گروه دیپلماسی: محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که به همراه حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و مذاکره‌کنندگان هسته‌ای برای حضور در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل راهی نیویورک شده است، روزهای پرکاری را پشت سر می‌گذارد. ظریف روز گذشته با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، وزیر امور خارجه شیلی و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد.


ظریف و فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر روز جمعه درباره‌ آغاز دور جدیدی از مذاکرات میان ایران و اتحادیه اروپا گفت‌وگو کردند. بر اساس گزارش شبکه خبری پرس تی وی، رئیس دستگاه دیپلماسی ایران پیش از این گفته بود که رایزنی‌ها در سطح بلندپایه میان ایران و اتحادیه اروپا به زودی از سر گرفته خواهد شد. موگرینی و ظریف پس از این دیدار با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند اولین دور گفت‌وگوهای ایران و اروپا پیش از پایان سال ۲۰۱۵ میلادی انجام خواهد شد و متعاقب آن وزرا در سال آینده میلادی با یکدیگر ملاقات خواهند کرد. همچنین طرفین در این دیدار بر تعهد خود در اجرای برنامه جامع اقدام مشترک که به آغاز مسیر احیای روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف و همکاری در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی می‌انجامد، تاکید کردند و قرار شد اقدامات بیشتری از طریق گفت‌وگوهای سطح بالا و در برگیرنده مسائل مورد علاقه مشترک طرفین در زمینه‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی انجام شود. به گزارش «ایرنا» مدیریت این مذاکرات بر عهده مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه و خانم هلگا اشمید، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهد بود.


دیدار با آمانو

از سوی دیگر، یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که اخیرا در سفری به تهران آمده‌بود، عصر روز جمعه با حضور در محل اقامت وزیر امور خارجه ایران با او دیدار کرد. به گزارش «ایسنا» در این دیدار آمانو ضمن ابراز رضایت از دیدار هفته گذشته خود از تهران اعلام آمادگی کرد که همکاری‌های آژانس و ایران به ویژه درخصوص اجرای نقشه راه مورد توافق، در یک فضای مثبت ادامه یابد. ظریف نیز ابراز امیدواری کرد که با ادامه مثبت همکاری‌های دو طرف و بسته شدن به‌موقع پرونده ادعاهای مطرح شده علیه ایران، آژانس و تهران در فضای جدیدی از همکاری بتوانند وارد مرحله اجرای برجام شوند.


رایزنی درباره بازگشایی سفارت شیلی

همچنین وزرای امور خارجه ایران و شیلی در حاشیه اجلاس سران برای تعیین دستور کار توسعه پسا-2015، در مقر سازمان ملل متحد دیدار و درباره بازگشایی سفارت شیلی در تهران و گسترش روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف از جمله بخش کشاورزی تبادل نظر کردند. در این ملاقات وزیر امور خارجه شیلی تمایل دولت متبوعش را برای اعزام دیپلماتی عالی‌رتبه به تهران به‌عنوان اولین قدم در راستای ارتقای روابط سیاسی شیلی با ایران به سطح سفیر و بازگشایی سفارت شیلی در تهران اعلام کرد که مورد استقبال محمدجواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه ایران قرار گرفت.