درخواست رئیس‌جمهور برای تدوین لایحه جرم سیاسی عکس: تسنیم
گروه خبر: همایش سراسری هفته قوه‌قضائیه فرصتی شد تا در واپسین روز هفته‌ای که «قوه‌قضائیه» نام گرفته است، سران سه قوه بار دیگر درجلسه‌ای حضور یابند و نقطه نظرات خود را بیان کنند . حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در این همایش که در سالن اجلاس سران برگزار شد، داشتن دستگاه قضایی قوی، کارآمد و در دسترس همگان را انتظار ویژه از جمهوری اسلامی ایران خواند و تاکید کرد: «دستگاه قضا باید برای همه شفاف باشد، این شفافیت تنها با قانون نیست؛ بلکه باید رویه‌های قضایی شفاف و در اختیار مردم قرار گیرد.»

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی گفت: «خوشبختانه عالمی فاضل و فرزانه در رأس دستگاه قضایی همچون آیت‌الله آملی لاریجانی است که با جهان و دنیا و شرایط نوین کاملا آشنایی دارد.» رئیس‌جمهوری شرط اول توسعه کشور را دستگاه قضایی کارآمد معرفی کرد و گفت: «رویه‌های قضایی باید تدوین و منتشر شود تا همه مردم حتی بخش‌های اقتصادی و اجتماعی و سیاسی به‌خوبی حس کنند که قانون از دید قاضی چیست.» به گفته روحانی گاهی قانون در مجلس تدوین و تصویب می‌کردیم، اما فهم قاضی از آن قانون با فهم قانونگذار یکی نبود؛ بنابراین مهم است که رویه‌های قضایی را در اختیار جامعه بگذاریم تا اعتماد مردم به دستگاه قضایی و آینده زندگی آنها بیشتر شود. حسن روحانی اما در سخنان خود به موضوع نگارش لایحه‌ای از سوی دولت درباره جرایم سیاسی اشاره کرد. او تاکید کرد: «ای کاش امکان‌پذیر باشد در دولت یازدهم با همکاری دستگاه قضا، جرایم سیاسی را معنا و تدوین کنیم و لایحه جرایم سیاسی را برای تصویب به مجلس تقدیم کنیم تا روشن شود جرم سیاسی و امنیتی چیست.» به گفته رئیس‌جمهوری این امر، هم به نشاط سیاسی داخل جامعه ما می‌افزاید و هم وجهه ما را در دنیا بالاتر می‌برد.


او در این باره به شیوه حکومت امیرالمؤمنین علی‌(ع) و چگونگی رفتار ایشان با مخالفان اشاره و تاکید کرد: «چگونه آنها که تا دست به شمشیر نبرده‌اند از آزادی‌های متنوعی در جامعه مولای ما امیرالمؤمنین برخوردار بوده‌اند. امیرالمؤمنین با مخالفان و خوارج که تندترین زبان‌ها و بدترین شیوه‌ها را داشته‌اند چگونه عمل می‌کرد و آیا می‌توانیم از سیره پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص)، از سیره امیرالمؤمنین (ع) از روایات به‌خوبی این تفکیک را انجام دهیم تا در فعالیت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، مردم آینده‌ای بس روشن را پیش چشم خود ببینند.»


مبارزه با فساد با هماهنگی قوا

رئیس‌جمهوری با یادآوری اینکه همه دنیا و نسل جوان به ما چشم دوخته‌اند و در حوزه قضا انتظارات بسیار بالایی از ما وجود دارد، اظهار کرد: قضایی که همه ملت، متظلمین و شاکیان را برابر ببیند؛ قضایی که بین شیعه و سنی، مسلمان و مسیحی، این قوم و آن قوم، این جناح و آن جناح، این حزب و آن حزب کوچک‌ترین تفاوتی قائل نباشد [مورد نظر است].روحانی تاکید کرد: هرکس و در هر مرام و در هر سمت سیاسی که گرایش داشته باشد وقتی به خانه قضا مراجعه می‌کند، آنجا را خانه برابری و اجرای عدل ببیند؛ این را هم مردم باید ببینند و لمس کنند و هم افکار عمومی جامعه ما و جهان آن را پذیرا باشند.


رئیس‌جمهوری با بیان اینکه امروز بار بسیار سنگینی بر دوش دستگاه قضایی ما است، گفت: «امروز شرایط ما با دیروز متفاوت است و مردم با دستگاه قضا است که حقوق، آبرو، حیثیت و حتی حق آزادی بیان و آزادی اندیشه را برای خود می‌بینند و با پشتوانه دستگاه قضا است که این اطمینان در جامعه به‌وجود می‌آید.» حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مبارزه با فساد پرداخت و تاکید کرد که مبارزه با فساد به غیر از هماهنگی قوا در کنار یکدیگر امکان‌پذیر نیست. او در این‌باره نخستین قدم را پیشگیری معرفی کرد و گفت: «همه باید تلاش کنیم از فساد پیشگیری شود و با قانون‌گرایی، از بین بردن امضاهای طلایی، ایجاد شفافیت در اطلاعات و از بین بردن استثنائات و مدرن کردن دولت الکترونیک این کار امکان‌پذیر است.»


