گروه دیپلماسی: معاونان وزیر خارجه ایران این روزها بیش از هر زمان دیگری در مسیر رفت و آمد میان محل مذاکرات و تهران هستند. سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی؛ معاونان محمدجواد ظریف که شامگاه یکشنبه برای انجام مشورت‌های داخلی، وین را به مقصد تهران ترک کرده بودند، روز چهارشنبه برای پیگیری ادامه مذاکرات به وین بازخواهند گشت.

البته مذاکرات تیم‌های کارشناسی ایران و اروپا به ریاست حمید بعیدی نژاد و استفان کلمنت در وین همچنان ادامه دارد و روز گذشته مذاکرات برای تکمیل ضمائم متن توافق جامع از سر گرفته شد. ضرب‌الاجل تعیین شده ایران و 1+5 برای نگارش متن توافق جامع روز دهم تیر ماه به‌سر خواهد رسید ولی ایران گفته که مقید به زمان نیست و در پی توافقی خوب است. در این خصوص علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی نیز ضمن تاکید بر اینکه «محتوای توافق با 1+5 برای ایران مهم است»، گفت: «توافق خوب را هرگز فدای زمان و ضرب‌الاجل نمی‌کنیم.» به گزارش «ایرنا» از دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی، علی شمخانی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المنار، مذاکرات هسته‌ای ایران و1+5 را فرصتی برای طرف مقابل عنوان کرد و گفت: «با توجه به سابقه آمریکا در دشمنی با ملت ایران و اعمال تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه این مسیر توأم با بی‌اعتمادی و حفظ هوشیاری کامل دنبال می‌شود.» شمخانی، سیاست پیگیری مذاکرات هسته‌ای از سوی جمهوری اسلامی ایران را مبتنی بر یک انتخاب و نه اجبار و با هدف حفظ توان صنعت هسته‌ای صلح آمیز و رفع تحریم‌های ظالمانه بر مبنای کمترین هزینه و از مسیر حقوقی و دیپلماسی دانست و تاکید کرد: «این مسیر تنها گزینه پیش رو و فرصتی برای طرف مقابل است که مسیر همکاری را به جای تقابل دنبال کند.» نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای‌عالی امنیت ملی همچنین به این موضوع نیز اشاره کرد که به هیچ وجه موضوعات غیر هسته‌ای از جمله مسائل نظامی کشور محل مذاکره نیست. شمخانی با توجه به حقوق کشورهای عضو بر مبنای ان‌پی‌تی افزود: «ایران هیچ نوع تعهدی را فراتر از رویه‌های متداول و اختیارات آژانس نخواهد پذیرفت.»


توافق صالحی با طرف آمریکایی

همزمان بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در حاشیه رونمایی از کتاب« از سعدآباد تا لوزان» در جمع خبرنگاران و در فرهنگسرای رسانه درباره حضور رئیس سازمان انرژی اتمی در مذاکرات گفت: «فعلا لازم نیست آقای صالحی در مذاکرات حضور یابد و قرار بر این امر هم نیست چون آقای صالحی با طرف آمریکایی در مورد کلیات به توافق رسیده است و هیچ مشکلی در کلیات نداریم.»همچنین او درباره تغییر محل مذاکرات به دلیل جاسوسی صورت گرفته، عنوان کرد: «این تصمیم باید توسط وزارت خارجه صورت گیرد و فعلا هم بحث تغییر محل مذاکرات مطرح نیست.»

معاون رئیس سازمان انرژی اتمی درباره احتمال حصول توافق جامع تا ۳۰ ژوئن یا تمدید مذاکرات نیز تاکید کرد: «ما براساس اینکه تا ۳۰ ژوئن به نتیجه برسیم در حال مذاکره هستیم و زود است که در مورد تمدید مذاکرات صحبت کنیم.»

کمالوندی درخصوص پرداختن به موضوع PMD در گزارش اخیر آژانس نیز گفت: «به اعتقاد من موضوعی حساس از دید رسانه‌ها مغفول مانده است. گزارش‌های آمانو چون تکراری بود از کنار آن عبور کردند در شرایطی که این موضوع نکته جدیدی بود که او به آن اشاره کرد. آمانو در گزارش اخیر خود به صراحت اعلام کرده بود که پرداختن به موضوعات گذشته ایران بی‌انتها نیست و چارچوب زمانی می‌خواهد که پایان آن مشخص باشد و ما بارها از آنها خواسته‌ایم که روزی موضوعات مربوط به ۱۴ سال گذشته تمام شود. وقتی آمانو این موضوع را بیان کرده نشان می‌دهد که اصرارها و فشارهای ما برای خاتمه دادن به این موضوع نتیجه داشته است.»


