گروه دیپلماسی: بعد از بیش از یک دهه مذاکره و تنش، ایران و نمایندگان جامعه جهانی در نهایت روز سه‌شنبه ۱۴ ژوئیه (۲۳تیرماه) در وین پایتخت اتریش اعلام کردند که به یک توافق جامع و نهایی بر سر آینده برنامه هسته‌ای ایران رسیدند. پس از اعلام این خبر بود که مقامات و هیات‌های تجاری کشورهای مختلف، تمایل خود را برای حضور در ایران اعلام کردند و کشورهای اروپایی نیز بیشترین اشتیاق را برای حضور در بازارهای ایران از خود بروز داده‌اند.


در این خصوص آلمان گوی سبقت را از رقبای اروپایی خود ربوده و قرار است یک هیات بزرگ تجاری آلمانی به سرپرستی زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد این کشور، بامداد دوشنبه(شب گذشته) و پنج روز پس از اعلام توافق اتمی ایران و گروه ۱+۵، به تهران سفر ‌کند. به گزارش خبرگزاری آشوشیتدپرس این هیات در سفر سه روزه‌اش درباره بازگشت شرکت‌های آلمانی به بازار ایران گفت‌وگو خواهد کرد. براساس گزارش‌ها، وزیر اقتصاد آلمان قرار است با رئیس‌جمهوری و وزیران نفت، صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد و خارجه و همچنین رئیس‌بانک مرکزی ایران دیدار کند. این نخستین هیات اقتصادی اروپایی است که پس از توافق اتمی ایران و گروه ۱+۵ به تهران سفر می‌کند. در این سفر یک روزه علاوه بر معاونان وزیر اقتصاد و انرژی آلمان و مسوولان سیاسی اقتصادی این کشور، روسا و اعضای هیات مدیره بیست شرکت بزرگ آلمانی از جمله معاون شرکت دایملر، رئیس بخش تولید خودروهای سنگین و اتوبوس شرکت مرسدس بنز و مدیر روابط بین‌الملل شرکت فولکس واگن نیز به همراه خبرنگاران و سردبیران ارشد رسانه‌های بزرگ این کشور حضور خواهند داشت. تارنمای دویچه وله (صدای آلمان) با اشاره به سفر این هیات آلمانی به ایران به نقل از وزارت اقتصاد آلمان نوشت که بخش صنعت آلمان منافع بسیاری در عادی‌سازی و تقویت روابط اقتصادی با ایران پس از امضای توافق هسته‌ای دارد.پیش‌تر فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان در یادداشتی در روزنامه هافینگتن با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، تاکید کرده بود: «تقریبا من اطمینان دارم که این امر منجر به تغییر وضعیت اقتصادی و اجتماعی ایران و به‌طور همزمان فصلی تازه در روابط ایران و غرب خواهد بود.» اشتاین مایر ادامه داد: اکنون کاملا به نفع ماست که نیروی جنبش را به سمت این تغییر هدایت کنیم و جانی دوباره به روابطمان با تهران، نه تنها در عرصه سیاسی و اقتصادی، بلکه در زمینه فرهنگی و سطوح بین اجتماعی ببخشیم.»