سخنان رئیس مجلس

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز دیروز در همایش سراسری هفته قوه‌قضائیه که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، با اشاره به رفتار دوگانه آمریکا، مساله هسته‌ای را نمونه‌ای از این رفتار خواند و گفت: «نمونه دیگر را ما در برخورد غربی‌ها با تروریست‌ها می‌بینیم، این رفتاری که امروز آمریکا و کشورهای اروپایی در پذیرایی از تروریست‌ها دارند، هیچ توجیهی از نظر اخلاق سیاسی ندارد.» به گفته لاریجانی باید ساز و کاری ایجاد شود تا کشورهایی که از تروریست‌ها استفاده ابزاری و تاکتیکی می‌کنند، تاوان رفتارهایشان را بدهند، همانطور که آنها به ناروا احکامی را در مورد ایران صادر می‌کنند باید در این موضوع که از تروریست‌ها پذیرایی می‌کنند، تاوان دهند. او در ادامه با بیان اینکه پس از تعطیلات مجلس، طرح تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی را بررسی می‌کنیم، تعداد زیاد پرونده‌های قضایی را یکی از چالش‌های مهم قوه‌قضائیه خواند و گفت: وجود 15 میلیون پرونده در قوه‌قضائیه آماری تکان‌دهنده است. لاریجانی از قوه‌قضائیه خواست تا یک گروه حرفه‌ای با تخصص‌های مختلف، ابعاد و ریشه‌های مشکل و همچنین راهکارهای حل آن را بررسی کرده و مدلی برای حل این مشکل ارائه دهند. رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش درباره نقش قوه‌قضائیه در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری گفت: برگزاری انتخابات سالم در گرو رسیدگی فوری به تخلفات است، قوه‌قضائیه باید ساز و کار برخورد با تخلفات را فراهم کند. لاریجانی افزود: اینکه فردی در انتخابات تخلف کند، در پرونده‌اش درج شود و به شورای نگهبان برود، نشان می‌دهد که شرایط انتخابات، شرایط بزن‌دررویی است. در این شرایط شورای نگهبان چند صندوق را ابطال می‌کند که دودش به چشم مردم می‌رود. او تاکید کرد: طبق قانون با تخلفات چه خرید و فروش رای و چه توهین و فریبکاری، باید برخورد شود. اگر با تخلفات در زمان خود برخورد شود، جلوی آن گرفته می‌شود.


فشار اصحاب ثروت و مکنت به دستگاه قضا

رئیس‌ قوه‌قضائیه که از دیگر سخنرانان این همایش بود، با بیان اینکه برخی اصحاب ثروت و قدرت تلاش می‌کنند بر پرونده‌هایی که در دستگاه قضایی است فشار وارد کرده و از این طریق استقلال قوه‌قضائیه را مخدوش کنند، بیان کرد: در دستگاه قضایی تلاش‌های خوبی صورت گرفته و مدیران ما عملکرد و استقامت خوبی داشتند و در برابر این‌گونه دخالت‌ها در نظام قضایی کشور ایستاده‌اند. به گزارش خبرگزاری فارس، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی گفت: اینکه می‌گویم در پرونده‌ها باید با استقلال عمل کرد به این معنا نیست که حق کسی ضایع شود.


انتقاد از صدا و سیما

رئیس قوه‌قضائیه با انتقاد از خبررسانی صدا و سیما درباره اخبار قوه‌قضائیه گفت: «اخبار مسوولان قضایی خبر بیست و چندم رسانه ملی است و من توجیه این را نمی‌دانم، من برای خودم نمی‌گویم افراد می‌آیند و می‌روند اما دستگاه قضایی باید محترم باشد.» آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه جلسه مسوولان عالی قضایی همچون جلسه هیات دولت رسمی و مهم است، گفت: ما نمی‌خواهیم چالشی با صداوسیما راه بیندازیم سازمان به اندازه کافی مشکل دارد و به همین جهت در کنار اهتمام به این سریال‌های متعدد که معلوم نیست چقدر فواید در آن نهفته است به برنامه‌های قوه‌قضائیه هم توجه شود. آملی لاریجانی تاکید کرد: ما نمی خواهیم مساله به شورای نظارت بر صدا و سیما کشیده شود. آیت‌الله لاریجانی در ادامه سخنان خود به بحث مفاسد اقتصادی و معوقه 6 هزار و 500 میلیارد تومانی پرداخت و اعلام کرد: به ما این مورد را اعلام کردند و ما هم گفتیم معوقه است، اما معوقه‌ای که بدون نظارت کافی صورت گرفته، چرا به چنین کسی پشت سر هم تسهیلات دادند و وثیقه‌ای کافی وجود نداشت؛ این شخص بازداشت شد و همچنین راهی نیز برای استیفای معوقات ایجاد شد بعد گفتند شما بازداشت کرده‌اید و تولید خوابیده در صورتی که ما اعتقاد داریم که تولید نباید با چالش مواجه شود.


لغو کنسرت‌ها

آملی لاریجانی در رابطه با موضوع لغو کنسرت‌ها گفت: من شنیدم که در مجلسی یک روحانی از لغو برخی کنسرت‌ها انتقاد کرده است در حالی که لغو کنسرت‌ها موضوعی چند بعدی است و چنانچه اقدامی حرام در آن شکل بگیرد باید از آن پیشگیری کرد. او با بیان اینکه در مورد کنسرت‌ها کاری رسانه‌ای برای تشدید وضعیت شکل گرفت، گفت: چراکه بر حسب گزارشی که در شورای‌عالی امنیت ملی ارائه شد از میان بیش از ۳۰۰ کنسرت تنها ۹ عدد از آن لغو شده است که برای آن، این حجم سر و صدای رسانه‌ای ایجاد شد. رئیس دستگاه قضا گفت: در ذهن برخی مقامات اجرایی فکر نادرستی شکل گرفته است که چنانچه ما مجوزی صادر کردیم این مجوز نباید لغو شود. در حالی که هر کس برای خود وظیفه‌ای دارد و دستگاه قضا در بحث امنیتی و تظاهر به حرام باید به وظایف خود عمل کند.