جهان در انتظار خبر خوش هسته‌ای

گروه دیپلماسی: ۱۷ روز مذاکرات فشرده و بی‌وقفه میان ایران و ۱+۵ به‌ویژه آمریکا در هتل کوبورگ وین، محل انجام مذاکرات، به واپسین ساعات خود نزدیک می‌شود. ثانیه‌ها به کندی سپری می‌شود؛ در ایران همه منتظر خبری از هتل کوبورگ هستند.


روز گذشته آخرین ضرب‌الاجل تعیین‌شده برای اعلام نتیجه مذاکرات بود و همچنان گمانه‌زنی‌ها به جای اخبار رسمی، حکایت از آن داشت که دو طرف در یک قدمی توافق هستند، اما تا رسیدن به نتیجه مطلوب تلاش خواهند کرد. با این حال فضای خوشبینی بر گفت‌وگوها را نمی‌توان کتمان کرد. در این خصوص روز گذشته رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در مورد آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای اعلام کرد: «مذاکرات در مراحل نهایی است و ان‌شاءالله خبر خوش اعلام خواهد شد.» به گزارش اقتصاد نیوز، محمد نهاوندیان در پاسخ به این سوال که آیا خبر خوش هسته‌ای اعلام خواهد شد؟، گفت: «امیدواریم.» لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه هم اعلام کرده بود که تا عصر روز دوشنبه بیانیه‌ای را قرائت می‌کنند.


همچنین حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری طی یادداشتی در صفحه توییتر خود تاکید کرد که لحظه تاریخی در حال فرارسیدن است. ابوطالبی نوشت: «این لحظه، فقط حل موضوع جعلی هسته‌ای ایران نیست؛ بلکه لحظه برتری مذاکره بر مقابله و پیروزی فضیلت است.»


تمام وزرا در کوبورگ

صبح روز گذشته تمامی وزرای خارجه 1+5 در وین حضور داشتند. تنها فیلیپ هاموند، وزیر غایب وزیر خارجه بریتانیا بود که یکشنبه شب وین را ترک کرده بود، اما روز گذشته به محل مذاکرات بازگشت. همچنین یکشنبه شب وزرای خارجه چین و روسیه نیز خود را به هتل کوبورگ رساندند. وانگ یی، وزیر امور خارجه چین پس از ورود به محل برگزاری مذاکرات گفت: «وزرای خارجه برای به نتیجه رساندن مذاکرات گردهم جمع شده‌اند. ما بر این باوریم که تاخیر دیگری وجود نخواهد داشت.» با آمدن وزیر خارجه چین به وین و در حالی که فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا نیز عصر دیروز وارد محل مذاکرات شد، گمانه‌زنی‌ها درباره پایان دادن به اختلاف‌ها و مشکلات باقی مانده شدت گرفت.


به تمدید فکر نمی‌کنیم

در این میان برخی معتقدند شاید کار به بامداد سه‌شنبه بکشد و برخی دیگر حتی از احتمال کشیده شدن این مذاکرات به صبح چهارشنبه خبر می‌دهند. آنچه به این گمانه‌زنی دامن زد اظهارات روز گذشته سیدعباس عراقچی بود که اعلام کرد قول نمی‌دهد دوشنبه یا سه‌شنبه کار تمام شود.


او در گفت‌وگو با خبرنگاران در عین حال گفت: مذاکرات در روزهای گذشته به‌طور فشرده و اغلب تا بامداد روز بعد ادامه داشته است، ولی هنوز برخی مسائل مهم باقی مانده است و به گفته عراقچی تا این مسائل حل نشود نمی‌توان گفت که به توافق رسیده‌ایم. او افزود: «اگر بتوانیم این مشکلات را جمع‌بندی کنیم و به نقطه‌ای برسانیم که مورد موافقت هر دو طرف باشد، ان‌شاءالله توافق حاصل خواهد شد.» با این حال در کنار این اظهارنظر یک عضو نزدیک به هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران گفته است که هیچ کس به تمدید فکر نمی‌کند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز در دیدار روز گذشته‌اش با وانگ یی، همتای چینی خود گفت معتقدیم مذاکرات نباید تمدید شود. ظریف تاکید کرد:« ما تا جایی که می‌توانیم و لازم باشد کار را ادامه می‌دهیم.» از سوی دیگر مجید تخت روانچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان نیز روز گذشته در پاسخ به سوال خبرگزاری صدا و سیما در وین افزود: مراحل پایانی کار روی متن است، اما باید مشکلات باقیمانده حل شود.


