دنیای اقتصاد: بررسی آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد در شهریور سال جاری تورم ۱۱‌گروه غذایی برای دومین بار منفی شده است. پیش از این شاخص مذکور در تیر ماه منفی شده بود. این در حالی است که از ابتدای سال جاری تاکنون این شاخص در ماه‌های اردیبهشت، خرداد و مرداد مثبت بوده و در فروردین رکورد صفر را ثبت کرده است. اما یافته‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد شاخص مذکور در تیر ماه با ثبت تورم منفی ۸/ ۱ درصد بیشترین افت را تجربه کرده است و در اردیبهشت سال جاری با ثبت رکورد ۸۰/ ۰ درصد بیشترین افزایش قیمت را داشته است.


بانک مرکزی گزارش متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به 27 شهریور را منتشر کرده است که نتایج به دست آمده از آن نشان می‌دهد در میان 11 گروه غذایی مورد بررسی تورم 5 گروه غذایی مثبت و دو گروه غذایی منفی بوده است. همچنین در این مدت تورم 4 گروه غذایی مورد بررسی بدون تغییر باقی مانده است.


یافته‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد در هفته منتهی به ۲۷ شهریور متوسط تورم ۱۱ گروه غذایی مذکور برای دومین بار در سال جاری منفی شده و به منفی ۰۲/ ۰ درصد رسیده است. پیش از این نیز در تیر ماه متوسط تورم مواد غذایی مذکور به منفی ۸/ ۱ درصد رسیده بود. بررسی گزارش‌های بانک مرکزی در سال جاری نشان می‌دهد متوسط تورم ۱۱ گروه غذایی مورد بررسی در فروردین ماه صفر بوده و در اردیبهشت به ۸/ ۰ درصد رسیده است. اما این شاخص در خرداد ماه به سمت صفر حرکت کرده و به ۱۹/ ۰ درصد رسیده است. گزارش‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد در حالی که متوسط تورم ۱۱ گروه غذایی در تیر ماه برای نخستین‌بار منفی شده است اما در مرداد ماه مجددا در مدار صعودی قرار گرفته و به ۲۸/ ۰ درصد رسیده است.


یافته‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد در هفته مورد بررسی تورم گروه‌های غذایی تخم‌مرغ، حبوب، سبزی‌های تازه، گوشت مرغ و قند و شکر مثبت بوده است. در این میان گوشت مرغ با تورم 7/ 4 درصدی بیشترین رشد قیمت را تجربه کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در این هفته هر کیلوگرم گوشت مرغ در سطح شهر تهران 6980 هزار تومان به فروش رسیده است. پس از آن نیز تخم‌مرغ 6/ 2 درصد، حبوب 7/ 1درصد، سبزی‌های تازه 7/ 0 درصد و قند و شکر 1/ 0 درصد رشد داشته‌اند.


اما در هفته مورد بررسی دو گروه غذایی میوه‌های تازه و برنج تورم منفی را تجربه کرده‌اند، به‌طوری که متوسط قیمت میوه‌های تازه ۵/ ۲ درصد و متوسط قیمت گروه غذایی برنج نیز ۲/ ۰ درصد کاهش یافته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد کاهش ۸/ ۱۴ درصدی قیمت پرتقال درجه یک بیشترین تاثیر را در افت متوسط قیمت میوه‌های تازه در هفته مورد بررسی داشته است. بر اساس گزارش بانک مرکزی در هفته منتهی به ۲۷ شهریور متوسط قیمت ۴ گروه غذایی لبنیات، گوشت قرمز، چای و روغن نباتی بدون تغییر باقی مانده است.


تورم ماهانه مواد غذایی

بررسی گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد غذایی در تهران نشان می‌دهد در یک ماه منتهی به 27 شهریور متوسط قیمت دو گروه غذایی افزایش، 4 گروه غذایی کاهش و 5 گروه غذایی بدون تغییر باقی مانده است. یافته‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد دو گروه غذایی گوشت مرغ و حبوب در یک ماه اخیر افزایش یافته است. بر همین اساس متوسط قیمت گوشت مرغ 4/ 5 درصد و حبوب 7/ 1 درصد رشد کرده است. علاوه بر این در بازه زمانی مورد بررسی متوسط قیمت 4گروه غذایی تخم‌مرغ، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه و قند و شکر کاهش یافته است. بر همین اساس متوسط قیمت سبزی‌های تازه 9/ 3 درصد کاهش یافته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد افت 4/ 19 درصدی گوجه فرنگی بیشترین تاثیر را در کاهش متوسط قیمت این گروه غذایی داشته است. علاوه بر این در یک ماه منتهی به 27 اردیبهشت متوسط قیمت میوه‌های تازه 3/ 3 درصد، تخم‌مرغ 7/ 0 درصد و قند و شکر 1/ 0 درصد افت داشته است. همچنین بررسی‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد در بازه زمانی مورد بررسی متوسط قیمت لبنیات، برنج، گوشت قرمز، چای و روغن نباتی بدون تغییر باقی مانده است.


تورم سالانه مواد غذایی

آمارهای بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده فروشی ۱۱ گروه غذایی در یک‌سال منتهی به ۲۷ شهریور ۹۴ نشان می‌دهد ۹ گروه غذایی افزایش قیمت و ۲ گروه غذایی کاهش قیمت را تجربه کرده است. یافته‌های بانک مرکزی حاکی از آن است که در میان ۹ گروه غذایی که با تورم مثبت همراه بوده‌اند گروه غذایی حبوب بیشترین تورم را داشته است. متوسط قیمت این گروه غذایی در یک‌سال اخیر ۲۴ درصد افزایش یافته است. افزایش ۵۶ درصدی قیمت عدس بیشترین تاثیر را در ثبت این تورم داشته است. پس از گروه غذایی حبوب، متوسط قیمت برنج ۲/ ۹ درصد و متوسط قیمت گوشت قرمز ۲/ ۷ درصد افزایش یافته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد هم اکنون هر گیلوگرم گوشت گوسفند با استخوان در سطح شهر تهران ۳۴ هزار و ۱۵۰ تومان و هر کیلوگرم گوشت گاو و گوساله بدون استخوان ۳۵ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش می‌رسد. بر اساس گزارش بانک مرکزی در بازه زمانی مذکور گروه غذایی گوشت مرغ ۹/ ۵ درصد، لبنیات ۴/ ۵ درصد، قند و شکر ۱/ ۵ درصد، میوه‌های تازه ۹/ ۴ درصد، سبزی‌های تازه ۵/ ۲ درصد و روغن نباتی ۹/ ۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. همچنین در یک‌سال اخیر دو گروه غذایی تخم‌مرغ و چای به ترتیب تورم منفی ۸/ ۱۱ و منفی ۱/ ۱ درصدی را تجربه کرده‌اند

نوسان محدود تورم خوراکی

نوسان محدود تورم خوراکی