گروه خبر:با گذشت 5 روز از حادثه منا هنوز نام برخی از چهره‌های سیاسی که برای انجام مناسک حج عازم عربستان شده بودند در لیست مفقودان قرار دارد. غضنفر رکن‌آبادی، سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در لبنان یکی از این چهره‌ها است.هر چند در ساعات نخست حادثه منا مفقود بودن وی امری عادی به نظر می‌رسید اما حالا با گذشت چند روز و ارائه برخی تحلیل‌ها در مورد گم شدن شماری از چهره‌‌های سیاسی حاضر در مکه، این موضوع شکل جدی‌تری به خودگرفته است.


آنچه به گمانه‌ها در مورد گم شدن این چهره‌ها به خصوص سفیر سابق ایران در لبنان می‌افزاید،انتشار برخی گزارش‌ها است که به نوعی ربودن این افراد را تایید می‌کند. گزارش‌هایی که البته تاکنون از سوی هیچ کشور و مقامی تایید نشده‌اند و تنها گمانه‌زنی رسانه‌ای با اهدافی نامعلوم به شمار می‌روند. یکی از این گزارش‌ها،گزارش پایگاه اینترنتی خبری نهرین نت است که سایت بولتن نیوز روز یکشنبه آن را منتشر کرد.در این گزارش البته اسامی دیگری نیز در کنار نام غضنفر رکن‌آبادی به چشم می‌خورد.در همین راستا روز گذشته نیز،شبکه العربیه عربستان ادعا کرد: غضنفر رکن‌آبادی، سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در لبنان که نام وی در فهرست مفقود فاجعه منا است، اصلا وارد این کشور نشده است.


به گزارش «ایرنا» این شبکه عربستانی به نقل از منابع عربستانی اعلام کرد که نام «غضنفر رکن‌آبادی» سفیر سابق ایران در لبنان در مبادی ورودی عربستان ثبت نشده است و این نام در فهرست حجاج ایرانی نیست.

این شبکه در ادامه ادعاهای خود نوشت: سفیر سابق ایران در لبنان اگر هم وارد عربستان شده باشد، به روش نامشخصی وارد شده زیرا نام وی در فهرست حجاج ایرانی وارد شده به عربستان ثبت نشده است.

العربیه افزود: اخبار ضد و نقیضی درخصوص غضنفر رکن‌آبادی وجود دارد؛ برخی وی را جزو مفقودان منا می‌دانند و برخی دیگر می‌گویند وی به‌گونه‌ای سطحی مجروح شده است. به دنبال انتشار این اخبار روز گذشته مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه خبر برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه غضنفر اصل رکن‌آبادی، دیپلمات ایرانی با نام دیگری و از راه غیررسمی وارد عربستان شده است، را شتابزده خواند و افزود: ایشان با گذرنامه عادی خود عازم سفر حج شده‌اند و اطلاعات دقیق گذرنامه مربوط به همه حجاج و از جمله وی در اختیار مراجع رسمی دولت سعودی است و از این رو هیچ‌گونه شائبه‌ای درخصوص اطلاعات و جزئیات مربوطه و نحوه ورود وی به عربستان وجود ندارد.


به گزارش «ایرنا» سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: پاسپورت عادی آقای غضنفر اصل رکن‌آبادی همکار ما در وزارت امور خارجه ممهور به مهر روادید حج است و طبق اطلاعات واصله در شرایط کنونی به دلیل لزوم ارائه مدارک هویتی همه مفقودان، سوابق ایشان نیز که در فهرست اسامی مفقودان واقعه منا هستند، در اختیار مقامات سعودی قرار گرفته و خبرسازی‌های موجود درخصوص این موضوع نادرست و ناشی از اغراض و اهداف دیگر است. همزمان روز گذشته فیلمی در شبکه‌های خبری منتشر شد که از حضور رکن‌آبادی در مراسم برائت از مشرکین در صحرای عرفات و قرائت بیانیه پایانی مراسم برائت توسط وی حکایت می‌کند.


در واکنشی دیگر در این ارتباط روزگذشته، حمید محمدی، معاون امور حج سازمان حج و زیارت، در واکنش به خبر العربیه مبنی بر عدم تشرف غضنفر رکن‌آبادی به حج گفت: این خبر را تکذیب می‌کنیم زیرا تمام اسناد و مدارک حضور غضنفررکن‌‌آبادی در عربستان و تشرف وی به حج موجود است.


به گزارش خبرگزاری فارس وی افزود: این‌ها ادعاهایی است که برخی رسانه‌ها اعلام می‌کنند و هیچ پایه و اساسی ندارد؛ مانند این است که بگویند امسال ۶۴ هزار زائر ایرانی به حج نیامده‌اند اما تمام مدارک و اسناد موجود است. رکن‌آبادی از سال 2010تا 2014میلادی سفیر ایران در لبنان بوده و نقش زیادی در لبنان برای آشتی گروه‌های مختلف لبنانی داشته است. وی سال 2013میلادی از یک عملیات تروریستی در نزدیکی سفارت ایران در بیروت جان سالم به در برد.