وزیر خارجه عربستان خود را مخفی کرد
گروه خبر: سخنگوی دولت ضمن تاکید بر پیگیری حقوق تمام زائران ایرانی حادثه منا، مخفی شدن وزیر خارجه عربستان از رویارویی با وزیر امور خارجه ایران را نشان از بی‌مسوولیتی دولت عربستان و اینکه حرفی برای گفتن ندارند، دانست. اشاره محمدباقر نوبخت به رد درخواست محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران برای ملاقات با عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در نیویورک بود. براساس گزارش‌ها به‌دنبال رد این درخواست، وزیر خارجه از امیر کویت می‌خواهد تا برای حل مشکلات موجود برای زائران ایرانی در گفت‌وگو با مقامات عربستان پادرمیانی کند و به‌دنبال آن به گفته ظریف شرایط کمی بهتر می‌شود.


محمدباقر نوبخت روز گذشته در حالی نشست خبری هفتگی‌اش را برگزار کرد که بیشترین سوال‌ها در مورد سفر رئیس‌جمهوری به نیویورک و حادثه منا بود. از همین رو او به انتقاد برخی از چهره‌ها مبنی‌بر لزوم بازگشت روحانی از نیویورک با توجه به حادثه منا پاسخ داد. سخنگوی دولت گفت: باید به این نکته توجه داشت که با توجه به محدودیت‌های رسانه‌ای برای انعکاس این فاجعه دردناک آیا حضور رئیس‌جمهوری در داخل کشور موثر بود یا حضور در مجمع جهانی که همه سران کشورها حضور دارند و تریبون جهانی در اختیار است تا این رخداد غم‌انگیز پیگیری شود. به گزارش «ایرنا» وی اضافه کرد: بیش از دو سال از عمر دولت تدبیر و امید می‌گذرد و این دولت هیچ‌گاه جلسه‌ای در روز جمعه تشکیل نداد ولی پس از شنیدن این موضوع رئیس‌جمهوری بلافاصله از معاون اول خواستند تا هیات دولت را تشکیل دهد و یک هیات برای اعزام مشخص شود، ضمن اینکه رئیس‌جمهوری به مراتب و به طور مستمر این موضوع را در زمان حضور در مجمع عمومی مطالبه می‌کردند و انتظارات ملت ایران را نسبت به حادثه پیش آمده خواستار بودند.


وی تاکید کرد: بنابراین اگر وزیر امورخارجه و رئیس‌جمهوری به گفته منتقدان به کشور بازمی‌گشتند آیا چنین فرصتی وجود داشت که این مساله را با دیگر کشورها مطرح کنند و به دولت عربستان برای پاسخگویی فشار بیاورند. سخنگوی دولت گفت: باید در این موضوع منصفانه عمل کنیم و چنین حوادثی موضوعی نیست که از هر فرصتی دولتی را که درگیر مسایل بسیاری است به آن فشار سیاسی وارد کنیم. نوبخت تصریح کرد: همه حقوق زائران را پیگیری خواهیم کرد و شرافت و حیثیت خود را در این می‌دانیم که حقوق ملی را در عرصه بین‌المللی بگیریم و در این زمینه در زمان خود اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. وی در مورد دفن اجساد در عربستان نیز با بیان اینکه آنها نمی‌توانند بدون اجازه از خانواده جانباختگان و روال رسمی چنین اقدامی را انجام دهند، یادآور شد: در این زمینه باید خانواده‌های آنها اظهارنظر کنند و هر گونه تدفین بدون اجازه، قانونی و شرعی نیست و دولت عربستان مسوول است و ما مساله را رها نخواهیم کرد. وی همچنین گفت: ما فاجعه منا را از طریق شکایت و پیگیری‌های حقوقی دنبال می‌کنیم. این شکایت در عرصه بین‌المللی ساز و کار خود را دارد.


پیگیری موضوع رکن‌آبادی

وی همچنین در مورد ادعای برخی مسوولان عربستانی مبنی‌بر حضور نداشتن برخی شهروندان ایرانی از جمله غضنفر رکن‌آبادی در کشور عربستان اظهار کرد: ایشان با گذرنامه عادی و براساس روال قانونی به عربستان سفر کرده است و دولت عربستان در این زمینه مسوول است و مانند دیگر موارد و تک‌تک مفقودین موضوع پیگیری خواهد شد و از همه ابزارها به صورت اعلام رسمی و غیر رسمی استفاده خواهیم کرد.


پاسخ به سخنان وزیر خارجه عربستان

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره اظهارات تند وزیر خارجه عربستان نسبت به رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: وقتی بپذیریم که از کشوری صحبت می‌کنیم که نسبت به افراد بی‌گناه عناد دارد، حرف‌های سخیف و پوچ دور از انتظار نیست. به گزارش خبرگزاری فارس، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در گفت‌وگو با شبکه العربیه در اظهاراتی بی‌اساس مدعی شده بود: ایرانی‌ها و رئیس‌جمهورشان آخرین کسی هستند که می‌توانند درباره سلامت حجاج یا دموکراسی سخن بگویند؛ زیرا پیش از این چه با تظاهرات یا هرج و مرج در مکه مشکلات زیادی برای حجاج و زوار بیت‌الله الحرام ایجاد کرده و سبب شهادت زائران شده‌اند.»


مجلس برجام را قبول دارد

سخنگوی دولت در پاسخ به موضوعات مرتبط با برجام نیز گفت: طبق ماموریتی که به شورای‌عالی امنیت ملی داده شده، این شورا مسوول رسیدگی به پرونده هسته‌ای است. از طرفی مجلس شورای اسلامی همانطور که اعلام کرد نفس برجام را قبول دارد و جناح رقیب دولت نیست. نوبخت با بیان اینکه رئیس شورای‌عالی امنیت ملی بارها اعلام کرده است که از هیچ خط قرمزی عبور نکرده‌ایم، افزود: هر چه مجلس شورای اسلامی نظر دهد برای دولت قابل احترام است. وی همچنین گفت: هر چه تحریم‌ها زودتر به پایان برسد، منافعش به کشور بازخواهد گشت.


کارنامه درخشان آخوندی

وی در پاسخ به استیضاح وزرا توسط مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: وزیر راه و شهرسازی کارنامه درخشانی دارد و این استیضاح را فرصتی می‌داند تا از عملکرد خود دفاع کند. البته امضاها که تعداد آن ۱۳ فقره است نشان می‌دهد که جنبه فراگیری نداشته، اما این حق مجلس شورای اسلامی است و ما آمادگی پاسخگویی داریم.


کاهش هزینه‌های جاری

وی درباره کسری هشت هزار میلیارد تومانی دولت در بودجه سال‌جاری نیز گفت: به تاسی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی کاهش را در هزینه‌های جاری اعمال کردیم، اما در پرداخت هزینه‌های عمرانی کاهش صورت نگرفته است.

همچنین به گزارش «ایلنا» وی افزود: هر قدر بودجه کمتر تحقق پیدا کند، ما هم‌‌‌ همان قدر باید هزینه‌های خود را کاهش دهیم، برای همین ما یک بودجه اضطراری تعریف کردیم که مبنای آن برای شش ماهه اول امسال ۱۸۴ هزار میلیارد تومان است که از این میان ۱۴۷ هزار میلیارد تومان به هزینه‌های جاری، ۳۰ هزار میلیارد تومان به هزینه‌های عمرانی و ۷ هزار میلیارد تومان به اوراق مشارکت اختصاص دارد.