مهر: معاون وزیر کار با اعلام اینکه در نظام صلاحیت حرفه‌ای عواملی مانند تجربه، مهارت و اخلاق حرفه‌ای حائز اهمیت است، گفت: با روند مدرک‌گرایی فعلی، با کمبود نیروی کار دیپلمه و فوق دیپلم مواجه می‌شویم.

کورش پرند نظام صلاحیت حرفه‌ای را پاشنه آشیل نظام مهارتی و آموزشی کشور برشمرد و گفت: در این نظام، تجربه، برخورداری از مهارت، دارا بودن گواهینامه‌های لازم، مدارک آموزشی، اخلاق حرفه‌ای و در برخی رشته‌ها آمادگی جسمانی است که به افراد صلاحیت انجام کار می‌دهد.


معاون وزیر کار اظهار کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای متولی آموزش‌های غیررسمی مهارتی کوتاه مدت و مطابق با نیازهای بازار کار کشور است که منتج به اخذ گواهینامه می‌شود. این سازمان در حوزه‌های صنعت، خدمات و کشاورزی و از ۳ سال پیش تاکنون در حوزه فناوری‌های پیشرفته ایفای نقش می‌کند که دارای ۷۰۰ مرکز دولتی و ۱۴ هزار آموزشگاه آزاد است.


پرند افزود: سالانه حدود ۲ میلیون نفر از آموزش‌های این سازمان بهره‌مند می‌شوند که اکثر مخاطبان این سازمان را روستاییان، زنان خانه‌دار، افراد بیکار، دانش‌آموزان، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها تشکیل می‌دهند و حتی در زندان‌ها و پادگان‌ها نیز دوره‌های آموزشی ویژه افراد برگزار می‌شود.


وی ادامه داد: این سازمان با بیش از ۱۰۰ وزارتخانه، دستگاه دولتی، سازمان خصوصی، اتحادیه، تعاونی و سایر شرکت‌هایی که برای ارتقای بهره‌وری نیروی کار خود به آن مراجعه می‌کنند، تفاهم‌نامه داشته و به آموزش افراد می‌پردازد.


معاون وزیر کار همچنین از وجود ۶ هزار استاندارد آموزشی بر مبنای طبقه‌بندی بین‌المللی خبر داد که منابع درسی آن بوده و براساس دانش، مهارت و نگرش‌های موجود طراحی شده‌اند و تفاوت اصلی آنها با سرفصل‌های آموزشی دانشگاهی و آموزش و پرورش، مهارتی بودن بیش از ۷۰ درصد آموزش‌ها است.


این مقام مسوول در وزارت کار با بیان اینکه نظام صلاحیت حرفه‌ای، فرهنگ مدرک‌گرایی را کمرنگ کرده و کار و مهارت‌آموزی را جایگزین آن می‌سازد، به وجود ۵/ ۴ میلیون دانشجو در کشور و بیکاری ۹/ ۱۸ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، ۳۳ درصد فارغ‌التحصیلان زن و ۱۲ درصد فارغ التحصیلان مرد اشاره کرد و افزود: با وجود نظام صلاحیت حرفه‌ای، می‌توان بیکاری را در کشور ریشه‌کن کرد.

وی ادامه داد: با شرایط مدرک‌گرایی فعلی کشور پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۳۹۹ در حوزه مردان در رشته‌های متناسب با مدرک دیپلم و فوق دیپلم با کمبود نیروی کار مواجه باشیم.