مسوول اجرای برجام دولت آمریکاست نه کنگره عکس: ایرنا

گروه دیپلماسی:‌مائورو وییرا، وزیر امور خارجه برزیل که بامداد روز یکشنبه برای انجام سفری دو روزه وارد تهران شده بود، روز گذشته با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد. سفر این مقام برزیلی از آن جهت که اقتصاد کشورش در زمره اقتصادهای بزرگ و در حال ظهور جهان است و همچنین عضو گروه بریکس و جی ۲۰ هست، از اهمیت بسزایی برخوردار است. گروه بریکس شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است.


دعوت رسمی از روحانی برای سفر به برزیل

سفر وزیر اقتصاد به برزیل بعد از ۲۲سال

همچنین برزیل طی مذاکرات هسته‌ای ایران نیز در دوره‌ای نقش‌آفرینی کرد که در نهایت به امضای بیانیه تهران منجر شد. بیانیه تهران در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۹ در پایان کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح و عدم اشاعه تهران درخصوص تبادل هسته‌ای ایران و غرب میان سه کشور ایران، برزیل و ترکیه به امضا رسید. به‌رغم سعی ترکیه و برزیل در استناد به این بیانیه برای جلوگیری از صدور قطعنامه چهارم علیه ایران به شرط انتقال حدود ١٢٠٠ کیلوگرم اورانیوم غنی شده ایران با غنای بالا به یک کشور سوم، قطعنامه چهارم شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران صادر شد. ظریف طی این دیدار به نقش برزیل در مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: «‌همه باید به خاطرداشته باشیم که برزیل و ترکیه تلاش‌های فراوانی برای جلوگیری از بحران هسته‌ای کشورمان انجام دادند.» وزیر امور‌خارجه، محورهایی که از سوی ایران در برجام مطرح شده است را پیروزی دیپلماسی بر زور خواند و در این رابطه هرگونه ادعایی را بی‌جا دانست. همچنین از آنجا که این سفر کمی پس از تحولات اخیر در کنگره آمریکا و پیروزی اولیه دموکرات‌ها در بررسی برجام انجام شد، ظریف ضمن اشاره به سرنوشت برجام در کنگره آمریکا گفت: «ما از ابتدا اعلام کرده بودیم دولت ایالات‌متحده آمریکا را مسوول اجرای برجام می‌دانیم و هرگونه اقدامی خلاف برجام توسط کنگره از نظر ما باید توسط دولت آمریکا متوقف شود، در غیر این صورت نقض برجام است.» رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: «در حال حاضر منتظر طی شدن مراحل برجام هستیم و آمادگی خود را اعلام کرده‌ایم. اگرچه گروهی در منطقه ما به خصوص صهیونیست‌ها و گروهی جنگ طلب در آمریکا با هرگونه توافق مخالف بودند و منافع خود را در رویکرد دشمنی جست‌وجو می‌کنند ولی به نظر می‌رسد به‌رغم سرمایه‌گذاری وسیع نتوانسته‌اند توفیقی داشته باشند.» ظریف تاکید کرد: «از دید ما این موضوعات هیچ تاثیری بر مسوولیت دولت ایالات‌متحده و رئیس‌جمهوری این کشور ندارد و دولت‌های بعدی آمریکا نیز موظف هستند در جهت اجرایی شدن برجام عمل کنند. هرگونه نقضی، نقض برجام است و به هر بهانه‌ای نمی‌توانند آن را توجیه کنند.»


تبریک به ظریف

همزمان وزیر امور خارجه برزیل به نتیجه رسیدن توافق هسته‌ای را به ظریف تبریک گفت و افزود: «این پیروزی دیپلماسی و نقطه عطف تاریخی محسوب می‌شود.» مائورو لوییس افزود: «در سال ۲۰۱۰ ایران و ترکیه تعهد خود را ایفا کردند ولی متاسفیم که بیانیه تهران به نتیجه نرسید.»


آمادگی ایران برای مبارزه با تروریسم

همچنین ظریف در نشست خبری مشترک با همتای برزیلی خود در پاسخ به اینکه آیا ایران در مذاکرات سوریه مشارکت خواهد کرد، گفت: «ایران همواره برای حضور در فعالیت‌های بین‌المللی و جلوگیری از افراط و تروریسم در منطقه آمادگی دارد. ما اصرار داریم جامعه بین‌المللی در این زمینه به‌صورت جدی حضور داشته باشند و تلاش کنند.» در عین حال ظریف با اشاره به پیشنهاد رئیس‌جمهور ایران مبنی بر تشکیل جبهه مشترک مبارزه با تروریسم گفت: «‌ما آماده تشکیل جبهه مشترک برای مبارزه با تروریسم هستیم.» در این نشست خبری، ظریف از سفر وزیر اقتصاد ایران که ریاست کمیسیون مشترک دوجانبه دو کشور را نیز بر عهده دارد بعد از 22 سال به برزیل خبر داد و افزود: «در چند ماه آینده وزیر کار و اشتغال برزیل نیز به ایران سفر خواهد کرد تا در حوزه‌های مختلف و روابط دو جانبه بحث و تبادل‌نظر صورت گیرد.»


دعوت رسمی از روحانی برای سفر به برزیل

وزیر امور خارجه برزیل در سفر به تهران با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران نیز دیدار کرد؛ در این دیدار روحانی تاکید کرد که ایران برای تقویت روابط خوب خود با برزیل به‌عنوان یک کشور موثر با اقتصاد رو به جلو در منطقه آمریکای لاتین، اهمیت ویژه‌ای قائل است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی با بیان اینکه برزیل در دورانی که مذاکرات هسته‌ای ایران، از جمله با گروه کشورهای ۱+۵ در جریان بود، تلاش‌های قابل توجهی برای حل‌وفصل مساله کرد، افزود: «نظرات ایران و برزیل در مسائل سیاسی و بین‌المللی به یکدیگر نزدیک است.» او افزود: «بعد از دستیابی به توافق هسته‌ای این امیدواری ایجاد شده که هر مشکلی را در فضای بین‌المللی می‌توان از طریق گفت‌وگو و مذاکره حل‌وفصل کرد.» رئیس‌جمهوری در پایان سخنان خود از دعوت رسمی رئیس‌جمهوری برزیل برای سفر به این کشور، استقبال و ابراز امیدواری کرد در فرصتی مناسب این سفر انجام شود.