شروط کاهش تخاصم بین ایران و آمریکا عکس: President.ir
مهم این است که ما به کدام سمت قدم برمی‌داریم؛ به سمت تشدید این تخاصم یا به سمت کاهش این تخاصم. من فکر می‌کنم ما اولین قدم‌ها را برای کاهش این تخاصم برداشتیم.
همه چیز وابسته به خود آمریکا است، اگر آمریکا تخاصم را کنار بگذارد و اگر حسن‌نیت را آغاز کند و اگر گذشته را جبران کند، شرایط آینده میان ایران و آمریکا عوض خواهد شد.


رئیس ‌جمهوری در گفت‌وگو با برنامه «60 دقیقه» شبکه تلویزیونی CBSآمریکا:
اولین قدم‌ها را برای کاهش تخاصم با آمریکا برداشتیم

گروه خبر:
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در گفت‌و‌گو با «استیو کرافت» مجری برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه تلویزیونی CBS آمریکا، با اشاره به اینکه «آمریکا اشتباهات فراوانی در قبال ایران داشته که باید این اشتباهات را جبران کند»، تصریح کرد: مردم ایران به سیاست‌های دولت آمریکا اعتماد نداشته و ندارند؛ بنابراین برای رسیدن به اعتماد نیازمند زمان طولانی هستیم؛ اما اجرای دقیق تعهدات بر مبنای توافق هسته‌ای می‌تواند حرکت در مسیر اعتماد را تقویت کند.



وی همچنین در آستانه سفر به نیویورک برای شرکت در هفتادمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در پاسخ به پرسشی درباره دیدار احتمالی با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که ما برنامه‌ای برای این دیدار نداریم و فکر می‌کنم خیلی قدم‌های دیگری باید برداشته شود تا به این مرحله برسد. وی همچنین تاکید کرد که نیازی نبوده که تلفنی با یکدیگر صحبت کنیم. یکبار نیاز بود که آقای اوباما تماس گرفتند و تلفنی با هم صحبت کردیم.


روابط ایران و آمریکا

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سوال دیگری در مورد روابط ایران و آمریکا گفت: «بین ایران و آمریکا اعتمادی وجود نداشته و امروز هم وجود ندارد و این مساله روشنی است. مردم ایران به سیاست‌های دولت آمریکا اعتمادی ندارند و به اعمال و اقدامات دولت آمریکا در سال‌های طولانی گذشته معترض هستند و در آمریکا هم برخی ممکن است نسبت به ایران اعتماد کامل نداشته باشند.»روحانی در پاسخ به پرسشی در مورد مخالفان توافق در ایران و آمریکا نیز گفت: به هر حال در آمریکا عده‌ای با این توافق مخالف هستند و در ایران هم این توافق مخالفانی دارد و این طبیعی است؛ چراکه مخالفان همیشه حداکثر را نگاه می‌کنند حال آنکه در یک توافق هیچ طرف به حداکثر نمی‌رسد. همواره باید دو طرف از آن حداکثر یک مقدار کوتاه بیایند تا به توافق برسند؛ بنابراین هر کسی که دنبال حداکثر نتیجه است، می‌بیند کشورش به آن حداکثر نرسیده و اعتراض می‌کند؛ اما مهم نتیجه این توافق است. نتیجه این توافق به نفع همه و به نفع دو طرف است. به‌دلیل اینکه درباره یک موضوع بسیار پیچیده و حساس توانستیم پای میز مذاکره به تفاهم و توافق برسیم و بتوانیم جلوی سوء‌ظن‌ها را بگیریم و اولین گام را در مسیر اعتماد برداریم.وی افزود: البته برای دستیابی به اعتماد بین ایران و آمریکا، نیاز به زمان طولانی و فراوانی وجود دارد تا دو کشور به اعتماد برسند، اما مهم این است که از یک نقطه‌ای شروع کنیم و این نقطه، نقطه‌ای بوده که ما آغاز کردیم. در اجرای دقیق این توافق می‌توانیم قدم‌های بیشتری را برای اعتماد برداریم.روحانی همچنین گفت: تخاصمی بین ایران و آمریکا از زمان دولت مصدق تا امروز وجود داشته که مدت زمان بسیار مدیدی است. این اختلاف، فاصله و بی‌اعتمادی به‌زودی از بین نخواهد رفت. مهم این است که ما به کدام سمت قدم برمی‌داریم؛ به سمت تشدید این تخاصم یا به سمت کاهش این تخاصم. دولت من از ابتدا اعلام کرده که می‌خواهیم با دنیا تعامل سازنده داشته باشیم و با کشورهایی که تنش و تخاصم بوده، می‌خواهیم این تنش و تخاصم را کاهش دهیم. من فکر می‌کنم ما اولین قدم‌ها را برای کاهش این تخاصم برداشتیم.


گام بزرگ

روحانی تصریح کرد: آمریکا نسبت به ایران اشتباهات فراوانی در گذشته داشته که باید این اشتباهات را جبران کند.رئیس‌جمهوری تاکید کرد: همه چیز وابسته به خود آمریکا است، اگر آمریکا تخاصم را کنار بگذارد و اگر حسن نیت را آغاز کند و اگر گذشته را جبران کند، شرایط آینده میان ایران و آمریکا عوض خواهد شد.روحانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به توافق گفت: در حال حاضر دو طرف یک قدم به پیش گذاشتیم. دو طرف موارد اختلافی را مطرح کردیم، موارد بی‌اعتمادی در زمینه مساله هسته‌ای را به گفت‌وگو گذاشتیم و در نهایت روی یک متنی به تفاهم و توافق رسیدیم. این به معنای یک گام بزرگ است.رئیس‌جمهوری با بیان اینکه البته زمینه‌های دیگری در آینده وجود خواهد داشت، گفت: مهم این است که در این قدم اول بتوانیم جای پایمان را محکم بکنیم و دقیقا‌ به این توافق به خوبی عمل کنیم، به خوبی عمل شدن به این توافق فضای جدیدی را به‌وجود خواهد آورد.


