گروه خبر: هجدهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری با تاکید رئیس مجلس خبرگان مبنی‌بر اینکه نظارت شورای نگهبان استصوابی است نه تماشایی و شورای نگهبان از لحظه نام‌نویسی تا اعلام نتیجه حق نظارت دارد، برگزار شد. تاکیدی که می‌تواند پاسخی به اظهارنظرهای روزهای گذشته مقامات کشور در مورد نحوه نظارت شورای نگهبان تلقی شود. آیت‌الله محمد یزدی، رئیس مجلس خبرگان رهبری همچنین به درخواست دولت و وزارت کشور برای برگزاری انتخابات به‌صورت الکترونیکی هم واکنش نشان داد. او در این زمینه گفت: «در نام‌نویسی، وزارت کشور اصرار دارد که الکترونیکی عمل شود در حالی که هنوز ساده‌ترین وسیله آن را ندارند و می‌خواهند از چین بخرند. در صورتی که در شورای نگهبان ما می‌گوییم به این وسیله‌ها اطمینانی نداریم.»

هجدهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری روز گذشته ساعت 8 صبح در ساختمان قدیم مجلس آغاز به کار کرد. مذاکرات هسته‌ای، بررسی برجام و بررسی مسائل منطقه از جمله دستورات کاری این اجلاس دوروزه است. علاوه‌بر این انتخابات کمیته 5 نفره برای تنظیم بیانیه پایانی و بررسی طرح کمیسیون آیین‌نامه برای افزایش تعداد اعضای خبرگان نیز در دستور کار خواهد بود. همچنین به گزارش «ایرنا» اعضای خبرگان رهبری قرار است روز پنج‌شنبه پس از زیارت حرم مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی با رهبر معظم انقلاب دیدار کنند. آیت‌‌الله اکبر ‌هاشمی رفسنجانی، حسن روحانی رئیس‌جمهوری، صادق آملی لاریجانی رئیس قوه‌قضائیه، احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، آیت‌الله مصباح یزدی، حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی دادستان کل کشور، سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات و آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد از جمله اعضایی بودند که روز گذشته در اجلاس خبرگان حضور داشتند.آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام، ساعت 8 و 45 دقیقه وارد جلسه شد و کمی بعد از آن آیت‌الله محمد یزدی در جایگاه رئیس جلسه، زنگ شروع رسمی جلسه را به صدا درآورد.آیت‌الله احمد جنتی و آیت‌الله محمدتقی مصابح یزدی که پیش از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به جلسه آمده بودند، در کنار یکدیگر در ردیف انتهایی نشستند.


بعد از شروع جلسه حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و همچنین آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه‌قضائیه به حضار پیوستند. حسن روحانی در ردیف اول کنار‌ هاشمی رفسنجانی جا گرفت و آملی‌لاریجانی در ردیف‌های انتهایی تنها نشست. این نشست به ریاست آیت‌الله یزدی برگزار شد و آیت‌الله هاشمی شاهرودی، آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی، آیت‌الله دری نجف‌آبادی و حجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی در جایگاه هیات‌رئیسه حضور داشتند.همچنین سعید جلیلی، دبیر سابق شورایعالی امنیت ملی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و سیدعباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای از مهمانان ویژه اجلاس خبرگان بودند.پیش از این قرار بود محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران برای بررسی برجام و مذاکرات هسته‌ای در هجدهمین اجلاس خبرگان رهبری حضور داشته باشد که به علت سفر، عراقچی در این اجلاس حاضر شد. همچنین دیروز سردار سرلشکر قاسم سلیمانی، گزارشی از وضعیت عراق و سوریه به اعضای این مجلس ارائه کرد.با این مقدمه، هجدهمین اجلاس خبرگان رهبری روز گذشته آغاز به کار کرد. جایی که آیت‌الله یزدی، رئیس مجلس خبرگان در سخنانش تاکید کرد: «وزارت کشور مجری انتخابات و شورای نگهبان ناظر است، این نظارت هم استصوابی است و نه تماشایی و در این مورد با کسی تعارف نداریم.»


