گروه خبر:همزمان باروزهای حساس مذاکرات هسته‌ای در وین، رئیس‌جمهوری نیز عصر روز چهارشنبه هفته گذشته برای شرکت در اجلاس مشترک سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس، وارد «اوفا» پایتخت جمهوری باشقیرستان روسیه شد.حسن روحانی در فرودگاه اوفا مورد استقبال رئیس‌جمهوری باشقیرستان، سفیر ایران در مسکو و شماری از دیپلمات‌های ایرانی در روسیه قرار گرفت.
v

در نشست سران گروه بریکس و سازمان همکاری شانگهای در اوفا، علاوه بر رئیس‌جمهوری ایران، سران کشورهای روسیه، چین، هند، برزیل، آفریقای جنوبی، قزاقستان، پاکستان، بلاروس، مغولستان، تاجیکستان، ازبکستان و ارمنستان حضور داشتند. به گزارش خبرگزاری مهر، کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی با داشتن نیمی از جمعیت جهان و ۲۸ درصد قدرت اقتصادی آن، اعضای گروه بریکس را تشکیل می‌دهند. سازمان همکاری شانگهای نیز شامل چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان است.علاوه بر این اعضای اصلی، مغولستان، ایران، پاکستان، هند و افغانستان نیز اعضای ناظر این سازمان هستند. روحانی در این سفر در اجلاس سران گروه بریکس و سازمان همکاری‌های شانگهای سخنرانی کرد.پیش از آغاز رسمی این اجلاس نیز ولادیمیر پوتین نخست‌وزیر روسیه در محل ورودی برگزاری اجلاس از روحانی استقبال کرد. همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، سران دولت‌های عضو سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس پیش از آغاز اجلاس به‌صورت دسته‌جمعی عکس یادگاری گرفتند.


مذاکرات به انتهای خود نزدیک شده است

رئیس‌جمهوری شامگاه پنج‌شنبه در نشست سران سازمان همکاری شانگهای، اعضای گروه بریکس و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در شهر اوفا در روسیه با تاکید بر اینکه «ایران اکنون بیش از هر زمان دیگر، ایران دوستی و همکاری و تعامل و تفاهم است»، گفت: ایران فردای توافق با شش قدرت بزرگ جهانی و شروع دوران پس از تحریم، آماده همکاری‌های گسترده‌تر با قدرت‌های اقتصادی نوظهور جهان است تا ضمن کسب توانمندی بیشتر در برآوردن نیازهای جمعیت بزرگ خود، سهم افزون‌تری در صلح، ثبات و ‌امنیت جهانی ایفا کند. به گزارش «ایسنا» وی گفت: دوران تهدید و تحریم به سرآمده است و آنان که سالیان دراز، در مسیر نادرستی حرکت می‌کرده‌اند، اکنون در وین گرد هم آمده‌اند تا از این بحران خود ساخته، با منطق و گفت‌وگو عبور کنند. رئیس‌جمهوری تاکید کرد: خوشبختانه مذاکرات هسته‌ای با تدبیر و تفاهم به انتهای خود نزدیک شده است و قدرت‌های غربی سرانجام با تکریم اذعان کرده‌اند که رشد و توسعه علمی ایران توقف‌ناپذیر است.


اراده جدی برای مبارزه با‌تروریسم

همچنین به گزارش «ایرنا»، روحانی افزود: ما باید بتوانیم کشورها و مردم درگیر در بحران‌های موجود به‌ویژه‌تروریسم کور را نجات دهیم و از ادامه و گسترش این پدیده شوم در میان ملت‌ها جلوگیری کنیم. متاسفانه عدم حضور جدی و ناهماهنگی‌های موجود در کشورهای ما، درمقابله با این پدیده زشت، بسیاری از کشورهای منطقه را دستخوش بحران‌های جدی کرده است. رئیس‌جمهوری تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از با ثبات‌ترین کشورهای منطقه، پیشنهاد می‌کند تا با اراده جدی‌تر و همکاری بیشتر به مبارزه با افراط و‌ تروریسم بپردازیم.


