گروه خبر: 13 امضا پای طرح استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه که دو روز پیش از سوی هیات‌رئیسه مجلس اعلام وصول شد، می‌تواند یکی از نشانه‌های اقبال نیافتن این طرح در پارلمان باشد. این گمانه در شرایطی مطرح می‌شود که بسیاری از نمایندگان مجلس این موضوع را تایید می‌کنند.


دفاع دیروز محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس از وزیر راه و شهرسازی گواهی بر این مدعاست. او دیروز در اظهار نظری در نشست خبری با خبرنگاران، به دفاع از عباس آخوندی پرداخت و او را از وزیران استراتژیک و قدرتمندکابینه یازدهم معرفی کرد. بر اساس آنچه «ایسنا» از این نشست خبری گزارش داده است، باهنر تاکید کرد که آخوندی تا به امروز خوب عمل کرده و وزیری قدرتمند در دولت یازدهم است. نایب رئیس مجلس با اشاره به محورهایی که برای استیضاح آخوندی مطرح شده است، گفت: در مورد مسائلی مانند مسکن مهر که مطرح می‌شود فکر می‌کنم وزارت راه و شهرسازی خیلی خوب عمل کرده است و برآوردم این است که استیضاح رای نمی‌آورد. باهنر ادامه داد: مسکن مهر یک میلیون نفر را صاحب خانه کرد، ولی 18 میلیون نفر مجبور به تحمل تورم 10 درصدی شدند و در حال حاضر هم با توجه به اقداماتی که وزارتخانه داشته است، فکر می‌کنم وزارت راه خوب عمل کرده است.


انگیزه سیاسی برای استیضاح؟

در همین حال، طرح استیضاح عباس آخوندی حالا با انتقاد بسیاری از نمایندگان روبه‌رو است. بسیاری از نمایندگان مجلس بر این باورند که استیضاح وزیر راه نمی‌تواند مشکلات اصلی این وزارتخانه را حل کند؛ مشکلاتی که به کفایت وزیر ارتباطی ندارد. از این رو برخی نمایندگان از انگیزه سیاسی برای طرح این استیضاح سخن می‌گویند. کمال‌الدین پیرموذن، عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس که به فراکسیون اکثریت نیز شهرت دارد در این باره توضیحاتی داد و به خبرگزاری خبرآنلاین گفت که استیضاح آخوندی ریشه در انگیزه سیاسی و شخصی برخی نمایندگان دارد. این نماینده که بر این باور است استیضاح وزیر راه و شهرسازی با اقبال نمایندگان روبه‌رو نمی‌شود و تنها وقت مجلس را می‌گیرد، گفت: این استیضاح باعث می‌شود همه ارکان این وزارتخانه با تعطیلی مواجه شوند. این اقدام کار پسندیده و سنجیده‌ای نیست. این نظری است که کمال علیپور، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز با آن موافق است. او به «دنیای اقتصاد» گفته بود این استیضاح با اقبال نمایندگان روبه‌رو نخواهد شد.


خارج از پارلمان نیز همین باور وجود دارد؛ احمد خرم، وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات به «ایلنا» گفت: اقدام نمایندگان برای استیضاح آخوندی سیاسی است. او با بیان اینکه استیضاح وزیر راه و شهرسازی رای نمی‌آورد، تاکید کرد: هر چند توانستند امضاها را برای اعلام وصول به حد نصاب برسانند، اما بعید است استیضاح در صحن علنی رای بیاورد.