گروه خبر: عمر کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس به یک ماه رسید؛ کمیسیونی که مجلسی‌ها، یکم شهریورماه آن را برای بررسی برنامه جامع اقدام مشترک حاصل از توافق وین تشکیل داده بودند.


گرچه برخی نمایندگان مجلس به‌ویژه منتقدان توافق وین، از همان روز توافق بر موضوع تصویب برجام در پارلمان تاکید داشتند، اما تلاش آنان تاکنون بی‌نتیجه مانده است. علاوه‌بر آنکه دولت و برخی نمایندگان مجلس در اظهارنظرهای متعدد تصویب برجام در پارلمان را به صلاح ندانستند، حالا نیز به‌نظر می‌رسد مجلسی‌ها تا حدودی از موضع خود درباره تصویب برجام کوتاه آمده‌اند. گواه این مدعا اظهارات شامگاه یکشنبه رئیس کمیسیون امنیت ملی و عضو کمیسیون ویژه برجام در شبکه العالم است که تاکید کرده مجلس برجام را نه تصویب می‌کند و نه رد. علاء‌الدین بروجردی گفته است که مجلس خطوط قرمز برای اجرای برجام را تصویب می‌کند و به دولت اجازه می‌دهد این توافق را عملی کند؛ موضوعی که به‌نظر می‌رسد جدیدترین نقشی است که مجلسی‌ها تصمیم گرفته‌اند درباره برجام به ایفای آن بپردازند. در جریان مذاکرات هسته‌ای دو سال اخیر، نمایندگان مجلس همواره در تلاش بودند تا بتوانند نقشی را در روند مذاکرات ایفا کنند. بر این اساس با اعلام توافق وین، مجلسی‌ها درصدد برآمدند تا این بار در اجرای برجام دخیل شده و با تشکیل کمیسیون ویژه‌ای‌، برجام را بررسی و شرایط اجرای آن را مشخص کنند.


جلسه مفید با آمانو

از سوی دیگر کمیسیون برجام در یک ماه فعالیت خود با دعوت از افراد و گروه‌های مختلف تلاش کرد تا میزان نقش‌آفرینی‌اش را افزایش دهد؛ موضوعی که خالی از حاشیه نبود. این کمیسیون در اقدامی با دعوت از یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حضور در یکی از جلسات خود، به پرسش و پاسخ درباره برجام پرداخت. علاء‌الدین بروجردی در این‌باره با خوب و مفید خواندن جلسه با آمانو گفت: «ما نظرات نمایندگان مردم ایران را خیلی صریح و شفاف مطرح و پاسخ دریافت کردیم.»


بازدید آمانو از رانش زمین در پارچین

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بروجردی در ادامه درباره بازدید آمانو از پارچین گفت: «پارچین در طول چند ماه گذشته با فضا‌سازی گسترده رسانه‌های آمریکایی و غربی مواجه بود، مبنی‌بر اینکه ایران در حال ساخت و ساز است؛ مسوولان تصمیم گرفتند که خارج از سیستم بازرسی - با توجه به اینکه این مدیر کل آژانس نیست که بازرسی انجام می‌دهد و بازرسان سیستم خاص خود را دارند- برای اینکه از نزدیک ایشان ملاحظه کند و ببیند که در آنجا همه چیز طبیعی است و آن چیزی که جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کند واقعیت است، تصمیم گرفته شد که او از نزدیک ببیند.» بروجردی تاکید کرد: «آمانو از نزدیک دید که اگر آنجا بولدوزر آمده برای این است که زمینی که به‌طور طبیعی بر اثر حرکت طبیعت دچار رانش شده را ترمیم کند.این نماینده مجلس همچنین نمونه‌برداری از پارچین در بازدید آمانو را رد کرد و گفت: «اصلا هدف، بازدید بازرس‌ها نبود؛ بلکه بازدید مدیرکل آژانس و هیات همراه بود که آمدند و دیدند که چگونه است.»


اتمام حجت با آمانو

گرچه حضور آمانو در مجلس را می‌توان اقدامی از سوی او برای خنثی کردن هرگونه اتهامی که تاکنون مطرح شده است تلقی کرد اما مجلسی‌ها می‌گویند که آمانو در کمیسیون برجام به سوالات ریز پاسخ نداده است. علیرضا زاکانی، رئیس کمیسیون ویژه برجام دیروز درباره جلسه کمیسیون متبوعش با مدیرکل آژانس گفت: «آمانو به ریز مسائل پاسخ نداد؛ بلکه آمده بود که اعتماد را جلب کند و با واقعیت‌ها آشنا شود.» به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از صدا و سیما، رئیس کمیسیون ویژه در برنامه تیتر شبکه خبر گفت: «در کمیسیون، پاسخ آمانو به این سوال که چرا آژانس با کشورها مواجهه تبعیض‌آمیز دارد، این بود: «من دیپلماتم» و به این سوال پاسخ نداد.زاکانی در گفت‌و‌گویی دیگر تاکید کرده است که آمانو را برای اتمام حجت به کمیسیون برجام دعوت کرده بودیم. او در گفت‌وگو با خبرگزاری نسیم، با بیان اینکه برای ارائه مفاد توافق محرمانه از آمانو دعوت نکرده بودیم، گفت: «کمیسیون برجام برای دستیابی به اطلاعات مربوط به توافق محرمانه، قطعا به تیم هسته‌ای فعلی اعتماد داشته و نامه‌ای هم در این خصوص قبلا به آقای صالحی نوشتیم و بر همین اساس نیازی به اظهارنظر آمانو در این باره نداشتیم.»


انتقادها به حاشیه‌های کمیسیون برجام

با آنکه یک ماه از آغاز به کار کمیسیون برجام می‌گذرد، اما انتقادها به حاشیه‌های رخ داده در آن همچنان ادامه دارد. در راس این انتقادها، موضوع اظهارات منتقدانه تیم سابق مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران نسبت به برجام است. از سوی دیگر توقف پخش جلسات کمیسیون برجام در تلویزیون بر این حواشی و انتقادها افزود؛ غلامرضا تاجگردون عضو کمیسیون برجام در این باره در گفت‌و‌گو با «ایلنا» گفت که شورای نظارت بر عملکرد صداوسیما باید به مساله نحوه پخش جلسات کمیسیون ویژه برجام رسیدگی کند.


سران قوا هنوز پاسخ نداده‌اند

در همین حال سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون برجام از ارائه گزارش کمیسیون به سران قوا و صحن علنی خبر داد و درخصوص پاسخ سران قوا به نامه رئیس کمیسیون برجام برای برگزاری جلسه مشترک با کمیسیون، به خبرگزاری مهر گفت: «هیچ‌کدام از سران قوا تاکنون به نامه کمیسیون برجام پاسخ نداده‌اند و هنوز وقت دیدار با رئیس‌ قوه‌مقننه نیز تنظیم نشده است.»