بررسی متمم تمدید قانون تحریم‌های ایران

همزمان با پیگیری مذاکرات هسته‌ای در وین المانیتور گزارش داد که مجلس سنای آمریکا به زودی متمم مربوط به تمدید تحریم‌ها علیه ایران تا سال 2026 را بررسی و نهایی خواهد کرد. به گزارش «ایسنا»، به نقل از پایگاه خبری المانیتور، مجلس سنا قرار است هفته آینده لایحه دفاعی سالانه آمریکا را بررسی و آن را به نتیجه برساند. یکی از متمم‌هایی که برای این لایحه از سوی جنگ‌طلبان آمریکایی از جمله سناتور مارک کرک مطرح شده، تمدید قانون تحریم‌های ایران تا سال 2026 است. این قانون که اجرای آن در سال 2016 پایان می‌یابد در حال حاضر به رئیس‌جمهوری آمریکا اجازه می‌دهد تحریم‌های ایران را به‌طور موقت تعلیق کند و نمی‌تواند آنها را بردارد. درواقع تصویب این متمم دست رئیس‌جمهور بعدی آمریکا را در زمینه هرگونه توافق هسته‌ای با ایران بازتر خواهد کرد.


خاورمیانه هسته‌ای

از سوی دیگر سناتور جان مک‌کین رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا و نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا روز یکشنبه در سخنانی تاکید کرد جهان در آتش است و برنامه‌هسته‌ای ایران احتمالا یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌ها است. او ضمن انتقاد از مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ گفت: «توافق هسته‌ای که درخصوص آن با ایران مذاکره می‌شود، خاورمیانه را هسته‌ای می‌کند.»


ویروسی که به همه جا دسترسی دارد

هفته گذشته خبری از سوی روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال منتشر شد مبنی بر اینکه شرکت امنیت سایبری کسپرسکی مستقر در مسکو دریافته است که سه هتل میزبان مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در اروپا توسط ویروسی که گفته می‌شود از سوی جاسوسان اسرائیل استفاده شده، هدف قرار گرفته‌اند. در شرایطی که سفارتخانه‌های ایران در وین و برن، در یادداشت‌های رسمی جداگانه‌ای به وزارتخانه‌های امور خارجه اتریش و سوئیس با اشاره به اخبار منتشر شده اخیر، مراتب نگرانی جدی دولت ایران از امنیت اماکن محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای را به دولت‌های مزبور اعلام کردند و خواستار اطلاع از نتایج تحقیقاتی که در این زمینه صورت می‌گیرد، شدند یک روزنامه آمریکایی درباره امکانات ویروس مزبور مطالبی را منتشر کرده است.روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال، به نقل از استین رایو، مدیر تیم تحلیل و پژوهش کسپرسکی می‌گوید ویروس کامپیوتری پیشرفته‌ Duqu2.0 در بسته‌ای با بیش از ۱۰۰ ماژول مجزا توسعه داده شده بود که به مهاجم این امکان را می‌داد تا کامپیوترهای آلوده را تحت کنترل خود بگیرد. یک ماژول برای فشرده‌سازی فیدهای ویدئویی که احتمالا برای دوربین‌های مداربسته هتل کاربرد داشته‌ طراحی شده بود. ماژول‌های دیگر، ارتباطات قربانی را مورد هدف قرار می‌دادند؛ ارتباطاتی چون تلفن‌ها یا ارتباطات و شبکه‌های وای‌فای. مهاجم متوجه می‌شد چه کسی به سیستم قربانی متصل شده و می‌توانست مکالمات را شنود کرده و فایل‌های الکتریکی را سرقت کند. به گزارش وال استریت ژورنال این ویروس همچنین آنها را قادر می‌کرد تا میکروفون‌های آسانسورها ، کامپیوترها و سیستم‌های هشدار هتل را تحت کنترل بگیرند. به علاوه، هکرها کامپیوترهای پیشخوان را نیز آلوده کرده بودند، بنابراین می‌توانستند به راحتی بفهمند که کدام افراد در کدام اتاق‌ها اقامت دارند. این ویروس چندین فایل را در کامپیوتر قربانی کپی می‌کند تا مهاجمان بتوانند آن را با خیالی آسوده تحت نظر بگیرند و هر موقع که خواستند، محتوای موجود در آن را تغییر داده یا از بین ببرند. دیوان تحقیق و تفحص فدرال ایالات متحده در حال بررسی تحلیل کسپرسکی است و مستقلا نتایج این کمپانی را تایید نکرده است.