روابط تهران و لندن در سطح کاردار می‌ماند

گروه دیپلماسی:‌ پس از حصول توافق هسته‌ای وین، کشورهای غربی در بهبود روابط‌شان با ایران از یکدیگر پیشی می‌گیرند و بریتانیا که به دنبال بسته بودن سفارتخانه‌های دو طرف شاید پایین‌ترین روابط را میان کشورهای اروپایی با ایران داشت نیز ترغیب شده است که هرچه سریع‌تر روابط را به سطح عادی بازگرداند. سفر امروز(یکشنبه) فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه بریتانیا به همراه هیات سیاسی -اقتصادی را نیز باید در همین راستا ارزیابی کرد. البته همزمان با سفر هاموند و بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران، قرار است سفارت ایران در لندن نیز بازگشایی شود. مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه ضمن اعلام این خبر گفت که در بریتانیا هم با توجه به حضور مهدی دانش‌یزدی، معاون اداری و مالی وزارت خارجه در لندن، مراسم بازگشایی سفارت ایران با حضور او انجام می‌شود. به گزارش «ایرنا»، در مراسم بازگشایی سفارت ایران در لندن، «محمدحسن حبیب‌الله‌زاده» کاردار سفارت ایران در انگلستان، شماری از میهمانان انگلیسی و ایرانی از جمله اعضای گروه دوستی پارلمانی بریتانیا و ایران و روسای نهادهای ایرانی و ایرانیان مقیم حضور خواهند داشت.


روابط فعلا در سطح کاردار است

تخت‌روانچی همچنین تاکید کرد که پس از بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران، روابط دو کشور همچنان در سطح کاردار باقی می‌ماند. به گزارش «ایرنا» به نقل از معاون اروپا-آمریکای ظریف، قرار این است که پس از بازگشایی سفارت دو کشور، روابط از سطح کاردار غیر مقیم به کاردار مقیم تغییر پیدا کند، البته بحث تعویض کاردارها مطرح نیست. تخت‌روانچی در عین حال گفت که با سفر امروز هاموند در مراسمی ساده سفارت این کشور در تهران بازگشایی خواهد شد. به گزارش «ایسنا» حدود 4 سال پیش در پی حضور تعدادی از دانشجویان در سفارت بریتانیا سفارتخانه‌های دو کشور در تهران و لندن تعطیل شدند و اکنون یک ماه بعد از توافق وین و با مذاکراتی که پیش از این صورت گرفته سفارتخانه‌های دو کشور کار خود را مجددا آغاز خواهند کرد.


خسارت و نه غرامت

معاون وزیر امور خارجه در ادامه به بحث «خسارت و نه غرامت » به سفارت بریتانیا اشاره کرد و گفت: «بحث خسارت زمانبر است که نیاز به کار کارشناسی دارد. واقعیت این است خسارتی وارد شده که باید درباره آن صحبت شود اما هنوز به جایی نرسیده‌ایم.» او افزود که در صورت آغاز به کار سفارتخانه‌ها یکی از موضوعات می‌تواند بحث پرداخت خسارت باشد. تخت‌روانچی به این موضوع نیز اشاره کرد که ایران از ابتدا گفته برای از سرگیری روابط شرط نمی‌پذیرد، بنابراین آنها قبول کردند باید تخمین خسارات خود را با جزئیات ارائه دهند تا کارشناسان ایرانی بررسی کنند. نوذر شفیعی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در این باره گفت که دریافت غرامت بریتانیا از ایران برای بازگشایی سفارت یک مساله حقوقی است. او ادامه داد: «برقراری روابط میان دو کشور و بازگشایی سفارتخانه‌ها تابع رضایت طرفین است و الزاما این‌طور نیست که لندن از کشورمان خسارت دریافت کرده تا سفارت خود را بازگشایی کند.» شفیعی همچنین گفت با توجه به استقبال و تمایل کشورهای اروپایی برای ورود به ایران بعید به نظر می‌رسد که بریتانیا برای بازگشایی سفارت خود در تهران روی مطالبه خود برای دریافت غرامت اصرار کرده باشد.


