید از وظایف بنده باشد گفت: «بنده مسوول مطبوعاتم. در برنامه ۳۰ : ۲۰ یا شبکه ۶ اتفاقی افتاده که من مسوول صدا و سیما نیستم. صدا و سیما هم مستقل است و ربطی به دولت ندارد.» جنتی درباره حمایت‌های مالی این وزارتخانه و یارانه مطبوعات نیز گفت: «در این دوره آمده‌ایم شاخص‌هایی را مشخص کردیم که بر‌اساس این شاخص‌ها یارانه گرفتند. هر نشریه‌ای می‌داند که چقدر یارانه گرفته است.» علی‌جنتی تاکید کرد: «در هیچ دوره‌ای در تاریخ جمهوری اسلامی مانند الان شفاف نبوده است.»او با اشاره به پرونده کرسنت و انعکاس آن در رسانه‌ها نیز گفت: «در مورد مصوبات شورای عالی امنیت ملی، مصوبه به تایید رهبری رسیده است و از سوی ایشان به شورا تفویض شده است. مصوبات برای همه الزام‌آور است. پرونده کرسنت مشکلات زیادی دارد و احیانا رشوه‌هایی پرداخت شده است. بنا بر ادعای خارجی‌ها در یک مرحله ایران محکوم به پرداخت ۱۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار است و این به ضرر ایران است. شورای عالی امنیت ملی گفته است سکوت کنند.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره آزادی بیان نیز گفت: «از طرفی می‌گویند آزادی وجود ندارد و مطبوعات نمی‌توانند آنچه را که می‌خواهند بنویسند، مطبوعات اصولگرا نمی‌توانند مطلب خود را بنویسند و از طرفی می‌گویند که مطبوعات را چقدر آزاد گذاشته و رها کرده‌اید که به نمایندگان مجلس توهین می‌کنند.»علی جنتی اولین بار در هفدهم دی‌ماه سال ۹۲ اولین کارت زرد خود را در پاسخ به سوال حمید رسایی، از مجلسی‌ها دریافت کرد.