احترام سپاه به توافق

روحانی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد مخالفت سپاه پاسداران با توافق نیز چنین پاسخ داد: ما همه در کشور یک چارچوب دموکراتیک را پذیرفته و قبول کرده ایم. هر نهادی طبق قانون اساسی اختیاراتی دارد و با آن اختیارات پیش خواهد رفت. زمانی که نهادهای مسوول در ایران توافق را بپذیرند، همه تسلیم آن نهادها خواهند بود. اما قبل از آنکه در یک موضوعی، نهاد مربوطه تصمیم نهایی را بگیرد، روشن است که عده‌ای مخالف و عده‌ای موافق خواهند بود و نظرات خودشان را اعلام می‌کنند، اما در نهایت بعد از آنکه توافق مورد تایید نهادهای مسوول قرار گرفت همه تسلیم آن خواهند بود.سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم به آن توافقی که مورد تایید نهادهای مسوول قرار بگیرد، احترام خواهد گذاشت.


تصمیم نهایی در دو نهاد

رئیس‌جمهوری در ادامه در پاسخ به این سوال که رهبر جمهوری اسلامی ایران از این مذاکرات حمایت کرد اما این توافق به‌خصوص را مورد حمایت قرار نداده‌اند، گفت: اصل مذاکرات را مقام معظم رهبری تایید کردند. بارها هم گفتند که من مذاکرات را قبول دارم که دو طرف با هم مذاکره کنند. توافق موقت ژنو با موافقت ایشان اجرا شد. امروز هم تصمیم نهایی را نسبت به این توافق به نهادهای مسوول واگذار کرده‌اند؛ بنابراین آن زمانی که نهادهای مسوول در تصمیم نهایی خودشان این توافق را بپذیرند، معنایش آن است که مقام معظم رهبری هم آن را قبول دارند و تایید خواهند کرد.


وی افزود: هر دو نهاد مجلس و شورای‌عالی امنیت ملی در هفته‌های پیش رو به تصمیم نهایی خواهند رسید. روحانی تاکید کرد: اکثریت مردم ما در نظرسنجی‌ها نسبت به این توافق نظر مثبت دارند و معمولا نهادهایی مثل مجلس و شورای عالی امنیت ملی از نظرات عموم مردم فاصله ندارند و در همان مسیر حرکت می‌کنند.


پایبندی به همه بندهای توافق

روحانی در ادامه گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی CBS آمریکا گفت: توافق دو طرف دارد. ما به همه بندهای این توافق متعهد هستیم تا زمانی که طرف مقابل ما هم متعهد باشد و به توافق عمل کند. اگر بخواهد توافق توسط طرف مقابل شکسته شود، طبیعی است که توافق یکطرفه معنا و مفهومی نخواهد داشت. شکستن این توافق به نفع کسی نیست و به ضرر همه خواهد بود و ادامه این توافق به نفع همه است.او همچنین با بیان اینکه به هر حال در دنیای سیاست هر احتمالی وجود دارد، افزود: ما خودمان را برای انواع احتمالات آماده کردیم، البته بعد از اجرای این توافق هر مقدار روابط ما با کشورهای مختلف در بخش‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی قوی‌تر شود، احتمال شکسته شدن این توافق به همان نسبت ضعیف‌تر خواهد شد. ما باید در ماه‌های اولیه مراقبت بیشتری بکنیم و اگر از ماه‌های اولیه عبور کنیم به نظرم پایه‌های این توافق روز به روز محکم‌تر خواهد شد.


موضوع خبرنگار آمریکایی

رئیس‌جمهوری در مورد موضوع جیسون رضاییان و احتمال تبادل او نیز گفت: ما تلاش خودمان را از لحاظ انسانی و در حد توان انجام می‌دهیم. انتظار داریم که دولت آمریکا هم تلاش خودش را برای آزادی زندانیان انجام دهد.


کمک توریسم به کوتاه کردن دیوار بی‌اعتمادی

روحانی همچنین با تاکید بر اینکه فضای ایران برای آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و دیگران باز است و برای اینکه به ایران بیایند و بتوانیم با هم فعالیت‌های اقتصادی داشته باشیم، افزود: البته ما امروز بیشتر به دنبال سرمایه‌گذاری و ورود تکنولوژی هستیم تا تجارت.

روحانی افزود: آمریکایی‌ها هم می‌توانند برای سرمایه‌گذاری و تبادل تکنولوژی به ایران بیایند و اتفاقا‌ یکی از راه‌هایی که آن بی‌اعتمادی کاهش پیدا کند تقویت روابط اقتصادی مخصوصا بین بخش‌های خصوصی است. می‌دانید که ما در ایران اقتصاد را قدم به قدم به بخش خصوصی و غیردولتی واگذار می‌کنیم، بخش خصوصی ما و بخش خصوصی آمریکا اگر با هم در سرمایه‌گذاری و فناوری تبادل داشته باشند، می‌تواند فضا را مناسب کند و اتفاقا توافق هسته‌ای ما را هم پایدارتر می‌کند. هر مقدار این روابط، روابط نزدیک‌تری باشد حتی در بخش توریسم، اگر مردم آمریکا به ایران بیایند برای دیدن آثار باستانی و طبیعت و مردم ایران هم به آمریکا بروند برای دیدن آمریکا، این می‌تواند دیوار بی‌اعتمادی را کوتاه و شرایط را برای آینده بهتر کند.

شروط کاهش تخاصم بین ایران و آمریکا