از خطوط قرمز هسته‌ای عبور نکرده‌ایم عکس‌ها: ایرنا
گروه خبر: رئیس مجلس خبرگان رهبری از دولت خواست از ذکر برخی آمار و اطلاعات غیرواقعی که پشتوانه علمی ندارد، پرهیز کند.


در کنار این سخنان آیت‌الله محمد یزدی در ضیافت شام سه‌شنبه با نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله عباس کعبی، نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری نیز در این اجلاس، خواستار تشکیل یک کمیسیون ویژه برای بررسی برجام در مجلس خبرگان رهبری شد. هجدهمین اجلاس خبرگان رهبری روز سه‌شنبه با واکنش آیت‌الله یزدی، رئیس مجلس خبرگان رهبری به اظهارات رئیس‌جمهوری در مورد برجام و برگزاری انتخابات الکترونیک آغاز به کار کرد. البته واکنش‌های رئیس مجلس خبرگان به دولت تنها به جلسه صبح اختصاص نداشت. به گزارش «ایرنا» او در مراسم شام اولین روز این اجلاس هم یک بار دیگر دولت را خطاب قرار داد و از دولت خواست در راستای خدمت‌رسانی به مردم، واقعیت‌ها به صورت صریح و بی‌پرده به اطلاع مردم برسد و از ذکر برخی آمار و اطلاعات غیرواقعی که پشتوانه علمی ندارد، پرهیز کند. هر چند سخنان روز سه‌شنبه او در مورد برگزاری انتخابات الکترونیک با پاسخ تلویحی وزارت کشور روبه‌رو شد. به گزارش «ایرنا» رئیس مجلس خبرگان رهبری روز سه‌شنبه در هجدهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری به اصرار وزارت کشور برای برگزاری الکترونیکی انتخابات اشاره کرد و یادآور شد: در حالی این اصرار صورت می‌گیرد که ساده‌ترین وسیله سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در این باره نیست و آنها قصد دارند از کشورهای چین و کره بخرند. شورای نگهبان اطمینانی به این دستگاه‌ها ندارد.


پاسخ وزارت کشور

از همین رو روز گذشته حسینعلی امیری، قائم‌مقام وزیر کشور در واکنش به اظهارات روز سه‌شنبه رئیس مجلس خبرگان رهبری درباره بی‌اعتمادی به برگزاری انتخابات الکترونیکی گفت: آیت‌الله یزدی از بزرگان کشور است و بنده از قدیم‌الایام به ایشان ارادت داشته‌ام و نظراتشان مهم است، اما صلاح نمی‌دانم از طریق رسانه‌ها در سال همدلی و همزبانی با ایشان صحبت کنم.


وی تصریح کرد: آیت‌الله یزدی همچنان در 2 تا 3 روز آینده مشغول اداره جلسه مجلس خبرگان رهبری هستند، ان‌شاءالله بعد از فراغت ایشان، حضوری خدمتشان توضیحات لازم را ارائه می‌دهیم. قائم‌مقام وزیر کشور در گفت‌وگو با «ایرنا» همچنین تصریح کرد: باید بگویم برگزاری انتخابات الکترونیکی موضوعی بوده که بارها از سوی مسوولان ذی‌ربط و به‌ویژه وزیر کشور در جلسات رسمی شورای نگهبان در مورد آن با اعضای شورا تبادل نظر شده است.


امیری تاکید کرد که نرم‌افزارهای لازم برای برگزاری الکترونیکی انتخابات کاملا بومی است و توسط کارشناسان ایرانی تهیه شده است و به هیچ وجه وارداتی نیست. وی توضیح داد: طرف قرارداد وزارت کشور برای ساخت دستگاه‌های اخذ رای الکترونیکی یکی از وزارتخانه‌ها است، بنابراین گزارش رسیده به محضر آیت‌الله یزدی مبنی‌بر ساخت نرم‌افزار دستگاه‌های مربوطه توسط کشورهای کره و چین بی‌اساس است. امیری، عضو سابق شورای نگهبان همچنین اظهار کرد: وزارت کشور حق شورای نگهبان مبنی‌بر نظارت برانتخابات را در تمامی مراحل امری صحیح، حقوقی و قانونی می‌داند و همواره آمادگی خود را برای پاسخگویی به هر گونه شبهه‌ای که درمورد برگزاری انتخابات الکترونیکی برای اعضای شورای نگهبان وجود دارد، اعلام می‌کند.