صدور ویزا

یکی از مباحث اولیه که پس از بازگشایی و آغاز به کار سفارت، مورد توجه است، بحث صدور ویزا است. معاون آمریکا-اروپای وزارت خارجه در این رابطه گفت که پس از شروع به کار سفارتخانه‌های دو کشور «ویزای دیپلماتیک و خدمت» در تهران صادر می‌شود و به مرور که کادر کنسولی آنها در تهران قطعی شود که احتمالا چند ماه طول خواهد کشید، صدور ویزای عادی و مسافری هم در تهران از سر گرفته می‌شود. معاون وزیر خارجه همچنین افزود: «در عین حال سفارت ایران در لندن امکان صدور ویزا در این مدت را داشته است ولی به دلیل انجام اقدام برابر ویزا صادر نمی‌کرد، به گونه‌ای که کاردار غیرمقیم بریتانیا برای سفر به تهران به جای لندن به پاریس می‌رفت و بعد به تهران می‌آمد.»


همراهان هاموند

از سوی دیگر یک رسانه غربی روز گذشته مدعی شد که روسای شرکت‌های انرژی و مدیران گروه‌های لابی در زمینه روابط تجاری، فیلیپ هاموند را در سفر روز یکشنبه به تهران همراهی خواهند کرد. اسکای‌نیوز با انتشار این خبر نوشت با توجه به فرصت‌های ناشی از منابع نفتی ایران، نمایندگان بخش انرژی، عمده اعضای حاضر در هیات همراه وزیر خارجه بریتانیا را تشکیل خواهند داد.


بازگشایی سفارت بریتانیا به نفع دو کشور است

همزمان با خبر بازگشایی سفارت‌های بریتانیا و ایران، برخی انتقادها به این مساله وارد آمد اما حامد قادرمرزی، نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و بریتانیا می‌‌گوید بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران هیچ خطر و پیامد منفی نخواهد داشت و«به نفع دو کشور» است.


حامد قادرمرزی در گفت‌وگو با «ایرنا»، با بیان اینکه بازگشایی سفارت به دنبال ایجاد فضای باز بین‌المللی توسط دولت تدبیر و امید و پشتیبانی مجلس شورای اسلامی صورت خواهد گرفت، افزود: «واقعیت این است که روابط بین‌المللی ایران روابطی مبتنی بر صلح، دوستی و همکاری سیاسی با کشورهای مختلف دنیاست.» او ادامه داد: «هرچند بریتانیا در طول تاریخ سابقه و نیت خوبی در قبال کشور ما نداشته است اما می‌تواند به‌عنوان یک کشور تاثیرگذار در اروپا، قابلیت‌های زیادی برای جمهوری اسلامی داشته باشد.»


بازتاب در رسانه‌های بریتانیایی

انتشار خبر بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران با حضور فیلیپ هاموند بازتاب گسترده‌ای در روزنامه‌های مهم بریتانیا داشت.روزنامه «فایننشال تایمز» در این باره نوشت: «بریتانیا و ایران یک گام مهم برای ازسرگیری روابط کامل دیپلماتیک در روز یکشنبه با بازگشایی سفارتخانه‌ها برمی‌دارند.»


گاردین نیز نوشت: «بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران همزمان با گرم شدن روابط ایران و غرب به دنبال توافق میان ایران و ۱+۵ در مورد برنامه هسته‌ای ایران صورت می‌گیرد.» روزنامه گاردین در گزارش خود همچنین نوشت که یک هیات تجاری و «سایمون گس» مدیر امور سیاسی دفتر وزارت خارجه این کشور، هاموند را در این سفر به تهران همراهی می‌کنند.


گس، یکی از اعضای گروه ارشد مذاکره‌کننده بریتانیا در گروه 1+5 بود. به نوشته گاردین، قرار است در ابتدای فعالیت سفارت، گروه کوچکی از دیپلمات‌ها به ریاست «آجی شارما» که تاکنون کاردار غیرمقیم انگلستان بود، در تهران مستقر شوند. گاردین می‌افزاید: بریتانیا سفیر تازه‌ای نیز برای اعزام به تهران انتخاب کرده، اما نام او هنوز اعلام نشده است.


سفارت بریتانیا، سازهای مخالف

همزمان با آماده شدن مقامات ایران برای استقبال از وزیر خارجه بریتانیا و هیات همراه در تهران و انجام اقدامات لازم برای بازگشایی سفارت‌های دو کشور، بازهم برخی نمایندگان دلواپس مجلس ساز مخالف خود را کوک کرده‌اند. اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی در این‌باره گفت: «معتقدم سفارت بریتانیا به مانند سفارت آمریکا یک لانه جاسوسی است.»