کلیدی‌ترین جلسات

در این میان البته زمزمه‌های تمدید توافق نیز بعضا به گوش می‌رسد؛ روز گذشته نیز جان کری، وزیر خارجه آمریکا که بیش از دو هفته است در وین به‌سر می‌برد در پاسخ به سوال یک خبرنگار خارجی که از او پرسیده بود آیا مذاکرات تمدید می‌شود، فقط سکوت کرد. در همین حال روز گذشته نشست وزیران خارجه ۱+۵ پیش از ظهر دیروز برگزار شد. نشستی که خبرنگار آمریکایی (بوستون گلوب) که در ابتدای نشست داخلی وزیران خارجه ۱+۵ در کوبورگ حضور داشته است در صفحه توییتر خود آن را چنین شرح می‌دهد: «در این جلسه تمام وزیران خارجه نگاهی عبوس داشتند.» البته این تنها جلسه روز گذشته نبود.عصر روز گذشته تیم‌های مذاکره‌کننده ایران و آمریکا به ریاست محمد جواد ظریف و جان کری با یکدیگر مذاکره کردند. در این جلسه فدریکا موگرینی هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم حضور داشت. همچنین در این مذاکره علاوه‌بر وزیران خارجه دو کشور، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا هم حضور داشتند. دیداری که یکی از کلیدی‌ترین دیدارهای روز گذشته بود.


خوش بینی اولاند

در شرایطی که دیپلمات‌ها در وین همچنان مشغول کار روی جزئیات متن توافق هستند، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز از نزدیک بودن به حصول توافق خبر داده است. اولاند، روز دوشنبه در بروکسل گفت که طرف‌های مذاکره‌کننده به حصول توافق نزدیک هستند؛ اما هنوز یک شکاف وجود دارد. همچنین لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه روز یکشنبه به خبرنگاران گفت که این مذاکرات وارد آخرین مرحله خود شده است.


رفع تحریم تسلیحاتی

همزمان با نشست‌های فشرده روز گذشته تیم ایرانی با مذاکره‌کنندگان ۱+۵ برای رفع اختلافات باقیمانده، یک منبع دیپلماتیک غربی به ایتارتاس گفت: تحریم تسلیحاتی ایران احتمالا برای دو سال دیگر حفظ شود. او گفت:«این نکته را می‌توانم تایید کنم که مصالحه درباره این موضوع امکان‌پذیر است. با این حال، به احتمال زیاد تحریم تسلیحاتی برای دو سال دیگر حفظ خواهد شد.» به گزارش پایگاه خبری انتخاب، این فرد ادعا کرد: «به موضوع تحریم تسلیحاتی براساس قطعنامه‌ای که پیش‌نویس آن در شورای امنیت سازمان ملل در دست تهیه است، رسیدگی خواهد شد.» براساس این قطعنامه تحریم تسلیحاتی که مانعی در راه رسیدن به توافق در مذاکرات بوده است به تدریج و در طول زمان و نه یکباره رفع خواهد شد. همچنین پیش‌تر پایگاه اینترنتی بلومبرگ به نقل از منبع ناشناس در مذاکرات اتمی ایران مدعی شده بود که ایران و گروه ۱+۵ یک بر سر رفع تدریجی تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل به توافق سیاسی رسیده‌اند.


خشم جمهوری‌خواهان و نتانیاهو

همزمان با واپسین ساعات باقی مانده برای اعلام نتیجه مذاکرات، مخالفان توافق هسته‌ای در آمریکا همچنان تلاش دارند با هر حربه‌ای از دستیابی به توافق جلوگیری کنند. در آخرین تلاش‌ها جان بینر، رئیس‌جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی.بی.اس گفت؛ «اگر پرزیدنت اوباما میز مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای ایران را ترک کند، او را تحسین می‌کنم؛ زیرا نبود توافق، بهتر از یک توافق بد خواهد بود.» این‌بار جمهوری‌خواهان می‌خواهند با زبان تکریم، اوباما را از مذاکره و توافق با ایران منصرف کنند. به گزارش «ایرنا»، پایگاه اینترنتی صدای آمریکا در ادامه به نقل از بینر افزود: «آنچه از جریان مذاکرات درز کرده است، نشان می‌دهد نمایندگان آمریکا تقریبا از همه خطوط تعیین شده که خودشان تعیین کرده بودند، فاصله گرفته‌اند. نمی‌خواهم شاهد یک توافق بد باشم.» همچنین به گزارش «ایسنا»، باب منندز سناتور دموکرات و عضو کمیته روابط خارجی در گفت‌وگو با ای‌بی‌سی با ابراز خشم خود نسبت به حصول توافق هسته‌ای، اعلام کرد که نسبت به این توافق بدبین است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز روز یکشنبه از قدرت‌های بزرگ دنیا انتقاد کرده بود که در قبال ایران بیش از اندازه از خود انعطاف به خرج داده‌اند.



وزیر کشور: برای برگزاری جشن هسته‌ای آمادگی داریم


گروه خبر: عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور گفت: اگر مذاکرات هسته‌ای ختم به خیر شود مردم به‌صورت خودجوش جشن می‌گیرند از این رو به استان‌ها و نیروی انتظامی اعلام کرده‌ایم که شرایط مناسبی را برای حضور مردم فراهم کنند.


تدابیر استانداری برای برگزاری جشن

در خبری دیگر در این ارتباط روز گذشته سید حسین‌هاشمی، استاندار تهران با بیان اینکه دولت برنامه رسمی برای برگزاری جشن در صورت کسب توافق با طرف‌های غربی ندارد، گفت: تدابیر لازم برای حضور و شادمانی مردم در سطح شهر تهران پس از اعلام توافق هسته‌ای در نظر گرفته شده است.