گروه خبر: برجام در مجلس به ایستگاه آخر نزدیک شده است؛ ایستگاهی که هنوز ماهیت آن از سوی مجلسی‌ها قطعی اعلام نشده است. برخی از انتشار گزارش کمیسیون ویژه در قالب یک بیانیه از آنچه درباره برجام بررسی کرده‌اند خبر می‌دهند و برخی دیگر ارائه این گزارش در قالب یک طرح را محتمل می‌دانند.

حالا که موضوع تصویب برجام در صحن علنی منتفی شده و مجلسی‌ها به ارائه یک گزارش از جمع بندی بررسی‌هایشان درباره برجام رضایت داده‌اند سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون ویژه برجام می‌گوید که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در قالب یک «طرح» در کمیسیون ویژه «تایید مشروط» می‌شود. او که در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم به تشریح ابعاد و جزئیات گزارش نهایی این کمیسیون درباره برجام پرداخت، تاکید کرد: از آنجا که کمیسیون برجام یک کمیسیون ویژه است طبق آیین‌نامه باید نتیجه بررسی‌های خود را در قالب یک گزارش به صحن علنی ارائه دهد. نقوی‌حسینی با بیان اینکه این گزارش دارای ۳ بخش مقدمه‌، محتوا و پیشنهادهای کمیسیون برجام است، تصریح کرد: بحثی که اکنون وجود دارد، این است که در بخش پیشنهادها، پیشنهاد تهیه طرحی مطرح شود که در آن طرح چارچوب‌های مبتنی بر خطوط قرمز نظام در اجرای برجام مدنظر قرار گیرد. به گفته او مجلس نه برجام را تایید می‌کند و نه رد. نقوی‌حسینی در گفت‌وگویی دیگر به خبرگزاری مهر گفته است که در گزارش پایانی از برجام، پیشنهاد ارائه طرحی به مجلس داده می‌شود که چارچوب‌های اجرای برجام مشخص خواهد شد. طرحی که به گفته او، دو فوریتی و با عنوان تعیین چارچوب‌های اجرای برجام و اجازه مشروط است. نقوی‌حسینی توضیح داده است که احتمالاً تهیه‌کنندگان طرح دو فوریتی تعیین چارچوب‌های اجرای برجام و اجازه مشروط نیز، اعضای کمیسیون خواهند بود. پیش از او منصور حقیقت‌پور، نایب رئیس کمیسیون برجام از تدوین شاکله گزارش نهایی کمیسیون برجام خبر داده و ارائه طرح دو فوریتی دراین باره را محتمل دانسته بود. البته حقیقت پور در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر ارائه این طرح در دوفوریتی را به اجماع منوط کرد.

از سوی دیگر محمدحسین فرهنگی، عضو هیأت رئیسه مجلس نیز در این باره با بیان این که گزارش برجام پس از ارائه از سوی کمیسیون ویژه، به سرعت در دستور کار صحن علنی قرار می‌گیرد، به خانه ملت گفته است: یکی دیگر از اقدامات پیش‌رو در بحث برجام، تدوین و ارائه یک طرح است که براساس این طرح، دولت مجاز به انجام تعهدات ایران، مشروط به پایبندی طرف مقابل به انجام وظایف و تعهداتش می‌شود. در همین حال کمال‌الدین پیرموذن، نماینده اصلاح طلب مجلس از تشکیل جلسه نمایندگان حامی برجام برای بررسی راهکارهای حسن اجرای مفاد برجام خبر داد. او به «ایسنا» گفت: گروهی از نمایندگان حامی برجام صبح دیروز و با حضور در محل جلسات کمیسیون برنامه و بودجه به بحث و تبادل‌نظر در مورد راهکارهای مقابله با سنگ‌اندازی تندروها پرداختند. او گفت: این جلسه با هدف کمک موثر به دولت بر آمده از اراده ملت و حسن اجرای سریع مفاد برجام تشکیل شد. علاوه بر موضوع جمع بندی نهایی بررسی برجام در مجلس، هنوز مجلسی‌ها از حاشیه‌هایی سخن می‌گویند که به دنبال توقف پخش جلسات برجام در تلویزیون، کمیسیون برجام و صداوسیما را با انتقادهایی روبه‌رو کرد. علاوه بر نظرات مختلفی که در این باره از نقش صدا وسیما در این باره سخن گفته و این نهاد را مورد انتقاد قرار داده‌اند، حالا ابراهیم کارخانه‌ای، عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس می‌گوید چگونگی پخش جلسات نظر صداوسیما بود و آنها تصمیم گرفتند به این شکل جلسات برجام را پخش کنند.