دنیای اقتصاد: وزارت کار اطلاعیه جدیدی خطاب به حذف‌شدگان از دریافت یارانه نقدی صادر کرد. براساس این اطلاعیه سرپرستان خانواری که یارانه نقدی آنها قطع شده است، می‌توانند در زمان‌های اعلام‌شده به سامانه ثبت اعتراضات مراجعه کنند. نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه سال 94 کل کشور سقف پرداخت یارانه نقدی را با 3 هزار میلیارد تومان کاهش 39 هزار میلیارد تومان تصویب کردند. به این ترتیب با فرض تحقق کامل منابع درآمدی، دولت برای اجرای دقیق قانون باید یارانه نقدی حدود 5/ 5 میلیون نفر را حذف کند.


بر همین اساس حذف یارانه نقدی ثروتمندان از ابتدای سال جاری تاکنون در دستور کار دولت قرار گرفت و آنچنان که علی‌ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده تا پایان مرداد یارانه نقدی 2 میلیون نفر حذف‌شده است. علاوه بر این طیب‌نیا با تاکید بر اینکه فرآیند شناسایی افراد پردرآمد برای حذف یارانه نقدی به دقت از سوی دولت پیگیری می‌شود، گفت: دولت اصرار دارد که شناسایی این افراد دقیق و کامل باشد و پس از حذف نیز در صورت شکایت رسیدگی‌های لازم انجام شود. وی با اشاره به مشکل تامین منابع لازم برای پرداخت یارانه نقدی، خاطرنشان کرد: مساله هدفمندی یارانه‌ها به‌گونه‌ای است که تراز مالی آن با محدودیت‌هایی مواجه شده و این در حالی است که مجلس اجازه بهره‌گیری ۶۳۰۰ میلیارد تومان از بودجه عمومی به هدفمندی یارانه‌ها برای کمک به اجرای این طرح را داده است اما با این وجود دولت در ماه‌های گذشته به سختی تامین منابع مالی لازم را برای پرداخت‌های نقدی انجام داده است. طیب‌نیا ادامه داد: از نیمه سال گذشته که قیمت نفت کاهش یافته، این امر در منابع هدفمندی یارانه‌ها تاثیرگذار بوده و دولت را با مشکل مواجه کرده اما تاکنون دولت خود را مقید دانسته است که منابع را به هر شیوه‌ای تامین کند. در این شرایط وزارت کار در اطلاعیه‌ای خطاب به حذف‌شدگان از دریافت یارانه نقدی اعلام کرد: با توجه به ضرورت به‌روز‌رسانی اطلاعات در سامانه، به اطلاع می‌رساند خانوارهایی که یارانه آنها از ماه‌های گذشته قطع شده از روز یکشنبه مورخ 1/ 6/ 94و خانوارهایی که یارانه آنها از مردادماه قطع شده، از روز چهارشنبه مورخ 6/ 6/ 94 به سامانه ثبت اعتراض مراجعه کنند.


با توجه به اینکه احتمال بروز اشتباه در حذف یارانه نقدی وجود دارد، وزارت کار سامانه‌ای را طراحی کرده است که براساس آن معترضان می‌توانند با مراجعه به این سایت درخواست خود را ثبت کنند. علی ربیعی در این رابطه گفته است در مسیر اجرای طرح حذف یارانه غیرنیازمندان امکان بروز خطای نوع اول (شمول افرادی که باید حذف شوند) و خطای نوع دوم (حذف افرادی که نباید حذف شوند) وجود دارد. با درنظر داشتن این موضوع در چند ماه گذشته مطالعات دقیق کارشناسی صورت گرفته است تا در فرآیند حذف اقشار غیرنیازمند کمترین خطا و اشتباه رخ دهد لیکن بروز خطا و اشتباه در این مسیر اجتناب‌ناپذیر است، بنابراین متواضعانه از مردم عزیز درخواست دارم اشتباهات احتمالی در هنگام اجرای طرح را با سعه‌صدر تحمل کنند و مطمئن باشند که تمهیدات لازم برای رسیدگی به شکایات در نظر گرفته شده است.