گروه خبر: رئیس ستاد انتخابات کشور از برگزاری انتخابات به‌صورت تمام الکترونیکی در بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ شعبه اخذ رای در کشور خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس، محمدحسین مقیمی با اشاره به برگزاری انتخابات به‌صورت الکترونیکی گفت: انتخابات مجلس نهم در ۱۴ حوزه انتخابیه با تایید شورای نگهبان به‌صورت الکترونیکی برگزار شد. وی با بیان اینکه در این دولت، وزارت کشور به این نتیجه رسید که می‌تواند در حال حاضر ۳۰ درصد از انتخابات را شامل۹ کلان‌شهر به‌صورت تمام الکترونیکی برگزار کند، افزود: تحقق این امر بستگی به نظر نهایی شورای نگهبان دارد که اگر این شورا پس از بررسی برگزاری انتخابات الکترونیکی را تایید کند ما شاهد انجام هر ۲۵ فرآیند انتخابات به‌صورت الکترونیکی خواهیم بود. رئیس ستاد انتخابات کشور تصریح‌کرد: بر این اساس پس از تایید نهایی شورای نگهبان در بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ شعبه اخذ رای، رای‌گیری به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود. مقیمی در پاسخ به این سوال که چه میزان اعتبار برای انجام این موضوع در نظر گرفته شده است گفت: اعتبار مدنظر دولت فعلا مشخص نیست و در حال بررسی هستیم که از چه منابعی این اعتبارات تامین شود، ولی دولت در رابطه با تامین منابع مورد نیاز مشکلی ندارد.


شرط استفاده از صندوق‌های رای شیشه‌ای

مقیمی ادامه داد: یکی از راهکارهای پیش روی ما تهیه پاکت و قراردادن برگه رای در داخل آن پاکت‌ها است تا هر فردی پس از نوشتن رای خود آن را داخل پاکت قرار داده و سپس در صندوق شفاف و شیشه‌ای قرار دهد که با این حساب دیگر نام کاندیداها قابل مشاهده نخواهد بود. وی خاطرنشان کرد: ما هم‌اکنون در حال تعیین سازوکار موردنظر هستیم و در صورتی که شورای نگهبان این موضوع را تایید کند در این دوره از انتخابات از صندوق‌های شفاف و شیشه‌ای استفاده می‌کنیم. رئیس ستاد انتخابات کشور همچنین گفت: در صورتی که این امر مورد تایید قرار بگیرد ما باید 120 میلیون پاکت تهیه کنیم.


نظر شورای نگهبان

روز گذشته نیز نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم تاکید کرد: اگر دولت زیرساخت‌های فنی لازم و امنیت آن را تامین کند، هیچ مشکلی با برگزاری انتخابات به‌صورت الکترونیکی نداریم.

وی همچنین از نامه روز یکشنبه وزارت کشور به شورای نگهبان درباره انتخابات الکترونیکی و پاسخ آیت‌الله جنتی به آن خبر داد. وی با بیان اینکه در نامه اخیر وزیر محترم کشور به ذکر کلیات اکتفا شده است، گفت: اینکه در ۳۰ درصد شعب اخذ رای (۹ کلان‌شهر) قرار است انتخابات الکترونیکی برگزار شود، شورای نگهبان حرفی ندارد، اما برای اینکه شورای نگهبان در این باره اظهارنظر داشته باشد که آیا امنیت دارد یا ندارد یا امکان نظارت وجود دارد یا خیر، باید به‌صورت دقیق و با ذکر جزئیات و اعلام تعداد صندوق‌های اخذ رای اعلام شود، اما متاسفانه هنوز هم این جزئیات اعلام نشده است. وی تصریح کرد: اگر بنا بر اعلام کلیات باشد، ما با کلیات مساله‌ای نداریم. همه می‌دانیم که برگزاری انتخابات به‌صورت الکترونیکی مطلوب است و شورای نگهبان با این امر مشکلی ندارد؛ اما چون شورای نگهبان یک نهاد نظارتی است و باید امور مربوط به برگزاری انتخابات را کنترل کند، لازم است جزئیات به اطلاع شورای نگهبان برسد. ابراهیمیان در پایان گفت: به‌رغم نامه واصله در تاریخ ۲۴ خردادماه هنوز جزئیات مورد نیاز برای اظهارنظر شورای نگهبان اعلام نشده است.


هشدار به گروه‌های خودسر

در همین حال روز گذشته، رئیس ستاد انتخابات استان تهران تاکید کرد: هیچ گروه و حزبی حق ندارد بدون تابلو و شناسنامه فعالیت کند و برای مخالفان خود خط و نشان بکشد.

به گزارش «ایسنا»، شهاب‌الدین چاووشی صبح دیروز در جلسه شورای اداری شهرستان تهران که در محل فرمانداری تهران برگزار شد، اظهار کرد: انتظار ما از همه احزاب و گروه‌ها این است که در چارچوب مشی اعتدال با یکدیگر رقابت کنند و موضع‌گیری آنها موجب شاد شدن دشمنان نشود. وی در ادامه با بیان اینکه تخریب‌ها و بی‌قانونی‌ها را از هیچ دسته و گروهی نمی‌پذیریم، گفت: این کشور قانون دارد و نمی‌شود هر کسی بر اساس اشتغال خود بندی از وصیت‌نامه امام (ره) را اجرا کند. موضع دولت برخورد قانونی با گروه‌هایی است که در قالب رفتارهای خودسرانه از برگزاری جلسات قانونی ممانعت کرده و تشنج ایجاد می‌کنند.