سفر قریب‌الوقوع هیات تجاری ایتالیا

از سوی دیگر فدریکا موگرینی، مسوول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا که پس از کاترین اشتون در مذاکرات نقشی کلیدی را ایفا می‌کرد یک روز پس از اعلام توافق در سخنانی با تاکید بر اینکه توافق هسته‌ای یک پیروزی جهانی محسوب می‌شود، اروپا را یکی از ذی‌نفع‌های بزرگ توافق هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ نام برد. موگرینی در گفت‌وگو با روزنامه ایتالیایی «کوریره دلاسرا» تاکید کرد: «ما به ایران از نظر جغرافیایی و تاریخی نزدیک‌تر هستیم و ریشه‌های فرهنگی هزاران ساله‌ای را با این کشور داریم. همچنین ایتالیا نخستین شریک تجاری ایران بود و فکر می‌کنم اروپا یکی از ذی‌نفع‌های بزرگ توافق هسته‌ای که برای تمام جهان مثبت است، باشد.» در ادامه وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا از سفر قریب‌الوقوع یک هیات تجاری اقتصادی ایتالیایی به تهران خبر داد. به گزارش «ایسنا»، فدریکا گوئیدی وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا در بیانیه‌ای ضمن ابراز خرسندی از توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی تاکید کرد: «توافق با ایران برای ایتالیا به منزله امکان ظهور سیستم تجاری ایتالیا با تمام توان در بازاری بسیار مهم است که در حال حاضر حدود ۸۰ میلیون مصرف‌کننده دارد.» همچنین یک هیات تجاری اقتصادی از ایتالیا به منظور گفت‌وگو با طرف ایرانی و ایجاد زمینه برای گسترش روابط تجاری و صنعتی روز یکشنبه عازم تهران شد. در این میان سوئیس نیز دست به کار شده و قرار است وزیر مشاور در امور خارجی سوئیس طی سفری به تهران راجع به مسائل سیاسی و اقتصادی با مقامات ایرانی به رایزنی بپردازد. سفر این هیات به ایران اولین سفر طی بیش از ۱۰ سال گذشته است.


وزرای خارجه اروپایی

توافق وین درهای ایران را به روی مقام‌های عالی‌رتبه کشورهای اروپایی گشوده است. سباستیان کورتز، وزیر خارجه اتریش اعلام کرده، در ماه سپتامبر به همراه رئیس‌جمهوری این کشور راهی ایران خواهد شد. سفر رئیس‌جمهوری اتریش به ایران نخستین سفر رئیس‌جمهوری یک کشور غربی به جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته به شمار می‌رود. پیش‌تر نیز اعلام شده بود قرار است لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه سفری به ایران داشته باشد.


انگلیسی‌ها در راه ایران

در همین حال وزارت خارجه انگلیس روزجمعه در ارتباط با آثار توافق هسته‌ای ایران بر مناسبات تجاری دو کشور، گفت دولت انگلیس به بخش‌های مالی و بازرگانی برای استفاده از فرصت‌های به وجود آمده و گسترش تجارت و سرمایه‌گذاری بین دو کشور کمک خواهد کرد. همچنین منابع گردشگری انگلیس اعلام کردند که بلافاصله پس از توافق تاریخی هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در وین، شمار تقاضاها برای سفر به ایران افزایش قابل توجهی داشته است. به گزارش «ایرنا»، روزنامه گاردین درگزارشی به نقل از «مایکل پولمن»، مدیر بازاریابی یک موسسه توریستی انگلیس، که طی ۱۰ سال گذشته گردشگران غربی را به ایران می‌برده است، نوشت: «پس از توافق وین و تنها ظرف یک هفته گذشته، شمار تقاضاها برای سفر به ایران احتمالا دست کم ۳۰ درصد افزایش خواهد داشت.»از سوی دیگر سال‎ها پس از تحریم اقتصادی و به دنبال توافق هسته‌ای، بسیاری از شرکت‎ها و نهادهای بین‌المللی خود را برای ورود به بازار ایران آماده می‌کنند. بر اساس گزارشی که شبکه خبری بی بی سی انگلیسی منتشر کرده است شرکت‌های نفتی بزرگ دنیا به سرعت خود را برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز ایران آماده می‌کنند. پیش‌تر ایتالیا، آلمان، اسپانیا و یونان نیز خواستار از سرگیری روابط تجاری با ایران شده بودند. مقامات جمهوری چک نیز برای سفر به ایران ابراز تمایل کرده‌اند و رایزنی‌هایی را در این رابطه آغاز کرده‌اند.


سفر وزیر اقتصاد لبنان به تهران

در عین حال روزنامه لبنانی النهار با تاکید بر اینکه توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 درهای همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین ایران و کشورهای جهان از جمله لبنان را گشوده است، نوشت که به زودی وزیر اقتصاد و هیات‌های اقتصادی و بازرگانی لبنان عازم تهران می‌شوند.