گروه خبر: بررسی طرح استانی- شهرستانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، دیروز در مجلس به پایان رسید. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز، با تصویب مواد ۶ تا ۱۴ طرح «استانی- شهرستانی شدن حوزه‌های انتخابیه انتخابات مجلس شورای اسلامی» بررسی این طرح را به پایان رساندند. این طرح از سوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس تهیه شده بود که در جلسات علنی سه هفته اخیر مجلس در دستور کار نمایندگان قرار داشت.

مجلسی‌ها در بررسی مواد باقی مانده از این طرح، جزئیات تشکیل هیات‌های اجرایی استان‌ها در انتخابات مجلس را تعیین کردند. به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس ماده ۸ این طرح که به تصویب نمایندگان رسید، به منظور تجمیع نتایج آرای حوزه‌های انتخابیه موجود در استان، هیاتی به‌عنوان هیات اجرایی استان در محل استانداری با ریاست استاندار و عضویت مدیرکل ثبت احوال استان، رئیس‌کل دادگستری استان و نمایندگان معتمدین محلی عضو هیات‌های اجرایی مرکز حوزه انتخابیه موجود در استان تشکیل می‌شود. تبصره این ماده نیز فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه‌های انتخابیه را موظف می‌کند که بلافاصله پس از خاتمه رای‌گیری و شمارش آرا، نتایج حاصله را با هیات‌های نظارت حوزه انتخابیه خود تطبیق داده و طی صورت‌جلسه‌ای به هیات اجرایی استان اعلام کنند. از سوی دیگر نمایندگان مجلس، مدت تبلیغات انتخاباتی مجلس را ۱۴ روز تعیین کردند. بر این اساس مدت فعالیت تبلیغات انتخاباتی برای نامزدهای نمایندگی مجلس ۱۴ روز بوده که ۱۵ روز قبل از اخذ رای، آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از اخذ رای ادامه دارد.

نمایندگان مجلس در اقدامی دیگر، کسب ۱۵ درصد آرای حوزه انتخابیه شهرستان و اکثریت نسبی آرای استان را برای انتخاب به‌عنوان نماینده مجلس تعیین کردند. بر اساس ماده ۷ این طرح، از هر حوزه انتخابیه موجود استان، نامزد یا نامزدهایی که حداقل ۱۵ درصد آرای صحیح ماخوذه حوزه انتخابیه، موضوع تبصره ماده یک این قانون را کسب کرده و بالاترین رای را در کل استان به‌دست آورده‌اند، نماینده یا نمایندگان استان از آن حوزه انتخابیه محسوب می‌شوند. همچنین بر اساس تبصره این ماده، در‌‌صورتی‌که حد نصاب در این ماده برای یک یا چند کرسی به‌دست نیاید، نامزد یا نامزدهایی که بیشترین رای را نسبت به سایر نامزدهای آن حوزه انتخابیه در سطح استان کسب کرده باشند، به‌عنوان نماینده یا نمایندگان استان از آن حوزه انتخابیه به مجلس راه می‌یابند. نمایندگان همچنین با تصویب ماده ۱۰ این طرح مقرر کردند، در صورت ابطال انتخابات یک یا چند حوزه انتخابیه موجود، انتخابات نسبت به آن حوزه انتخابیه باطل و نسبت به سایر حوزه‌های انتخابیه موجود استان صحیح است. مجلسی‌ها در ادامه ماده ۱۱ را نیز تصویب کردند؛ بر اساس این ماده انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی یک مرحله‌ای است و هر نامزد صرفا چنانچه در حوزه انتخابیه موجود واجد اکثریت نسبی آرا شود، به مجلس شورای اسلامی راه می‌یابد. در اقدامی دیگر، نمایندگان با تصویب ماده ۱۲ حوزه‌های انتخابیه اقلیت‌های دینی را از شمول مقررات این قانون مستثنا کردند. در نهایت با تصویب ماده ۱۴ مقرر شد، آیین‌نامه اجرایی این قانون ظرف مدت دو ماه از تاریخ تصویب آن توسط وزارت کشور تهیه شود و به تصویب هیات وزیران برسد.