واکنش به انتخابات الکترونیکی

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اصرار وزارت کشور برای برگزاری الکترونیکی انتخابات اشاره کرد و یادآور شد: «در حالی این اصرار صورت می‌گیرد که ساده‌ترین وسیله سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در این باره نیست و شورای نگهبان اطمینانی به این دستگاه‌ها ندارد.»به گزارش «ایسنا» یزدی ادامه داد: «در شورای نگهبان برخی افراد هستند که متخصص این کارند و تا وقتی اطمینان شورای نگهبان جلب نشود، نمی‌توان گفت دولت تصویب کرده و در کلان‌شهرها باید الکترونیکی باشد.»عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: «من که سواد این کار را ندارم، اما می‌دانم برگزاری الکترونیک انتخابات با مشکلاتی مواجه است، باید به سخت‌افزار و نرم‌افزار این کار اطمینان یافت.» آیت‌الله یزدی ادامه داد: «البته من طرفدار جدی برگزاری الکترونیکی انتخابات هستم، اما باید وزارت کشور بتواند شیوه‌ای ارائه کند که اطمینان‌بخش باشد.»


مجلس حق بررسی برجام را دارد

رئیس مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان دیروز خود در این اجلاس به موضوع برجام و بررسی آن در مجلس نیز پرداخت. سخنانی خطاب به رئیس‌جمهوری که به‌عنوان مهمان در این اجلاس حضور یافته بود. از این رو آیت‌الله یزدی به هنگام بیان این سخنان با اشاره به سخنان حسن روحانی در مورد عدم لزوم تصویب برجام در مجلس بابیان این که رئیس‌جمهوری هم در این اجلاس حضور دارند، گفت: «اینکه مجلس نباید در بررسی برجام باشد، از نظر قانون اساسی وقتی مساله تعهدی را داشته باشد اصل قانون اساسی شامل آن می‌شود و مجلس حق دارد برجام را بررسی کند.»به گزارش «ایرنا» آیت‌الله یزدی در ادامه از تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران قدردانی کرد و افزود: «در مذاکرات دیپلماتیک نمونه چنین مذاکراتی را نداشته‌ایم که تیم مذاکره‌کننده با جلسات طولانی کارها را به پیش برد که باید از آنان تقدیر و تشکر کرد.»او تاکید کرد: «از نظر ما و قانون اساسی وقتی تفاهم‌نامه‌ای (برجام) برای کشور تعهد آور باشد مجلس حق بررسی آن را دارد و باید در این زمینه تصمیم قانونی بگیرد، شورای‌عالی امنیت ملی نیز باید این موضوع را بررسی کند.» رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنان خود تصریح کرد: «همانطور که رهبری فرمودند باید مراقب باشیم که برجام سیاست خارجی را تغییر ندهد. ایران، آمریکا را اولین دشمن خود می‌داند و جنایت‌هایی که انجام می‌دهد، قابل شمارش نیست. رهبر معظم انقلاب توانستند کشور را از فرازو نشیب‌ها به سلامت عبور دهند.»


تصمیم شورایی ناجی حکومت نیست

به گزارش «ایرنا» رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه فقیه جامع‌الشرایط از طرف خدا و ائمه برای تصدی حکومت منصوب می‌شود، گفت: «فقها زمانی که یک نفر حاکم شد بقیه آنها در مسایل حکومتی دخالت نمی‌کنند، اما می‌توانند مشورت کنند و تصمیم شورایی نیز نمی‌تواند حکومت را از مخاطره جدال و درگیری نجات دهد.»او ادامه داد: «ولی‌فقیه باید جامع الشرایط زمان شناس، مدیر و دارای ویژگی دقت در امور باشد که امروز ما دارای نعمت ولی‌فقیه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هستیم که روز به روز آثار تدبیر و واجد‌الشرایط بودن ایشان برای ما روشن می‌شود. هجدهمین اجلاس خبرگان رهبری امروز به کار خود پایان خواهد داد.»

نظارت شورای نگهبان استصوابی است نه تماشایی