گروه خبر: حسن روحانی رئیس‌جمهوری صبح شنبه در دیدار مقام معظم رهبری با مسوولان، سفرای کشورهای اسلامی و جمعی از اقشار مختلف مردم به مناسبت عید سعید فطر گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران در سایه توان دیپلماسی خود توانست قدرت دیپلماتیک در برابر قدرت‌های بزرگ جهانی را به رخ همگان بکشد.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری وی تصریح کرد: این مرحله از توافق هسته‌ای آغازی برای مراحل بعدی است و نیازمند وحدت، انسجام و همچنین هدایت‌های داهیانه مقام معظم رهبری در طی مراحل بعدی هستیم. همچنین رئیس‌جمهوری روز شنبه در دیدار جمعی از مسوولان، با قدردانی از همراهی و مساعدت قوای کشوری و لشکری برای تحقق کاری بزرگ در صحنه مذاکرات هسته‌ای با 1+5، تصریح کرد: این پیروزی و موفقیت، نه از آن یک جناح و گروهی خاص؛ بلکه پیروزی و موفقیت ملت بزرگ و سرافراز ایران اسلامی است.


تقویت روابط با همسایگان

در همین حال به‌دنبال توافق هسته‌ای حسن روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر گفت: این توافق نشان داد که مسائل منطقه‌ای و اختلافات میان کشورها باید پای میز مذاکره حل و فصل شود. رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه «اولویت نخست ما بعد از این توافق، توسعه روابط با همسایگان ازجمله کشور دوست و برادر قطر است»، افزود: تردیدی ندارم در شرایط پس از توافق، به‌زودی شاهد روابط صمیمانه‌تر و توسعه بیشتر همکاری‌ها میان ایران و قطر خواهیم بود.


رئیس‌جمهوری همچنین روز شنبه در تماس تلفنی ممنون حسین، رئیس‌جمهوری پاکستان با وی، به توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 اشاره کرد و گفت که این تفاهم به نفع همسایگان و منطقه خواهد بود و باعث تقویت روابط اقتصادی می شود.


از سوی دیگر روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با سلطان قابوس، پادشاه عمان گفت: برخلاف نظر برخی در منطقه، این توافق حقیقتا سبب امنیت و ثبات منطقه‌ای وتوسعه همکاری‌ها میان همسایگان خواهد شد.او همچنین از نقش مثبت عمان در این مذاکرات قدردانی کرد.

رئیس‌جمهوری در گفت‌و‌گویی تلفنی با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز اظهار کرد: این توافق در رابطه ایران با همسایگانش به‌ویژه ترکیه تاثیرگذار خواهد بود.


بازسازی روابط با لندن

رئیس‌جمهوری کشورمان در تماس تلفنی دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلستان با ایشان، با اشاره به نقش آن کشور در پیشبرد مذاکرات اظهار کرد: خوشحالیم که در این مذاکرات به نتیجه برد- برد دست پیدا کردیم؛ بنابراین ضرورت دارد تمام کشورهای عضو 1+5 درخصوص اجرایی شدن قدم‌های بعدی توافق هسته‌ای تلاش کنند. روحانی در مورد روابط دو کشور نیز با اشاره به سابقه روابط و تجربه‌های دشوار گذشته، اظهار کرد: ما خواهان روابطی بر مبنای منافع و احترام متقابل هستیم و فکر می‌کنم ظرفیت لازم برای بازسازی روابط ایران و بریتانیا وجود دارد.


عید توسعه ملی

در خبری دیگر رئیس‌جمهوری در پیامی با تبریک عید سعید فطر گفت: امروز روزی است که هم چرخ سانتریفیوژهای ایران می‌چرخد و هم چرخ اقتصاد ایران در آستانه یک تحول در جهت رونق گسترده است. به امید روزی که عید توسعه و تعالی ملی را هم جشن بگیریم که آن روز دور نیست.


در همین حال به گزارش «ایسنا»، روحانی روز شنبه در حاشیه نماز عید فطر گفت: در این مرحله توافق قابل قبول، خوب و مهمی را به‌دست آوردیم و برای اجرایی شدن این توافق‌نامه مراحلی را پیش‌رو داریم.

وی گفت: ان‌شاءالله باید خود را برای شرایط پساتحریم و دنیای بعد از توافق آماده کنیم.