غنی‌سازی یک روز هم تعطیل نمی‌شود

در کنار تمام این حاشیه‌ها و بازتاب آنها روز گذشته دومین روز از هجدهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری در ساختمان قدیم مجلس با حضور عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکرات هسته‌ای که برای توضیح توافق هسته‌ای به مجلس خبرگان دعوت شده بود، برگزار شد. سه‌شنبه عصر نیز سعید جلیلی، دبیر شورای امنیت ملی سابق در مجلس خبرگان حضور یافته بود. او که صبح سه‌شنبه نیز در کمیسیون برجام مجلس برای توضیح به سوالاتی در مورد مذاکرات هسته‌ای در دوران مسوولیتش حضور یافته بود عصر روز سه‌شنبه در جمع اعضای مجلس خبرگان رهبری به روند دستاوردهای مذاکرات در سال‌های 1386 تا 1392 اشاره کرد و گفت: «زمانی که دولت یازدهم پروژه هسته‌ای را تحویل گرفت طرف مقابل به حقوق هسته‌ای ایران در چارچوب ان‌پی‌تی اذعان کرده و بر استثنا نبودن ایران در حقوق و تکالیف هسته‌ای اعتراف داشته و آمادگی عملی خود را برای شکل گیری معامله هسته‌ای و ورود به موضوع لغو تحریم‌ها از جمله تحریم‌های یک جانبه اعلام کرده بود.» در ادامه گزارش‌ها در مورد توافق هسته‌ای روز گذشته عراقچی مهمان اعضای مجلس خبرگان رهبری بود. به گزارش خبرگزاری فارس، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با بیان اینکه غنی‌سازی اورانیوم یک روز هم تعطیل نمی‌شود، گفت:‌ تا 15 سال آینده می‌توانیم با ماشین سانتریفیوژ نسل 6 و 8 به 190 هزار سو برسیم. عراقچی در سخنرانی خود به رعایت خطوط قرمز در مذاکرات از سوی تیم مذاکره کننده اشاره کرد و گفت:‌ ما بحث تعطیلی غنی‌سازی را که جزو خطوط قرمز مدنظر مقام معظم رهبری و جمهوری اسلامی ایران بود نپذیرفتیم و اجازه ندادیم که غنی‌سازی حتی یک روز هم تعطیل شود.


آزردگی از نقدهای غیر‌منصفانه

همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم عراقچی گفت: طرح انتقادات موجب شد ما با دقت نظر و حساسیت بیشتری مواضع خود را در مذاکرات مطرح کنیم در عین حال از طرح برخی نقدهای غیرمنصفانه که بیشتر جنبه لجبازی دارند، آزرده‌خاطر هستیم.


مخالفت با افزایش اعضای مجلس

هجدهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری علاوه‌بر بررسی برجام دستور جلسات دیگری هم داشت. یکی از این دستور جلسات بررسی افزایش تعداد نمایندگان این مجلس بود که به گزارش خبرگزاری فارس، اعضای مجلس خبرگان رهبری در روز دوم هجدهمین اجلاسیه این مجلس با افزایش تعداد اعضای خبرگان مخالفت کردند. موضوع افزایش تعداد اعضای خبرگان رهبری به 99 نفر یکی از دستور کارهای هجدهمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری بود که با رای منفی نمایندگان این مجلس تعداد اعضای خبرگان 86 نفر باقی ماند.


استعفای حسن نمازی از نمایندگی

هجدهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری با یک استعفا هم روبه‌رو بود. به گزارش «ایرنا» حسن نمازی، نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری روز گذشته با تحویل متن استعفای خود به هیات‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری از نمایندگی خود استعفا داد. گفته می‌شود علت استعفا، نداشتن شرایط لازم برای انجام وظایف نمایندگی بوده است. وی جوان‌ترین عضو خبرگان رهبری و رئیس دفتر و فرزند آیت‌الله عبدالنبی نمازی امام جمعه کاشان است.


بیانیه پایانی

پایان هجدهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری نیز با سخنان رئیس مجلس خبرگان رهبری همراه بود. به گزارش «ایسنا»، او در سخنانش بر اجرای قانون امر به معروف و نهی از منکر تاکید و ابراز امیدواری کرد که در اجرای این قانون تسامحی صورت نگیرد. همچنین بیانیه اجلاس مجلس خبرگان رهبری در پایان قرائت شد. در بخشی از این بیانیه با اشاره به دو انتخابات پیش‌رو آمده است: ما ضمن تقدیر از تلاش‌های همه دست‌اندرکاران امر انتخابات، از شورای محترم نگهبان می‌خواهیم که با اعمال نظارت استصوابی در راستای صیانت از شرع مقدس و قانون اساسی، در بررسی صلاحیت‌ها دقت لازم را به عمل آورند. امضاکنندگان این بیانیه همچنین خواستار توجه و حمایت دولت از بخش خصوصی شدند. به گزارش «ایسنا» در بخش دیگری از این بیانیه ضمن قدردانی از تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده هسته‏ای، آمده است: از شورای‌عالی امنیت ملی و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می‏خواهیم تا با حفظ وفاق ملی و دقت‌نظر در مفاد «برجام»، رعایت اصول قانون اساسی، خط قرمزهای نظام، رهنمودهای مقام معظم رهبری و مصالح عالیه کشور را سرلوحه کار خود قرار دهند. همچنین در این بیانیه آمده است: اعضای مجلس خبرگان رهبری، بیعت مجدد خود با ولایت فقیه و آرمان‌های والای بنیانگذار انقلاب اسلامی را اعلام می‏دارد.

از خطوط قرمز هسته‌ای عبور نکرده‌ایم

از خطوط قرمز هسته‌ای عبور نکرده‌ایم