دیدار با سران کشورها

دیدار و گفت‌وگو با سران کشورها نیز بخش دیگری از برنامه سفر رئیس‌جمهوری به اوفا را تشکیل می‌داد. در این راستا روحانی روز پنج‌شنبه دردیدار با محمد اشرف غنی احمدزی، رئیس‌جمهوری افغانستان با تاکید بر عزم جدی تهران برای تقویت ثبات و امنیت در منطقه و مبارزه با‌تروریسم گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران، همواره حمایت از دولت قانونی افغانستان است. به گزارش «ایسنا» روحانی همچنین بر ضرورت ممنوعیت کشت خشخاش با برنامه‌ریزی و اراده جدی دولت افغانستان تاکید کرد و گفت: باید ریشه افیونی مواد مخدر در افغانستان هر چه زودتر خشکانده شود. رئیس‌جمهوری ظهر پنج‌شنبه نیز در ادامه برنامه دیدارهایش با سران کشورهای شرکت‌کننده با نارندار مودی، نخست‌وزیر هندوستان،دیدار و بر توسعه روابط دو کشور و افزایش همکاری‌ها تاکید کرد. به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهوری عصر پنج‌شنبه همچنین در دیدار با الکساندر لوکاشنکو همتای بلاروس خود با اشاره به روابط دوستانه و خوب تهران - مینسک در سال‌های گذشته گفت: ایران از توسعه روابط همه‌جانبه با بلاروس استقبال می‌کند.


تلاش روسیه برای حمایت از حقوق هسته‌ای ایران

اما شاید یکی از مهم‌ترین این دیدارها، دیدار و گفت‌وگوی حسن روحانی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه بود. مهم از این منظر که این روزها روسیه به‌عنوان یکی از اعضای گروه 1+5 سر گرم گفت‌وگو با مقامات ایرانی در وین برای حل پرونده هسته‌ای است. از این رو به گفته ناظران این دیدار از اهمیت بسیاری برخوردار بود.در همین راستا رئیس‌جمهوری روسیه روز پنج‌شنبه در دیدار با حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران پیشرفت مذاکرات هسته‌ای را قابل توجه خواند و اظهار کرد: روسیه تلاش‌های فراوانی را برای حل این مشکل و حمایت از حقوق هسته‌ای ایران به کار گرفته است. به گزارش «ایرنا» روحانی نیز در این دیدار با تاکید بر راه‌حل سیاسی به منظور حل و فصل مشکل سوریه و با اشاره به حمایت ایران و روسیه از دولت قانونی این کشور اظهار کرد: تهران و مسکو باید گام‌های جدی خود را در مقابله با‌تروریسم تعمیق بخشند و با مشارکت دیگر کشورهای منطقه برای ریشه کنی این پدیده شوم همکاری کنند. روحانی موضوع یمن را یک‌تراژدی در شرایط منطقه خواند و خواستار همکاری ایران و روسیه برای توقف درگیری و کشتار زنان و کودکان شد.


قدردانی روحانی از نقش چین در مذاکرات

یکی دیگر از دیدارهای مهم حسن روحانی در اوفا به دیدارش با شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین اختصاص داشت. چین نیز این روزها همانند روسیه در حال گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران است.از این رو روحانی در دیدارش با رئیس‌جمهوری این کشور از نقش این کشور در پیشبرد مذاکرات هسته‌ای ایران قدردانی کرد. رئیس‌‌جمهور چین نیز به مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ اشاره کرد و گفت: چین علاقه‌مند است این مذاکرات هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد و بر این باوریم که مذاکرات وارد مرحله نهایی شده و همه طرف‌ها خواهان به نتیجه رسیدن این مذاکرات هستند. حسن روحانی رئیس‌جمهوری پنج‌شنبه شب، اوفا پایتخت باشقیرستان روسیه را به مقصد تهران‌ترک کرد.